Hemma hos: I en by på Sardinien

Du kanske minns att vi fick en trevlig kväll tillsammans med våra brittiska och tyska bordsgrannar på restaurangen härom kvällen? Det slutade med att de bjöd hem oss till sin by på Sardinien, och vi var förstås inte sena att tacka ja till en sån fin inbjudan! Mitt på dagen igår packade vi ihop husbilen och rullade till Scano di Montiferro, inte långt ifrån Bosa. Waow, vilken upplevelse!

Att fråga sig fram

Vi snirklade in med FREEDOM på smala gränder i den lilla byn och frågade den ena fabrorn efter den andra tills vi hittade fram till det höga huset vid piazzan med fontänen. Angelo och Hilary tog gästvänligt emot i sitt fyravåningshus och bjöd på champagne på terrassen.

När flaskan var tömd flyttade vi oss till parets tyska (själv kallade han sig ”Bavarian”) granne Ernesto – en excentrisk, men fantastiskt gästvänlig man, som gav oss en upplevelse genom att öppna upp sitt makalösa hem! Och så blev vi bjudna på ännu mer champagne… bland annat en Dom Perignon från 1995!

Friskt och gott brunnsvatten vid piazzan - som komplement till all champagne...
Friskt och gott brunnsvatten vid piazzan – som komplement till all champagne…

I byns högsta hus – som är som ett museum

Ernesto bor i byns allra högsta hus – ett femvåningshus som är ett komplett museum. Ernesto är en samlare och de fascinerande prylarna fyller väggar, golv, tak och trappor: ålderdomliga jordbruksredskap, porslin, romerska statyer, franska gobelänger, Märklin-tågbanor inglasade runt hela väggar, uppstoppade djur, dammiga champagneflaskor i hela källaren, viner på en helt egen våning,  och kataloger med etiketter från tidigare uppdruckna champagneflaskor.

Ernesto är lite av en uppfinnare också. Han gillar inte plast och har konstruerat finurliga lösningar i trä för allt från jalusier till förvaring av champagneflaskor. Och vad sägs om till exempel utomhusdusch och badtunna på terrassen på 4:e våningen?

Angelo, Hilary, Peter och Ernesto på Ernestos terrass
Ernestos fantastiska terrass
Den fantastiska terrassen
Ernestos f.d. husdjur i en burk

Middagsbjudning

Eftermiddagen blev sen medan vi satt och pratade och plötsligt blev vi erbjudna middag, vilket vi inte kunde tacka nej till! Först fick vi gå och handla hos slaktaren och i den lilla lokala grönsaks- och speceriaffären.

Ingen av butikerna hade vi hittat till utan lokal guide – de döljs effektivt bakom små ”hemliga” dörrar utan en enda skylt. När man kommer in hittar man lokalproducerade grönsaker och kött från grisar här på ön. Tänk att få handla färska produkter på det sättet!

Den lilla byn Scani di Montiferro - här döljs de små matbutikerna effektiv bakom "hemliga" dörrar
Den lilla byn Scani di Montiferro – här döljs de små matbutikerna effektiv bakom ”hemliga” dörrar
Enligt våra värdar var vi "troligtvis de första turisterna i byn någonsin"- självklart dokumenterade vi de charmiga gamla gränderna!
Enligt våra värdar var vi ”troligtvis de första turisterna i byn någonsin”- självklart dokumenterade vi de charmiga gamla gränderna!

Fantastiska viner

Väl tillbaka blev vi bjudna på Antipasto (en massa gott småplock) hemma hos Angelo och Hilary och därefter på middag hos Ernesto. Vår fantastiske middagsvärd sparade verkligen inte på krutet!

Uppklädd i kockjacka och kockmössa hällde han upp helt fantastiska rödviner (franska viner från 1994 som han dammade av!) och serverade smarriga förrättssallader på zucchini och vitkål, ölmarinerat fläskkött som fått stå länge i ugnen och timjankryddad potatis. Därefter blev det sorbet på jordgubbar, banan och 30-årig grappa samt på apelsin och grappa. Alltså, vilken kväll! Vi var helt mållösa…

Italien, Sardinien, Bosa

Frukost på den lokala baren

Vi sov gott i vår husbil på en liten gata i byn, och vid 9-tiden i morse träffade vi våra värdar igen för frukost på den lokala baren. I den här byn känner alla varann och vi stannade ständigt för att prata med än den ena, än den andra. Och likadant vid frukosten förstås!

När det var dags att åka fick vi med oss både zucchini (helt enorma) och sallad som Angelo och Hilary odlar själva och färsk Salsiccia som vi köpte hos slaktaren. Nu är vi tillbaka på campingen och försöker smälta alla intryck!

Frukost på den lokala baren/klubben i Scani di Montiferro
Cuglieri

Sardiniens västkust

I förrgår startade vi från Bosa och började köra söderut längs Sardiniens västkust. Idag har vi kommit…

Alla våra bästa tips om Italien. Klicka på bilden!