Meny Stäng

Tappat formen eller gått upp i vikt efter semestern?

När vi nyligen skrev om svenska semestervanor kunde vi konstatera att många svenskar både äter och dricker mer på semestern än till vardags. Tyvärr måste vi säga att vi känner igen oss i det. Vi har nog både tappat träningsformen och gått upp i vikt efter semestern. När vi är lediga blir det gärna lite godare mat, lite mer vin och lite färre långpromenader. Ingen bra kombination för formen helt enkelt. Nu är det dags att komma i form igen, och man kan väl säga att vi har tre strategier för det.

1. Promenader till jobbet

Först och främst håller vi på att komma tillbaka till vår rutin med promenader till mitt jobb (40 minuter i varje riktning). Peter promenerar med mig på morgonen, och går sedan hem igen. Jag går hem när jag är klar för dagen.

Nu gäller det bara att se till att ha bra skor. Jag promenerade några dagar i platta converse-liknande skor och efter det fick jag ont i hälarna. Hädanefter blir det vandrings- eller gympaskor med bra sulor!

Promenadväg till jobbet

Älskar min promenadväg till jobbet!

2. Träningsprogrammet tapout XT

Nu har vi också (äntligen!) kommit igång med vårt träningsprogram. I perioder har vi kört regelbundet, men nu har vi haft en lång period helt utan träning … och det märks! Vi klarar inte alls lika mycket som vi gjorde förut.

Träningsprogrammet vi kör heter Tapout XT, och vi gillar det verkligen! Det är visserligen väldigt amerikanskt och kanske lite för tufft för oss i nuläget, men det är väldigt varierat, vilket är både bra och roligt. De tolv olika skivorna innehåller allt från kondition och boxning till styrketräning med gummiband, magövningar och yoga.

90 dagars träning

Vi har dammat av våra tapout-skivor

3. Bättre mat

Sist men inte minst ska vi försöka tänka till när det gäller maten. Målet är att minska kalorierna något samtidigt som vi förstås vill få i oss bra näring. Efter semestern hamnar vi lätt i dricka-vin-lite-nu-och-då-fällan, så steg ett är att konsekvent byta vinet eller ölen mot vatten på vardagarna.

Utöver det satsar vi på goda (förstås!) maträtter med måttliga mängder fisk eller kyckling och rejält med matiga grönsaker som broccoli, blomkål, morötter, ärtor och bönor. För mig (som har migrän) är det viktigt att äta regelbundet och jämnstora portioner, så dieter där man ska äta olika mycket olika dagar är inte min grej …

Grönsaker

Mycket grönsaker får det bli!

Och en hel del fisk

Hur gör du?

Har du också lätt att tappa formen och gå upp i vikt efter semestern, och vad gör du i så fall åt det? Eller har du knep för att hålla bra vanor också under semestern?

© 2017 FREEDOMtravel Reseblogg. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.

IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.