Meny Stäng

Därför blev Svea Husbilar ”utslängda” från Caravan Stockholm

Idag kan vi berätta vad det egentligen var som hände på husbilsmässan Caravan Stockholm 2018, då företaget Svea Husbilar hävdade att de blev utslängda och lanserade filmen ”SKANDAL”! Vi har samlat information från många olika källor och idag presenterar vi hela historien.

Veckans ”grävande”

Det började med att Svea Husbilar inte fick vara med på mässan Caravan Stockholm och gick ut med en uppseendeväckande video som de kallade ”SKANDAL”, och som fick stor spridning i sociala medier. Vi började gräva i historien och inledde med inlägget Husbilsbranschen – vad händer bakom kulisserna? När vi fortsatte gräva landade vi i att det väldigt ofta är ”Locket på” som gäller i husbilsbranschen.  Det spelar ingen roll om man som kund försöker göra sin röst hörd på företagens egna webbsidor eller i (vissa av) de olika husbilsgrupperna på Facebook – allt tystas effektivt ner.

Hur har det gått med ”grävandet” denna vecka då? Vi har redan tidigare pratat med Svea Husbilar, och vi har en hel del information kvar från detta möte att berätta om. Vi blev denna vecka också kontaktade av mässan Caravan Stockholm. De hade inte någon ny information till oss, men vi vill i alla fall ge dem en eloge för att de hörde av sig!

Utöver detta har vi läst alla kommentarer som strömmat in både på bloggen och på Facebook samt på mejl, både från privatpersoner och från husbilsföretagare. Förutom att vi fått ta del av en hel del intressant information vill vi lyfta att det upp att vi fått in många kommentarer som faktiskt får oss att tro på ett bättre klimat och en ärligare och öppnare dialog! Men nu är det dags: Vi kan berätta vad som hände på Caravan Stockholm 2018.

Grävmaskin

Foto: Pixabay

Nya idéer på Caravan Stockholm 2018

I februari i år var det dags för Caravan Stockholm att ställa ut på Kistamässan i Stockholm. De hade arbetat länge för att få till en riktigt bra och händelserik helg, vilket förstås inkluderar massor av planering och logistik. Förutom att mässan ville presentera intressanta utställare och föreläsare ville man också bjuda på nyheter, till exempel i form av ”Destinationstorget”.

Ett av företagen som hörde av sig och som ville ställa ut på mässan var Svea Husbilar, som arbetar med förmedling av husbilar och husvagnar. Eftersom detta företag inte säljer nya husbilar ville de inte ställa ut fordon utan försökte istället tänka nytt, vilket passade mässan utmärkt!

svea husbilar skulle arrangera ”Vintergatan”

Caravan Stockholm och Svea husbilar kom överens om att Svea skulle stå utanför mässan på ett område kallat ”Vintergatan”. Att det skulle bli just en ”Vintergata” var mässans idé. De ville gärna komma med nyheter och uppfattade att Svea Husbilar kunde vara öppna för att genomföra idén. På Vintergatan skulle mässbesökare bland annat kunde se husbilar från Nordic, fotografera sig på röda mattan och prata husbilar, samtidigt som Svea skulle kunna dela ut flyers med information om sin förmedlingsfirma.

Vintergatan

Svea Husbilar producerade också en film om mässan som nådde det imponerande antalet av 63 000 människor på bara några dagar. Svea Husbilar är nämligen ett företag som tänker nytt när det gäller marknadsföring, och som kan det här med sociala medier. Detta var ett upplägg som kändes riktigt både för mässan och för Svea husbilar, en win win helt enkelt. Men … så tyckte inte alla.

Svea husbilar

John Lönnqvist på Svea Husbilar, vid Peters besök på företaget för någon vecka sedan

Utpressning från husbilsföretag

Alla gillade inte konceptet med Vintergatan och röda mattan. En del andra husbilsföretag menade att det skulle se ut som att Svea Husbilar var värdar för mässan, och att det skulle bli konstigt om alla besökarna behövde passera dem innan de gick in genom entrén. Andra kommentarer handlade om att Caravan Stockholm skulle vara en ”nybilsmässa” och att företag som förmedlar husbilar därför inte hör hemma där. Dessutom kritiserades Svea Husbilar för att vara ”gråimportörer” av husbilar, ett påstående som de själva starkt tillbakavisar som felaktigt.

Vi vet alla att det hela slutade med att Svea Husbilar några veckor innan mässans öppnande fick besked om att de inte kunde vara med. Det var inte bara så att de inte kunde stå utanför mässan. Enligt Svea Husbilar fick de heller inget erbjudande om att stå någon annanstans på mässan. Däremot fick de, som plåster på såren, ett erbjudande om en gratisplats på fiskemässan (på fiskemässan!?). Erwin Hymer Group var nämligen inte intresserade av att delta om nu Svea Husbilar skulle delta på det sättet som tänkt. Är det så att Erwin Hymer Group sätter reglerna om hur en marknadsföring ska gå till? Som vi har förstått är det viktigt att inte sticka ut, eller att gå utanför de ramar som de styrande på marknaden har satt upp. Vem styr de styrande? Pengar styr förstås, och om man tittar på bilden nedanför är det lätt att förstå att mässan inte hade kunnat genomföras utan utställarna från Erwin Hymer group.

