För tre år sedan, vid exakt den här tiden på året, åkte vi Nya Zeeland runt med husbil. Vi åkte runt nordön och sydön med en hyrd husbil. (Det var första gången med husbil, och vi blev lite lätt frälsta kan man väl säga…) Vi måste också säga att Nya Zeeland är helt fantastiskt! Nu tänkte vi dela med oss av några bilder från den här resan. Här kommer Del 1.

Auckland med ridtur och Sky Tower

Vi flög till Auckland och där, på flygplatsen, väntade husbilen på oss. Det var första gången vi åkte husbil och dessutom var det vänstertrafik. Lite svårt att vänja sig vid i början!

Den första kvällen var vi grymt trötta efter flygresan och sov säkert i tolv timmar. Sedan började äventyret! Vi hade bokat in en ridtur en bit norr om Auckland, vilket var fantastiskt. Sedan körde vi tillbaka till Auckland och åt julmiddag i Sky Tower, med utsikt över hela stan.

Husbil
Den här husbilen åkte vi runt i
Nya Zeeland vägar
Slingriga (men vackra!) vägar
Ridtur Nya Zeeland
Fantastisk natur att uppleva från hästryggen
Auckland-1
Högst upp i Sky Tower åt vi middag. Coolt även om jag inte gillade hissen …

Levande vulkan på White Island

Vårt nästa inbokade äventyr handlade om att åka ut till ön White Island för ett besök på en levande vulkan. Waow! Det bubblade och pyste överallt och luktade riktigt illa. På vägen hem därifrån fick vi uppleva en hel flock med delfiner som lekte längs med båten.

White Island
På White Island måste man ha hjälm
White Island Nya Zeeland
Det bubblar, pyser … och luktar illa

Nya Zeeland med husbil – läs mer

Vill du läsa om hur resan med husbil på Nya Zeeland fortsatte? Vi upplevde bland annat äventyr i den häftiga staden Rotorua, med allt från ”zorbing” till forsränning. Vi fortsatte sedan till Sydön där vi upptäckte nationalparken Abel Tasman och var med om både valskådning i Kaikoura och att simma med delfiner i Akaroa. Dessutom hann vi med en fyrhjulingstur och en tur med båt i en glaciärsjö vid Mt Cook.