Sahara – lyxcamping och dromedarer i öknen

Waow, vilken tur ut i öknen vi har fått uppleva! Vi reste från Zagora rakt ut i Sahara, inte långt från gränsen till Algeriet. Timme efter timme genom tre sorters öken: sand, sten och det som är varken det ena eller det andra, utan kanske botten av en uttorkad sjö. Ibland några Akacia-träd, ett gäng dromedarer på vandring eller några franska turister på motorcykel eller till fots.

Lyxcampen Erg Chigaga

Till slut kom vi fram till den lyxiga campen Erg Chigaga, mitt bland sanddynerna. I vårt stora tält fanns till exempel både vattentoalett och dusch!

Tält i Sahara
Sahara tält

Nu pratar vi alltså om stooora tält med sängar, toalett och dusch. Och sedan fanns det ett restaurangtält, där man serverades mat och vin vid dukade bord. Jajamen, mitt i Sahara! En sådan här resa är verkligen ett äventyr med lyxkant på och en resa som man inte glömmer.

Erg Chigaga
Lyxtält öken
Marocko, Sahara

På dromedarer i Sahara

Stadigt i sadeln, och en bra bit upp från marken, red vi genom öknen medan dromedarerna gjorde långa skuggor i sanden. Strax innan solen skulle sjunka fick vi klättra upp på kammen av en sanddyn, och därifrån såg vi hur solen slukades av horisonten. Och så förstås middag, lite rosévin och arabisk musik vid en sprakande eld på kvällen. Den här turen, som arrangerades av Sahara Experience, kommer vi inte att glömma!

Peter och dromedarföraren vid en av dromedarerna
Marocko, Sahara
Dromedarerna gjorde långa skuggor i sanden
Hela bloggänget har klättrat upp på en sanddyn
I Saharas öken
Hela gänget på toppen av en sanddyn …
Solnedgång över Sahara
Uppe på sanddynen fick vi se solen sjunka över Sahara

Ny dag och tur med jeep

Nästa dag packade vi ihop oss i jeeparna och fortsatte turen genom öknen. Sedan fortsatte vi och fortsatte. Då och då stannade vi för att fotografera det fantastiska landskapet, samtidigt som vi gjorde vårt bästa för att skydda oss mot den yrande sanden.

Det gäller för övrigt att vara rätt klädd i öknen!
Dessutom kan man behöva skydda kameran från den yrande sanden...
Marocko öken
Ökentur

Från Sahara till Marrakech

Till slut var det dags att lämna lägret i Sahara och bege oss tillbaka genom öknen i våra jeepar, med chaufförerna från Sahara Experience. Vi stannade bland annat för att titta på fossiler … och för att fotografera förstås!

Redo för avfärd!

Ett av de första stoppen var på ett ställe där det finns gott om fossil. Man behövde inte leta om man säger så, utan de fanns överallt. En gång har det säkert funnits både vatten och liv just här. Nu är det bara öken.

fossil
Massor av fossil!
Marocko fossil
Peter gör fossil-fynd

Sedan var det dags att fortsätta turen igen, denna gång på väg från Sahara till Marrakech. Resan var lång och vi gjorde diverse stopp på vägen. Det var allt från att vi skulle tanka till att vi skulle äta lunch eller titta på en utsikt. Faktum var att vi hade det riktigt bra i bilarna. Vi hade massor att prata om och det fanns ju hur mycket som helst att fotografera.

Bensinstation Marocko
Stopp för att tanka
Husbil Marocko
Husbilar är uppenbarligen välkomna här!
Roadtrip Marocko
En liten avstickare …

Hotellet Irocha i Tisselday

Vi bodde en natt på hotellet Irocha i byn Tisselday. Det hotellet kan vi verkligen rekommendera om du någon gång råkar ha vägarna förbi.

Hotellet ligger med fantastisk utsikt över dalen nedanför och är sådär personligt mysigt, så att det nästan känns som att man är på besök hos någons farmor. Vi serverades både god middag och utmärkt frukost. Det skulle finnas WiFi också, men det fungerade tyvärr inte när vi var där …

Tisselday
Vårt rum på hotellet Irocha
Irocha Marocko
Utsikten från hotellet

Efter en natt i Irocha fortsatte vi tillbaka till Marrakech. Turen över Atlasbergen är slingrig och går längs det ena branta stupet efter det andra – och som du ser på Peters kläder så blev det plötsligt betydligt kallare … Allt som allt, ett fantastiskt äventyr!

Från Sahara till Marrakech
Peter i samspråk med våra chaufförer
Marocko vägar
marocko landskapet
Kyligt uppe i Atlasbergen
Slingrande vägar
Alla våra bästa tips om Marocko. Klicka på bilden!