Krynica Morska på Vistulanäset – en semesterort i Polen

Krynica Morska ligger i nordöstra Polen, på Vistulanäset, och är en populär semester- och badort. Vi har kikat på den här landtungan på kartan förut och varit lite nyfikna. Nu var det dags att utforska …

Krynica Morska på Vistulanäset

Krynica Morska är Polens befolkningsmässigt allra minsta kommun, men är på sommaren en populär plats för badgäster.

Krakowresor
Krynica Morska

Krynica Morska ligger på Vistulanäset, som är en smal landtunga som delas mellan Polen och den ryska exklaven Kaliningrad.

Camping Gallus på Krynica Morska

Vi körde med vår husbil från Mikolajki, vid de Masuriska sjöarna, till Krynica Morska, delvis på ganska små och dåliga vägar. När vi närmade oss landtungan hade det blivit tidig kväll och vi undrade om vi skulle hitta någon plats för natten.

När vi kom fram till Camping Gallus, vid Krynica Morska, undrade vi försiktigt om de hade någon plats åt oss. ”You can have a look”, tyckte tjejen vid entrén och tittade tveksamt på vår husbil.

När vi kom in på området förstod vi vad hon menade. Campingen var stor, men brant sluttande i alla riktningar och fylld av träd, husvagnar och tält i en enda röra. Det gällde bara att försöka tränga sig in någonstans! Och japp, vi lyckades faktiskt. Även om det innebar att Peter fick backa in på en uppförsbacke där vi bara precis fick plats …

Från campingen kan man gå rakt ner till stranden, på utsidan av landtungan. Den långa sandstranden är fantastiskt vacker med ljus finkornig sand. Här ligger också flera små barer och strandserveringar.

Camping Krynica Morska
Vi lyckades hitta en liten (väldigt sluttande!) plats åt FREEDOM

Vistulanäset

Vistulanäset (”Frische Nehrung” på tyska eller ”Mierzeja Wiślana” på polska) är en smal, smal landtunga, som delas av Polen och Kaliningrad. På den polska sidan finns fyra naturreservat, med namnen Ptasi Raj, Mewia Łacha, Kąty Rybackie och Buki Mierzei Wiślanej.

Vid näsets huvudort Stegna finns en 13 kilometer lång badstrand och en kyrka från 1600-talet. På näset finns också flera pensionat och campingplatser.

Krynica Morska
Hamnen i Krynica Morska, på Vistulanäset

Krynica Morska – en mysig sommarstad

Turistorten Krynica Morska är en liten stad med historia från åtminstone 1400-talet, då den omnämndes i skrift för första gången. Det vi såg var en somrig semesterort med hotell, restauranger och barnaktiviteter. Härifrån kan man också ta båtturer åt olika håll. Vi nöjde oss med en glass i solen och en promenad i hamnen!

Krynica Morska Polen
En liten familj vid en av strandserveringarna

Piaski – så nära Kaliningrad vi kom

Även om vägarna är slingriga (och bitvis riktigt dåliga!) var vi nyfikna och ville ta oss längre ut på landtungan. Dagen efter fortsatte vi ut till den lilla byn Piaski. Här hittade vi en originell liten hamn, några små hotell och restauranger samt en camping. Sedan tog vägen slut. Närmare Kaliningrad kom vi helt enkelt inte …

Piaski
Kolla in spejaren i masten på segelbåten … och benet vid livbojen! Och varför har man staplat träet sådär så att det liknar lappkåtor …?
Vistula näset. Nästan i Kaliningrad
Strecket på GPS:en markerar var Polen slutar och Kaliningrad börjar

Mer att se och göra i närheten

Med utgångspunkt från Krynica Morska på Vistulanäset har du ganska nära till den historiska borgen Malbork, som är mycket intressant att besöka. Det är heller inte så långt till trestadsområdet med städerna Gdansk, Gdynia och Sopot. Vill du hellre åka österut kan du ta dig till Masuriska sjöarna. Om du klickar på bilden nedan hittar du ännu fler tips till Polen.

Alla våra bästa tips om Polen. Klicka på bilden!