Den heliga klosterbyn Glendalough – och Irlands högsta vattenfall

Våra två sista utflykter med husbil på Irland gick till den heliga klosterbyn Glendalough och till Irlands högsta vattenfall Powerscourt. Att promenera runt bland de gamla (och nya!) gravarna i den medeltida klosterbyn Glendalough var en mycket speciell upplevelse. Vattenfallet bjöd på en spektakulär avslutning på husbilsresan. Men, även om vi lämnade in husbilen var resan på Irland inte slut!

Vackert landskap!

Efter vårt besök i Kilkenny ställde vi in GPS:en på klosterbyn Glendalough, i Wicklow nationalpark. Vi kom in på småvägar, vilket gjorde att det tog ett tag att komma fram … men vilket fantastiskt landskap vi fick köra genom!

Irland kartbild
Klosterbyn Glendalogh och Irlands högsta vattenfall Powerscourt på kartan
Irland landskap
Vägen gick genom vackra landskap!
Irland fors
Där, längst nere i dalen, ligger klosterbyn Glendalough

Den heliga klosterbyn Glendalough

Glendalough, eller Gleann Dá Locha, betyder dalen mellan två sjöar på iriska. På 500-talet kom en präst vid namn Kevin hit, och bodde till att börja med som en eremit i en grotta. Många människor sökte upp Kevin för att få andlig undervisning, och med tiden byggdes här en by med flera hus, kyrkor och ett högt torn.

St Kevins Church i klosterbyn Glendalough
St Kevins Church, och i bakgrunden det runda tornet som är ca 30 meter högt

Den lilla klosterbyn på östra Irland blomstrade under flera århundraden, fram till år 1398 då byn förstördes av brittiska styrkor. Kristna pilgrimer fortsatte dock att vallfärda till platsen. Idag kan man komma hit för att för att besöka klosterbyn, eller för att vandra i de vackra omgivningarna. Du hittar mer information på Glendaloughs officiella webbsida.

Glendalough katedral
Rester av den stora katedralen

Kyrkogården i Glendalough

Trots att byggnaderna i byn imponerar blev vi kanske allra mest fascinerade av kyrkogården. Många av gravstenarna ser ut att ha stått här sedan urminnes tider, med stenar som snarare påminner om stenar i en skeppssättning än gravar på en modern kyrkogård. Marken har rört sig och stenarna lutar åt alla håll. Om det inte hade varit så ljust, och om vi inte hade varit omgivna av andra turister, hade det känts som att promenera runt i en läskig spökfilm …

Glendalough kyrkogård
Kyrkogården är full av uråldriga gravstenar
Gravar Glendalough
Stenarna lutar åt alla håll …

Även om många gravar tycks urgamla är andra betydligt nyare. Några är utsmyckade med keltiska kors och andra har splitternya stenar och är utsmyckade med blommor och kransar. Detta, som först ser ut att enbart vara ett historiskt minnesmärke, visar sig vara en kyrkogård som används än idag.

Kyrkogård Glendalough
Många av gravarna är utsmyckade med keltiska kors
Gravstenar Glendalough
I förgrunden urgamla gravstenar med mossa – i bakgrunden en modern grav som någon smyckat med blommor

Powerscourt – Irlands högsta vattenfall

Efter besökte i Glendalough körde vi vidare till Irlands högsta vattenfall Powerscourt. Vattenfallet är 121 meter högt och imponerar med en strid ström av forsande och dånande vatten. Vattenfallet ligger på privat mark, och kan besökas mot en avgift. Du kan läsa mer om priser och annat praktiskt på Powerscourts webbsida.

Irlands högsta vattenfall!
Helena vid vattenfallet Powerscourt
Peter vid vattenfallet Powerscourt

Camping i Dublin

Efter 14 dagar runt Irland i en husbil var vi då framme vid vår sista kväll i husbilen. Eftersom vi skulle lämna tillbaka husbilen i Dublin nästa förmiddag bestämde vi oss för att ta in på Camac Valley Caravan and Camping Park i Dublin.

Detta visade sig vara en riktigt stor camping med massor av platser. WiFi funkade visserligen inte när vi var där, men i övrigt var detta ett helt perfekt ställe att stanna på. Om man haft mer tid hade man även kunnat utgå härifrån, och ta buss in till Dublin för att uppleva stan.

Var vår Irlandsresa slut nu då? Nej, faktiskt inte! Så fort vi lämnat husbilen på firman tog vi buss till Belfast, där vi checkade in på hotell … Kika in här imorgon så berättar vi mer!

Camping Dublin
Vår sista kväll i husbil på Irland

Minifilm: När det inte går som tänkt

Och så var det det där med vänstertrafik … Det gick faktiskt ganska bra att köra på vänster sida. I alla fall för det mesta …

Alla våra bästa tips om Irland. Klicka på bilden!