Erwin Hymer group

I dessa montrar fanns följande märken som ingår i Erwin Hymer Group: Hymer, Carado, Laika, Burstner, Sunlight, Dethleffs och LMC

Är kritiken rimlig?

Det är helt uppenbart att Svea Husbilar avbokades från mässan på grund av utpressning från andra företag. De rent juridiska delarna i detta, och huruvida något företag vill stämma något annat, det lämnar vi åt företagen. Vi vill däremot kika lite närmare på kritiken Svea Husbilar fått. Var det kanske ändå rimligt att de inte skulle vara med på mässan?

1. ”Det skulle se ut som att de var värdar”

Om Svea Husbilar skulle stå utanför mässan skulle de kunna uppfattas som värdar för hela mässan, menar en del. En läsare skriver: ”Som att Volvo har en monter utanför Genève-mässan, så att alla som passerar måste passera deras ‘monter’ för att kunna titta på andra bilar. Tror jag inte skulle vara uppskattat av de andra bilmärkena.”

En annan läsare ser inga konstigheter alls i att ett företag står utanför mässhallen utan skriver ”Det som beskrivs förekommer mycket ofta på mässor i olika branscher. Det vill säga att utställare står utomhus, även vid entrén. Alltså inget konstigt med det! Är ju bra för arrangören att även kunna utnyttja lokalen utomhus!”

Ytterligare en läsare menar att andra faktorer ligger bakom kritiken: ”Menar du att kunderna har svårt att skilja på utställaren (Svea) och mässarrangören? Ska Svea straffas för att de tänkte nytt med hur de ville positionera sig? Kan det vara så att de attraktiva platserna inne på mässan är bokade av samma märken år efter år? Rädslan för konkurrens skiner igenom och det gynnar inte slutkunden!”

2. ”Caravan Stockholm är en nybilsmässa”

En återkommande synpunkt är att Caravan Stockholm är en ”nybilsmässa” och att företag som förmedlar husbilar därför inte hör hemma på mässan. En läsare, som representerar ett företag som ställde ut på mässan, skriver ”Syftet med Kistamässan är att presentera nya husbilar. Svea säljer inga nya husbilar, det vill säga deras närvaro kan ifrågasättas på naturliga grunder.”

Det står ingenstans på Caravan Stockholms webbsida att mässan specifikt är en nybilsmässa. Att mässan ville samarbeta med Svea Husbilar visar också att det inte kan vara så. Dessutom finns många andra utställare på mässan än nybilsföretag: allt från campingplatser och destinationer till husbilstidningar och bloggare. På mässans webbsida kan man läsa att ”Caravan Stockholm är mässan för dig som är nyfiken på den mobila livsstilen och intresserad av husvagn, husbil och camping! Här kan du jämföra, klämma och känna bland olika varumärken, modeller och utrustning samt upptäcka spännande resmål och få tips från experter.”

3. ”Svea Husbilar är gråimportörer”

Den tredje kritiken som framförts är att Svea Husbilar skulle vara ”gråimportörer”. Gråimport är ett begrepp som i det här fallet syftar på företag som importerar husbilar eller husvagnar från andra länder, utan att de säljs via en svensk auktoriserad återförsäljare. Om vi förstår allt rätt är detta helt lagligt om importen sker inom EU, men innebär vissa skillnader när det kommer till sådant som hur man hanterar moms och garantifel etc. Detta är en helt egen komplex (och intressant!) fråga som vi planerar att skriva om nästa söndag. Så, hur var det då med Svea och gråimport då?

Vi har naturligtvis frågat Svea Husbilar och de säger att de inte arbetar med gråimport. Enligt företaget importerade de fyra husbilar (varav två nya) när de startade sin verksamhet 2016. De beslutade dock 2017 att inte importera några fler husbilar. Idag importerar de inte några fordon utöver eventuella inbyten vid export (vilket hänt en gång, då de exporterade en husbil till Danmark). De har också kunde från Åland, där de är behjälpliga med inregistreringen i Sverige.

Vad tycker du?

Tycker du att detta handlar om utpressning, kartellbildning eller vanliga hederliga affärsuppgörelser? Vad tycker du om det som händer i branschen och vilka förändringar vill du se? Vi lyfter upp dessa frågor eftersom vi tycker att det är viktigt med en öppen och konstruktiv dialog. Som vanligt är vi intresserade av dina tankar och synpunkter! Skriv fritt i kommentarsfältet (du kan vara anonym om du vill). Observera att din kommentar kan behöva godkännas innan den blir synlig.

Missa heller inte nästa söndag då vi skriver om gråimport av husbilar och husvagnar!

Husbil på väg

Foto: Pixabay