Dramatisk repbro i Nordirland – Carrick-a-Rede

Igår vågade vi oss ut på en gungande repbro i Nordirland, med svindlande utsikt. Carrick-a-Rede är en liten ö på Nordirlands nordkust, och är samtidigt namnet på den hängbro av rep som leder ut till ön. Innan vi kom hit körde vi dessutom på vansinnigt vackra vägar längs Causeway Coastal Route, med massor av får och många inspelningsplatser från Game of Thrones.

Punktering på ett däck

När vi precis gjort oss klara att lämna campingen i Cushendall på Nordirlands östkust upptäckte vi att vi fått punka på ett däck. Åh nej! Som tur var visade det sig att det finns reservdäck i Bunkcampers hyrbilar, och med lite hjälp från mannen i campingens reception var vi snart redo för avfärd. Vi körde först mot Cushendun, och fortsatte sedan vidare till Torr Head, Murlough Bay och slutligen repbron Carrick-a-Rede.

Byta däck
Peter får hjälp av mannen i campingens reception att byta däck
Nordirland
Här kan du se våra stopp på vägen!

Grottan i Cushendun

Vi började med att rulla till nästa by, där det skulle finnas en känd grotta. Mycket riktigt! Här hittade vi den strand och den grotta där Davos Seaworth, i TV-serien Game of Thrones, tar med sig häxan Melisandre för att föda ett ”skuggbarn”. Verkligen en magisk plats, som gjord för en fantasy-berättelse!

Stranden och grottan i Cushendun

Den vackra vägen Torr head

Efter besöket i grottan var det dags att ge sig av på den vackra vägen ”Torr Head”. Vi hade redan innan blivit informerade om att man inte kan köra den här vägen med en alltför stor bil, men de vi frågade nickade godkännande åt vår 5,4 meter långa plåtis (minihusbil). Alltså vågade vi oss ut!

Torr Head
Tur att vi kör en väldigt liten husbil!

Så, hur var det att köra då? Först och främst: fantastiskt vackert! De smala vägarna slingrar genom intensivt gröna landskap och hela tiden blickar man ut över dramatiska klippor och blått hav. Det gick utmärkt att köra med vår lilla husbil, även om vi ibland fick köra långsamt.

Vad syftet var med den vita målade mittlinjen förstod vi dock inte. Vår bil tog ju upp exakt hela körfältet … Peter tyckte för övrigt att jag (Helena) fotade för många får, men det går ju inte att låta bli. De är ju sååå söta!

Torr Head scenic route
Det finns en vit linje i mitten, men vår lilla husbil tar upp exakt hela körbanan
Får
Vi möter väldigt många får
Lamm Irland
Ett lamm vilar med havet i bakgrunden

Murlough Bay

Längs med Torr Head ligger Murlough Bay, och för att ta sig ner hit får man köra på om möjligt ännu smalare vägar. Men det är det värt! Landskapet är sagolikt och utsikten ”to die for”. Verkligen! Och inte heller nu kunde jag hålla mig ifrån att fota får … För övrigt är också detta en plats där man spelat in scener för TV-serien Game of Thrones. Här filmades nämligen en scen mellan bröderna Stannis och Renly Baratheon.

Väg Nordirland
På väg ner mot Murlough Bay
Nordirlands kust
Allvarligt – hur vackert är inte detta?
Irland lamm
Dramatiska berg … och söta lamm
Lammungar
Vi tar en liten närbild på lammen … eller hur?
Coastal causeway Route
Det fanns också andra djur. Om du tittar MYCKET noga ser du två filurer som hoppar ut åt vänster i bild

Dramatisk repbro i Nordirland

Nå, nu kom vi då till slut fram till denna dramatiska repbro i Nordirland. Repbron går från fastlandet och ut till ön Carrick-a-Rede. Landskapet är helt fantastiskt och visst ger det lite extra tjusning att gå ut på den gungande hängbron. Jag (Helena) är höjdrädd och var faktiskt lite nervös, men det gick bra!

Rope bridge Nordirland - Carrick-a-Rede
På väg mot en dramatisk repbro i Nordirland – vackert väder, men blåsigt!
Dramatisk repbro i Nordirland: Carrick-a-Rede
Repbro i Nordirland - Carrick-a-Rede
På vägen tillbaka: från Carrick-a-Rede till fastlandet
repbro i Nordirland - Carrick-a-Rede
Jag (Helena) är höjdrädd, så jag var lite nervös – men det gick bra!

Repbron sattes från början upp av laxfiskare 1755. Idag är denna repbro i Nordirland en stor turistattraktion och för att gå över bron får man köpa en biljett. Nu i maj 2018 betalade vi 8 pund (ca 90 kronor) per person. Personal finns hela tiden vid bron som kollar att allt fungerar och att ca max 8 personer befinner sig på bron åt gången.

Irland rope bridge - Carrick-a-Rede - repbro i Nordirland
Bara att gå över!

Ön Carrick-a-Rede

Ön Carrick-a-Rede har branta klippväggar och är klädd i tätt grönt gräs. Här finns ett rikt fågelliv och när vi var här var en del av ön avstängd för att skydda djurlivet, vilket innebar att vi bara kunde se en liten del av ön.

Sjöfåglar vid Carrick-a-Rede
Rikt fågelliv på Carrick-a-Rede
Utsikt från Carrick-a-Rede

Ännu en Game of Thrones-plats

Det är fascinerande att resa runt på Nordirland, för vart vi än vänder huvudet så ser vi en skylt som berättar om en scen som spelats in i TV-serien Game of Thrones. Vid Carrick-a-Rede var det lite extra kul, för här var det faktiskt husbilsparkeringen som samtidigt var en sevärdhet.

På den plats man anvisat för husbilar, det före detta stenbrottet Larrybane, har man bland annat kunnat se kung Renly och hans drottning Margaery. Läs gärna mer om inspelningsplatser för Game of Thrones i Nordirland.

Game of Throne inspelningsplats vid Carrick-a-Rede
Husbislparkering – och inspelningsplats för Game of Thrones
Alla våra bästa tips om Irland. Klicka på bilden!