Meny Stäng

Vilka är Millennials?

Vi pratar om generation Y och de som är födda mellan 1980-2000. Vi börjar med generation X som är från 1960-1980 och som var ganska lätt att styra och förstå. Det fanns inte 1000 olika restauranger att välja mellan. Det fanns inte hur många bilmärken, klädmärken, ekologiskt, matutbud, företagande som helst. Vi blev ganska lätta att förstå och vi formades i grupper och familjer. En dammsugsförsäljare visste hur han skulle kunna sälja genom att knacka dörr. Prova det idag, haha. Vilka är Millennials? Häng med!

Vilka är Millennials?

Barnen som växte upp med tangentbord i handen och som hellre textar än ringer. De är 1,2 miljoner efter våran babyboom på 80-talet. Den här gruppen vill marknadsförare komma åt men de går bet hela tiden. De är individualister och delar in sig i subgrupper och är flitiga användare av adblock så ingen reklam ska störa deras tillvaro.

Stolt pappa till en 87:a! Så här olika knäpper man sin skjorta 1960-1987. Jag tycker han ser lite spänd ut, haha

Värderingar

De växte upp med källsortering och tycker det är självklart. De vill verkligen ha en bättre värld och när de blir äldre och kan påverka så kommer de inte att backa. Millennials har också fått våra äldre chefer att bli snällare för här tas ingen skit. Gör chefen något galet så får han höra det jämfört med generationen innan som klagade på chefen inför andra och gick hem och mådde dåligt.

Den här gruppen är inte oroliga för förändringar för de vet att allt förändras i rasande takt. De är inte intresserade av en superlyxbil eller lyxproduktion alls. Bra grejer och ett varumärke som står för något är enormt viktigt. Helst vill man inte äga något men ha tillgång till allt.

Makt

Youtube är avkopplingen för den här generationen och då vill man helst ha kul. Att kunna skratta till galna saker som andra gör och inte som färdigt format från tv. De här årskullarna har också väldigt mycket makt, för de kan på ett dygn sänka eller lyfta ett företag genom sociala medier. Marknadsförare är därför väldigt försiktiga med vad de säger och säljer och måste hålla sig till sanningen. Jag tycker de är supercoola!

Youtube
Youtube freedomtravelnews

Generation Z

Födda mellan 1996-2012 kommer vi få höra mer om framöver och de är rena multimaskiner. Här går det med ljusets hastighet och man gör många saker samtidigt. Att fokusera på en sak är långtråkigt direkt. Du har 8 sekunder på dig att fånga deras uppmärksamhet annars går de vidare mentalt.

Utbildning och högskolor kommer inte vara viktigt för det är redan gammalt när man är klar. De växer upp med ekonomisk instabilitet och minskad trygghet. De tror på korta utbildningar som ligger i tiden och som passar in på vad man ska göra.

Övriga nyheter

  • First Camp satsade 40 miljoner förra året och lika mycket i år på att uppgradera sina campinganläggningar. Blir det dyrare nu? De har satsat på nyare receptioner, caféer, restauranger, lekplatser, äventyrsgolf och toppmoderna stugor. Är husbilister intresserade? Jag tror inte det.
  • Trump är jag så trött på så det blir inget, haha.
  • I San Francisco körs just nu förarlösa Volvo med samarbete med Uber och utvecklingen rullar på.
Nu startar framtiden
Volvo i San Francisco med radar på taket
  • Ving satsar mer på Vietnam och ön Phu Quoc.
  • Start up bolag är sjukt inne. Små företag med nytänk köps up till höger och vänster av stora företag för att inte gå miste av nya idéer.
  • Ryan Air slår nya rekord i januari och fler bokar resor. Vi förstår som lever för att resa och förgylla livet.
  • Nu är det din tur. Vad kommer du ihåg och reflekterade över av detta inlägg?

Missade du förra resenyheterna? Läs Vad är AI? – om artificiell intelligens