Vi kom fram till Swinoujscie i Polen vid halv nio på lördagskvällen och tänkte hitta en camping på en gång. Men så blev det inte … På vägen mot Berlin fanns inga campingar, och istället körde vi genom mörker, regn och åska tills det blev natt. Var skulle vi hitta någonstans att stanna?

Genom Polen och Tyskland

Vi åkte med färjan från Ystad till Swinoujscie i Polen, och tanken var att vi skulle ta in på en camping så fort vi kom fram. Men på den vägen vi körde hittade vi inga i campingar … Istället kom vi snabbt in i Tyskland. Nu var det sent på kvällen och vi ville ingenting annat än att hitta ett ställe där vi kunde sova. Vi letade i den tyska ställplatslistan Bordatlas och såg att det skulle finnas en ställplats vid hotellet  Seeschloss strax norr om Berlin. Dit styrde vi kosan!

Ställplats norr om Berlin

Vi hittade till slut fram till ställplatsen utanför hotellet Seeschloss, norr om Berlin. I mörkret var det svårt att se hur det såg ut, men när vi vaknade blev det hotellfrukost på deras fina veranda. Det var gratis att stå på parkeringen utanför hotellet och det fanns inget krav på att gå in där och äta, men det kändes ju trevligt att göra det. Dessutom lyxigt med en liten hotellfrukost i morgonsolen!

Ställplats Tyskland
På ställplatsen utanför hotell Seeschloss
Lanke Berlin
Dags för tysk hotellfrukost!
Hotell ställplats Tyskland
Från frukostbordet har vi utsikt över husbilen

Ställplats söder om Nürnberg

Nästa dag fortsatte vi genom Tyskland och hamnade på en ställplats söder om Nürnberg, som heter Camping Bauer-Keller. Detta var en ganska oinspirerande men praktisk plats. Dags att ladda all teknisk utrustning och sedan fortsätta mot Österrike och Slovenien!

Ställplats i Nurnberg
Alla våra bästa tips om Tyskland. Klicka på bilden!