Meny Stäng

Varför så krångligt att köra husbil i Europa?

Igår skrev vi ett inlägg med en checklista för (hus)bilsemestern, som bland annat avhandlade en del av alla de regler man måste hålla reda på när det gäller vägavgifter och miljözoner. Det vi funderar över idag är: Varför måste det vara så krångligt att köra husbil i Europa?

Är det krångligt att köra husbil i Europa?

Först och främst: är det krångligt att köra husbil i Europa? Vi har hittills inte upplevt det som speciellt krångligt, men för det första har vi en husbil som väger under 3,5 ton. För det andra gjorde vi vår 1 år långa husbilsresa 2015. Sedan dess har det faktiskt blivit krångligare. Fler länder har infört krav på vinjetter eller kilometerräknare, och fler och fler städer diskuterar miljözoner. Om du vill veta vad det handlar om kan du läsa vårt inlägg från igår: Checklista för bilsemester – bila i Europa.

Ställplats i Otranto

Varför dessa straff för diesel-bilar?

Att vi ska tänka på och värna vår miljö är förstås viktigt, kanske till och med viktigare än allting annat, och att man därför inför straff/belöning för sämre respektive bättre miljöbeteende är rimligt. Det knepiga när det kommer till husbilar är ju att det inte finns några alternativ.

Eller ja, en ny husbil är förstås bättre än en äldre husbil, men det finns inget alternativ till diesel. Om straffen och begränsningarna för husbilister blir så stora att det känns orimligt att skaffa husbil, vad blir då alternativet för semesterresan … att flyga? Det kan väl ändå inte vara bättre!?

Palavas les flots ställplats

Varför kan inte EU enas?

Nästa fråga handlar om det krångliga i det hela. Låt vara att dieselbilar ska hålla sig utanför vissa städer och låt vara att man måste skaffa en kilometerräknare och betala för sig. Men måste det verkligen vara ett nytt system i varenda land? Skulle man inte kunna enas inom EU, så att det åtminstone blir smidigt att göra rätt för sig?

Som ett exempel så planerar många att resa ner till Kroatien i vår eller sommar, och för att komma till Kroatien behöver man passera Österrike och Slovenien. Österrike har länge haft ett betalningssystem, och Slovenien har infört sitt relativt nyligen. I grupper på Facebook har vi sett och läst om hur människor kämpat för att förstå och lyckas beställa det som ska beställas för att passera Slovenien. Och det har tydligen inte varit alltför enkelt …

Husbil Österrike

Vi undrar

Många husbilister väljer bort flyget och kör istället bil. Husbilister håller sig i Sverige eller Europa och reser ofta på ett relativt långsamt sätt. Dieselbilar är uppenbarligen inte optimalt, men det måste väl vara ännu sämre om husbilisterna säljer sina husbilar och börjar flyga?

Är det bara en populistisk och politiskt lukrativ idé att till varje pris stoppa alla dieselbilar? Eller finns det en tanke om vilket val husbilister bör göra istället? Vi undrar. Hur tänker du?

Ställplats