Ring of Kerry – en klassisk bilresa på Irland

Alla som vi pratat med under vår bilresa på Irland säger samma sak; vi måste köra Ring of Kerry. Denna klassiska och vackra bilresa på Irland verkar helt enkelt vara ett måste. Och vad kan vi säga? Vi håller med! Ring of Kerry bjuder på hisnande vyer, vackra kuster, charmiga städer och en liten dos historia. Om man har tur kan man dessutom få göra en väldigt spännande båttur.

Ring of Kerry – Bilresa på Irland

Ring of Kerry är en känd turistväg i grevskapet Kerry, i den sydvästra delen av Irland. Många startar eller avslutar rundturen, som går runt Iveraghhalvön, i staden Killarney. Vi startade vid Glenross camping, körde västerut och hamnade slutligen i Killarney.

Ring of Kerry karta
Vi startade vid Glenross camping och körde västerut

Glenross caravan and Camping Park

Vi började vår resa med att sova en natt på Glenross Caravan and Camping Park. Detta är en relativt liten och enkel camping, men med bra service och riktigt bra WiFi. Härifrån har man också relativt nära till den fina stranden Rossbeigh Beach.

Eftersom Atlantvindarna friskar i här är det inte så ofta man kan njuta av behagliga badtemperaturer, men ett annat sätt att uppleva stranden är att rida på irländska hästar, vilket vi gjorde. En fantastisk upplevelse! Efter ridturen fortsatte vi vår bilresa på Irland, längs med Ring of Kerry.

Camping Ring of Kerry
Vår Bunkcamper tillsammans med större husbilar på Glenross Caravan and Camping Park
Akta kor
Kör sakta – det kan finnas kor på vägen!

Staden Cahersiveen

Efter körning längs vackra vägar kom vi fram till staden Cahersiveen, där vi kollade in in slottsruinen Ballycarbery och stranden ”White strand”. Ja, stränder verkar faktiskt ofta heta ”strand” istället för beach här! Därefter var det dags att rulla på färjan mot ön Valentia …

Slottsruin vid Cahersiveen
White Strand vid Cahersiveen
Kerry landskap
Grönt landskap runt Ring of Kerry

Ön Valentia

Ön Valentia ligger utanför den egentligen ”ringen” i Ring of Kerry, men den här ön ville vi förstås besöka ändå! Ön är förbunden med fastlandet med en färja i ena änden och en bro i andra änden. Vi tog färja ut på ön, och resan var så kort att mannen ombord bara precis hann ta betalt (10 euro för oss två och husbilen) innan det var dags att köra i land …

Ferry Valentia
Färjeläget för att ta färja till Valentia
Valentia färja
Färja till Valentia
Ön Valentia på Irland

Camping på Valentia, och hopp om båttur

Vi stannade en natt på camping Valentia Island Caravan and Camping Park. Detta är en liten och enkel, men välskött camping med bra WiFi. Här har man också utmärkt läge om man planerar att ta sig ut till den dramatiska och spännande ön Skellig Michael, med båt från Portmagee.

Detta var faktiskt vår plan, men när vi vaknade på morgonen av att husbilen gungade i blåsten misstänkte vi att det skulle bli svårt. Vi packade ändå ihop på morgonen och gav oss av på bron till Portmagee …

Camping Valentia
Camping på ön Valentia
Bro från Valentia
Bro från Valentia till fastlandet

Portmagee och båtar till Skellig Michael

Vi gick, som avtalat, till Moorings guesthouse i Portmagee för att kolla våra biljetter, men precis som vi anat blev det ingen båttur. Det blåste alldeles för mycket för att ge sig ut på havet. Faktum är att vädret ofta är tufft här, så att få besöka Skellig Michael är inte helt enkelt.

Eftersom detta var lite av en dröm för Peter kommer vi förmodligen ändå återkomma med ett inlägg om ön lite senare. Just nu fick vi nöja oss med en liten promenad i staden, som fått sitt namn från 1700-talssmugglaren Theobald Magee …

Båtturer till Skellig Michael
Nix, ingen båttur till Skellig Michael för oss …
Portmagee
Smuggelcafé i smuggelstaden Portmagee

Fortsättning runt Ring of Kerry

Istället för att åka båt fortsatte vi turen runt Ring of Kerry, längs den södra sidan. Här körde vi längs med branta berg, vackra kustlinjer och charmiga små byar.

En fin camping vi såg på vägen, under vår bilresa på Irland
En fin camping i Derrynane Bay passerade vi, under vår bilresa på Irland
Ring of Kerry
Dramatiska vägar
Ring of Kerry stad
Charmiga städer

Staige fort

En av de sevärdheter som finns längs vägen är Staigue fort, ett ringfort från 300- eller 400-talet efter Kristus. Här bodde troligtvis någon lokal rikeman, tillsammans med sin familj och sitt tjänstefolk. Innanför murarna fanns flera små hus som användes som bostäder.

Det finns många liknande minnesmärken på Irland, och om man tänker efter är det riktigt fascinerande att dessa byggen står kvar och påminner om livet för sisådär 1700 år sedan. För övrigt så fick vi till slut användning av våra regnkläder! Dessa regnkläder har varit på Irland en gång förut tillsammans med mina (Helenas) föräldrar. Nu är de tillbaka!

Staige fort, Ring of Kerry
Helena vid Staige fort
Staige fort Peter
Peter vid Staige fort

Mot Killarney

Efter vår rundtur längs Ring of Kerry fortsatte vi förstås till … Killarney! Men nu har det här inlägget blivit alldeles för långt redan, så vi får fortsätta berättelsen imorgon!

Ring of Kerry husbil
Fler husbilar på vägarna!
Alla våra bästa tips om Irland. Klicka på bilden!