Färja Italien – Grekland

Igår kväll tog vi färja Italien – Grekland, från Brindisi i södra Italien till Igoumenitsa i norra Grekland. Den ursprungliga planen var att följa den italienska östkusten norrut och därefter köra in i Kroatien norrifrån. Men nu har vi ändrat oss! Det är ju det som är så bra med husbil – man kan ändra planer och färdriktning när man vill. Nu har vi alltså tagit oss till Igoumenitsa i Grekland.

Färjelinjer mellan Italien och Grekland

Det finns flera olika färjelinjer mellan Italien och Grekland, men den kortaste (som tar ungefär 8 timmar) går mellan Brindisi och Igoumenitsa. Igoumenitsa ligger i norra Grekland, nära gränsen till Albanien. Vår plan är att resa långsamt norrut, och vi kommer därför inte hinna se så mycket av Grekland, men vi hoppas få se lite grand. Därefter är vi väldigt nyfikna på Albanien!

Bindisi
En matbit i Brindisi i Italien, innan vi reste vidare Italien – Grekland

Färja Italien – Grekland

Vi fick betala ca 3500 SEK för två vuxna och en husbil, utan hytt. Trots att det var högsäsong behövde vi inte boka i förväg. Vi åkte bara ner till färjeläget tidigare samma dag och köpte våra biljetter. Färjan gick kl. 20:00 på kvällen och kom fram 04:30 på morgonen.

Att resa utan hytt

Nu är det andra gången vi åker nattfärja utan hytt, så vi börjar bli lite mer rutinerade. Den här gången hade vi inte bara med oss kudde och filt – vi var också snabba att leta upp en av de eftertraktade ”platserna” på det mattbelagda golvet. Vi hade också med oss matsäck så vi slapp äta den dyra och äckliga maten på båten …

Många hade med sig sovsäckar eller uppblåsbara madrasser

Vissa har rutin …

Det finns förstås fortfarande de resenärer som är mer rutinerade än vi. Våra ”grannar” hade med sig sovsäckar eller uppblåsbar madrass. Och så hade vi ju de allra mest rutinerade: paret som tältade (!) på däck.

Om man får sova såhär var som helst på färjan? Nej, tydligen inte. Personalen gjorde ett oengagerat försök att säga att man inte fick sova där, men sedan sov alla där i alla fall (och personalen passerade hundra gånger utan att säga något mer.) Nu är vi framme i Grekland och har tagit oss till en camping i Igoumenitsa: Camping Drepanos.

Det mest rutinerade paret slog upp sitt tält på däck
Cuglieri

Sardiniens västkust

I förrgår startade vi från Bosa och började köra söderut längs Sardiniens västkust. Idag har vi kommit…

Alla våra bästa tips om Italien. Klicka på bilden!