Meny Stäng

Resetrender 2018 – enligt Resiabarometern

Igår presenterade Resia årets resetrender 2018, i och med att de släppte den årliga Resiabarometern. Vilka är resetrenderna för det kommande året och hur tänker svenskarna kring resor? Vi presenterar fyra trender och ett antal resemönster enligt rapporten. Vad tänker du om detta? Känner du igen dig?

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Trend 1: Inspirerande boende och kulinariska äventyr

Svenskarna betalar gärna för ett bra hotell med centralt läge, hög standard och trevlig personal. Intressant är att den yngre åldersgruppen lägger mer pengar på boende och mat än vad de äldre åldersgrupperna gör. Ingen backpacking här alltså! Bland medelålders är mat och dryck viktigare än allt annat, och sammantaget kan man konkludera att intresset för mat- och vinresor kommer växa sig ännu starkare.

  • Vår reflektion: Unga svenskar är vana vid hög standard och förväntar sig detsamma på resan. Mat- och vinresor … jaaa, det gillar vi!
Hotell fortina
Vår bästa hotellupplevelse i år – Fortina hotell på Malta

Trend 2: Avkopplad och bortkopplad

Överallt kan man läsa att träning på resan ökar och att det är omöjligt att åka på semester utan fungerande WiFi. Resiabarometern visar något helt annat inför 2018. Mer än hälften av svenskarna menar att de inte tränar alls när de reser privat. På frågan om vad som är viktigast vid val av hotell hamnade WiFi på en femteplats jämfört med förra årets andraplats. Resiabarometern undrar om vi blivit mätta på att ständigt vara uppkopplade?

  • Vår reflektion: Att folk inte prioriterat WiFi tror vi snarare beror på nya roamingregler och att man kanske tar WiFi för givet.
Hilton Park Tallinn
Vi kopplar gärna av (men ej nej) på resan – bilden är från ett bra hotell i Tallinn

Trend 3: Kulturspotting ökar

Svenskarna är mer nyfikna än någonsin på att upptäcka nya kulturer och länder. Vi är såpass nyfikna att vi prioriterar bort lata dagar vid stranden för ett besök i en avlägsen by där vi får möta lokalbefolkningen. Allra mest intresserade av kulturella upplevelser är människor i landets tre största städer. Människor i åldern 35-50 avviker från trenden och vill mest fly vardagen och få sol och värme – kanske har den gruppen en tuff  vardag helt enkelt?

  • Vår reflektion: Att upptäcka nya platser och lära sig saker om olika kulturer – det är nog det som får oss att vilja resa!
Dricka ost
Vi får vara med om tillverkning av Racletteost i Schweiz – och Peter provar att dricka ostmassa

Trend 4: Minibreaks 2018 års hetaste trend

Det finns weekendresor och det finns resor som varar en vecka eller två, men vad kallas det om man är borta 4-5 dagar? Enligt Resiabarometern ökar denna typ av resor, vilket kan bero på att svenskarna helt enkelt vill hinna med många resor under ett år. Om man reser mitt i en vecka, och inte över en helg, kan man dessutom hitta bättre priser. Trenden syns även i skidvärlden.

  • Vår reflektion: Vi känner igen detta med att vilja hinna flera resor. För oss passar det bäst att inkludera helger, men det kan ju se olika ut.
Skidresa till Österrike
Vi testade en fem dagars skidresa till Alpbachtal i Österrike i början av året

Vi drömmer om maldiverna – och bokar gran canaria

Förutom de fyra trenderna presenterar Resiabarometern ett gäng topplistor, och vi kan bland annat konkludera att det vi drömmer om och det vi bokar inte helt stämmer överens. Svenskarna drömmer om lyxboende på pelare på Maldiverna, Hurtigrutten, vingårdar i Toscana, Route 66 eller Higway 1 i USA och körsbärsträd i Japan. Men vad bokar vi?

De mest bokade charterresorna är Gran Canaria, Mallorca och Phuket. De mest bokade flygresorna är Miami (ofta för att man ska på kryssning), Bangkok och Phuket. De mest bokade länderna är Spanien, Grekland och USA.

Resetrender 2018
Lina Eklund från Resia berättar om resetrender 2018

Fler resetrender 2018

Här kommer ytterligare några korta och spännande resetrender 2018 från Resiabarometern:

  • Grekland blir ännu mer populärt och lockar med nya resmål som Kanali, Papigo och Sivota på grekiska fastlandet.
  • Skåningarna lägger mest pengar på resor 2018. 17 procent av de tillfrågade Malmöborna planerar att lägga 20 001 – 30 000 kronor per person på resor, medan endast nio procent av Stockholmarna tänker lägga lika mycket.
  • Svenskarna låter sig inte skrämmas av oroligheter i världen. 59 procent menar att de inte blivit avskräckta alls och fem procent reser till och med mer än tidigare.
  • Kvinnor och män drömmer olika – medan männen drömmer om att köra bil i USA fantiserar kvinnorna om paradisstränder på Maldiverna.
  • Naturupplevelser på hemmaplan ökar, och allra hetast är Hurtigruten. Även bland de unga!
  • Kryssningar är populärare än någonsin, och här kan man välja på allt från Medelhavet och Karibien till … Hurtigruten!
  • Vuxna är mest irriterande på flygresan, särskilt när de fäller ner sin stolsrygg i tid och otid. Lustigt nog stör sig kvinnor mer på barn som sparkar på stolsryggen än vad män gör.
  • Fler är beredda att betala extra för hållbart resande jämfört med tidigare, och nu är siffran uppe i 36 procent.
  • Men svenskarna vill INTE resa till … Turkiet, Egypten eller Ryssland.
VR
Jag provar att resa i världen med VR-glasögon. Igår morse ”besökte” jag Utah i USA och Ronda i Spanien

Prenumerera på vårt nyhetsbrev