Sabang och Puerto Galera på Mindoro i Filippinerna

Har du besökt Sabang och Puerto Galera i Filippinerna? Dessa två orter ligger på den nordöstra delen av ön Mindoro, i landet som består av över 7000 öar. Vi semestrade här för några år sedan, och samlar nu alla våra tips och minnen i ett enda blogginlägg.

Sabang och Puerto Galera i Filippinerna

Peter fick tips om Sabang och Puerto Galera, på ön Mindoro, av en tjej han träffade i en telefonbutik i Stockholm, och som kommer från Filippinerna. Och vad kan vara bättre än ett tips från någon som kommer från landet i fråga? I Puerto Galera bor drygt 20 000 människor och Sabang, som ligger precis vid stranden, är mindre.

Vi tog oss hit med buss från Manila till Batanga, och därifrån fortsatte vi resan med båt. Bussresan var ganska smidig. Alla bussar stannade på en stor busshållplats och det var enkelt att hitta rätt. Det gällde att ha varma kläder bara, för luftkonditioneringen hade dragits på så hårt det bara gick. Båtturen därefter, med den filippinska båten, var riktigt härlig!

Sabang, Puerto Galera
Mindoro Sabang, Puerto Galera

Hotell i Sabang

Vi valde att bo i Sabang, som ligger fint precis vid stranden. Vi bokade inget hotell innan vi kom, utan kom in med båten och började med en öl på en strandbar. Vi fick inte direkt vara ifred, eftersom alla ville sälja oss ett hotellrum, så efter den där första ölen följde vi med till ett enkelt lägenhetshotell som låg fint vid stranden.

öl Puerto Galera

Hotellet vi valde var inte lyxigt på något sätt, men vi hade en egen liten balkong med utsikt över havet. Och det är ju lyx, eller hur? Hotellet heter At-Cans Inn och ligger perfekt för att höra vågorna, och se båtarna glida in och ut ur hamnen. Vi hade AC och ett litet kök, och personalen var fantastiska.

Puerto Galera
Hotell Filippinerna, Puerto Galera
Lägenhet Filippinerna

Sabang centrum

Sabang centrum var fullt av butiker, restauranger, människor och skönhetssalonger. Här kunde man också se till att få skjuts av en moppe med sidovagn eller en så kallad ”jeepny” (den silverfärgade bilen på bilden). Inga problem att ta sig fram alltså!

Sabang
Priser i Filippinerna
Transport Filippinerna
Jeepny

Restauranger och Barer

Den svensk-filippinska tjejen som tipsade oss om Mindoro tipsade oss också om resorten Steps Garden, som åtminstone när vi var där drevs av en svensk. Det innebar också att här serverades äkta svenskt julbord i den fuktiga värmen. Det var minst sagt oväntat att plötsligt mumsa lax och hovmästarsås, kokt potatis, Janssons frestelse och köttbullar. Men självklart var det gott!

Andra restauranger som vi besökte var Toko’s, där vi åt buffé med hel grillad gris på Nyårsafton. En kväll spenderade vi också på den svenskägda restaurangen Tamarind, för en drink och snack med andra svenskar. Det finns också gott om barer i Sabang. Vi hängde framför allt på en bar med brittiska (och andra) dykare. Dykning är en stor grej i Sabang.

Nyårsafton Sabang, Puerto galera

Stränder vid Puerto Galera

Vi hade en strand precis utanför vårt hotell, men kunde också ta oss till den finare White Beach. Här möttes vi av en lång och långgrund strand med fin vit sand och grönblått hav. Stranden är kantad av palmer och utmed raden av palmer ligger otaliga enkla små restauranger, matserveringar och butiker som säljer smycken och klänningar.

White beach, Puerto Galera

När vi var här var många av turisterna asiater, australiensare, tyskar … eller svenskar. När en försäljare fick veta att vi var svenskar pekade han på sina halsband och utbrast “Billigare än Ullared!”.

Puerto Galera

Utflykter på ön Mindoro

Man kan förstås göra många olika utflykter på ön, och ett bra sätt att se sig om är att göra det med moppe. Vi träffade ett svenskt par på flyget ner, och tillsammans med dem tog vi en tur runt till de närmaste omgivningarna. Framför allt upplevde vi frodig grönska, men vi såg också massor av små enkla hus, människor, barn, moppar, kor, hundar och hönor.

Moppetur på Filippinerna

Vårt första mål var ett vattenfall. Riktigt fint var det! Vattnet forsade ner i olika ”terrasser” och barnen lekte i vattnet och roade sig. Vi stod här ganska länge och bara insöp atmosfären. Vi nöjde oss visserligen med att titta på och fotografera, men det räckte gott!

Vattenfall Filippinerna
Vattenfall på Filippinerna
Natur Filippinerna

Vi gjorde sedan lunchstopp vid en strandrestaurang vid havet. Vid det här tillfället hade jag (Helena) råkat bli magsjuk, men alla andra verkade väldigt nöjda.

Strand Filippinerna
Med moppe runt Sabang och Puerto Galera i Filippinerna
White beach Puerto galera

Jul och nyår i Sabang

Vi firade både jul och nyår i Sabang, vid Puerto Galera i Filippinerna. Julen är en stor och viktig högtid för befolkningen, eftersom de flesta är katoliker. På juldagen blev vi hembjudna till paret som drev hotellet. Vilken gästfrihet! Vi serverades traditionell filippinsk julmat i köket: ris, räkor och rätter med kyckling och fläsk. Därefter blev det efterrätt med grön gelé samt ”sticky rice” (sött klibbigt ris inlindat i bananblad).

Filippinsk julmat
Det generösa värdparet

Nyår firades med buller och bång på restaurangerna och barerna i Sabang, och vid tolv-slaget blev det fyrverkeri över havet.

Filippinerna Nyår
Nyårsafton Sabang

Att resa till och från ön Mindoro

Vi reste till Mindoro med båt från Batangas, som inte ligger alltför långt från huvudstaden Manila. När vi lämnade Mindoro valde vi istället att ta båt från staden Roxas till Boracay. Detta innebar en relativt lång bilresa från Puerto Galera, och därefter en båtresa med en hyfsat stor och ganska sliten bilfärja, där personalen hängde tvätt på däck. Men vips så var vi framme på den vackra ön Boracay!

Filippinerna
Tvätt på färja
Dags att lämna Mindoro och Puerto Galera i Filippinerna

Priser och sjukvård

Funderar du över praktiska saker som priser och sjukvård? Priserna varierar såklart, men generellt kan vi säga att vi upplevde allting som väldigt billigt, oavsett om det gällde hotellrum, hyra av moppe, öl på krogen eller massage.

Enligt Forex semesterindex ligger Filippinerna på 37 jämfört med Sveriges 100, vilket förstås innebär att det känns billigt för oss svenskar. Det går ofta bra att pruta, men om det var ett skäligt pris föredrog vi ofta att betala det som begärts, istället för att pruta för prutandets skull.

Priser på Filippinerna

Sjukvård är förstås trevligast om man slipper prova på, men efter en hemsk magsjuka som aldrig ville gå över gav vi oss ut på vägarna i en jeepny, tillsammans med hotellets städerska. Och japp, vi hittade fram till en liten läkarmottagning där jag fick både dropp och medicin.

Läkarbesök Filippinerna
Våra bästa tips om Filippinerna. Klicka på bilden!