Att boka fel flygbiljett – och andra resemissar

Peter bokade flygbiljetterna till och från Finland i helgen och vi var nöjda både med tiderna och priset. Trodde vi. Man kan väl säga att det blev lite fel. Idag berättar vi om helgens stora resemiss, och om andra resemissar vi gjort genom livet.

Rätt dag och rätt tid, men …

Vi flög till Helsingfors i lördags morse, och i söndags kväll skulle vi flyga hem igen. Vi lyckades inte checka in i automaten, så vi gick till den manuella incheckningsdisken och visade våra biljetter. Då fick vi problemet klart för oss. Vi hade bokat rätt dag och rätt tid, men … FEL MÅNAD!

”Vill ni kanske stanna en månad till i Helsingfors?”, undrade mannen i incheckningsdisken. Ingen ont om Helsingfors, men det hade hade varit svårt att förklara på jobbet … Vi fick helt enkelt köpa nya biljetter hem. Att boka om biljetten hos SAS hade kostat 5000 kronor, så vi valde att köpa helt nya biljetter hos Norwegian för 3500 kronor. Inte så kul, men det finns ju ingen att vara arg på när det är man själv som gjort fel …

Helsingfors i all ära, men det är ändå lite skönt att vara hemma igen!

Fler resemissar genom livet

Man kan kanske tro att vi som är vana att resa jämt gör ”rätt”, men så är det verkligen inte. Ju mer vi reser desto fler tillfällen att göra misstag om man säger så. När man dessutom kombinerar stress och ont om tid med många resor, så blir det som det blir ibland … Idag delar vi med oss om några av våra resemissar genom livet. Hoppas på att få höra att vi inte är ensamma nu! Vilka resemissar har du gjort?

Glömma passet på hotellet

Marocko 2012. Vi hade spenderat en vecka i Marrakech, tillsammans med Peters son Billie. När det var dags att lämna landet gick vi noga igenom hotellrummet så att ingenting var glömt. Det vi inte tänkte på var att passen var kvar i receptionen!

Vi kom på det först när vi stod i kön till incheckningen och då fick vi kasta oss in i en taxi och åka i ilfart tillbaka till hotellet. Peter sprang den sista biten mellan åsnor och kärror i medinan och taxin körde som om han stulit bilen. Men vi kom med flyget!

Marrakech riad
Billie på hotellrummet i Marrakech

Sova i minusgrader

Tyskland, 2014. När vi gav oss av på vår 1 år långa husbilsresa runt Europa var husbilen proppfull och vi vågade inte fylla på vatten i husbilen, av rädsla att husbilen skulle bli för tung. Vi planerade att köra hela vägen från färjan till Frankrike, men i Tyskland blev Peter så trött att han var tvungen att sova (och jag har inget körkort).

Vi ställde oss på en rastplats, men eftersom vi har vattenburen värme i husbilen kunde vi inte sätta på värmen. Det var några minusgrader utomhus och blev inte direkt varmare i husbilen. En väldigt kall natt kan man säga. När vi vaknade och andades blåste vi rökringar i bilen …

Tyskland rastplats
Peter på morgonen – still alive!

Nästan missa flyget

Sverige, 2017. Två gånger har vi varit nära att missa flyget. Den första gången var i Italien och den andra gången var i Stockholm, på väg till Malta. Vi var i god tid till flyget, men det var otroliga köer på Arlanda och när vi till slut tagit oss igenom säkerhetskontrollen hade vi bara tio minuter på oss. Vi sprang och sprang … bara för att inse att de hade bytt gate.

Nu var det inte många minuter kvar och vi var i fel ände av flygplatsen, panik! Som tur var ringde vänlig flygplatspersonal upp vår gate och bad dem vänta. Dessutom hade vi checkat in bagage, så de hade inte kunnat lyfta utan att packa av bagaget. Och ja, vi kom med! Galen mjölksyra dock!

Hotell fortina
Som tur var så kom vi fram till Malta!

En natt på flygplatsgolvet

Spanien, 2017. Om jag varit 17 år hade jag nog inte ens räknat det som ett missöde. Nu är vi lite äldre och även om vi kan bo spartanskt så föredrar vi att inte sova på ett flygplatsgolv. Vi var på väg till en kryssning med kryssningsfartyget Freedom of the Seas och skulle landa i Barcelona kvällen innan.

Vi hade inte riktigt haft tid att tänka på det där med övernattning och tänkte att ”det löser sig nog”. Det gör ju ofta det, men inte den här gången. Eller ja, vi överlevde förstås natten!

Att boka fel flygbiljett är inte kul
Det blir inte alltid exakt som man tänkt sig …