Meny Stäng

Hit reser svenskarna i påsk – och hit vill de inte resa

Vill du veta vart svenskarna reser i påsk? Och vart de inte vill resa? Vi berättar dessutom om resebranschens aprilskämt, om Destination Gotlands hållbarhetsarbete och om vem som utsetts till årets campingföretagare. Sist men inte minst – är det kanske du som kommer på vad Viking Lines nya färja ska heta?

Så lurades reseindustrin 1 april

Reseindustrin tyckte att det var kul att luras i år på 1 april. Här är några exempel på årets skämtnyheter:

  • TUI lanserade ett nytt hotellkoncept, Kids & Friends, för enbart barn 6-11 år. Efterrätt till förrätt och frukost till middag.
  • Ving rapporterade om semestersvindlaren Julle, som lyckats bo gratis på ett charterhotell i 40 år.
  • Airtours startade virtuella resor till Mamma Mia-ön Skopelos. “Resan” skulle ske på Sveavägen och bara ta en timme.
  • Apollo utökade sitt koncept “Live a little” med möjlighet att dejta en kärlekskrank “local” eller att anlända resmålet med fallskärm.
  • Rolfs Flyg & Buss satsade på luftballongsresor, och bytte samtidigt namn till Rolfs Flyg, Buss & Luftballong.
För “virtuella resor till Skopelos”, bild från Aitrours pressmeddelande

Destination Gotland tar FN:s stafettpinne för hållbarhet

Destination Gotland antar utmaningen att äga FN:s stafettpinne för hållbarhet 2019. Stafettpinnen övertogs från Imse Vimse, ett klädföretag med uttalad hållbarhetsprofil. Destination Gotland har tuffa miljömål för fartyget M/S Visborg och arbetar med mer miljöanpassat bränsle, fartoptimering, så kallad eco driving och topptrimmade maskiner. I restaurangerna serveras närodlat så långt det går, och kaffemuggarna är gjorda av gräs.

Visborg

Årets campingföretagare utsedd

Årets campingföretagare, och andra pristagare, har utsetts på SCR Svensk Campings årskonferens. Det mest prestigefyllda priset gick till familjen Lars-Göran Andersson från Kronocamping Lidköping. “I snart ett halvt sekel har årets pristagare arbetat med att utveckla sin campingplats, alltid genom ett målmedvetet arbete och vidareutveckling, till den anläggning som idag är värd att besöka flera gånger – året om!”

Familjen Lars-Göran Andersson, källa: SCR photographer: Dick Gillberg

Hit reser svenskarna påsken 2019

Ny bokningsstatistik från Hotels.com visar att många svenskar kommer semestra i eller nära Sverige under påsken 2019. New York och Dubai, som tidigare låg högt på listan, har fallit neråt i popularitet. Här är årets mest populära destinationer:

  1. London
  2. Stockholm
  3. Göteborg
  4. Paris
  5. Barcelona
Barcelona är ett populärt resmål i påsk

Hit vill svenskarna inte resa av politiska skäl

Runt 55 procent av svenskarna väljer bort resmål på grund av att landet har en politik eller ledning de inte kan stötta, enligt en Sifoundersökning från Ticket. Bokningsstatistiken visar dock att upplevelsen och plånboken ofta spelar större roll än värderingarna när man väljer resmål till sommarresan. Dessa resmål väljs oftast bort på grund av politiskt styre:

  1. Turkiet (33 %)
  2. Nordkorea (19 %)
  3. Ryssland (18 %)
  4. Saudiarabien (9 %)
  5. USA (9 %)
Tunnelbana Moskva
Tunnelbanan i Moskva, Ryssland

Namnge Viking Lines nya fartyg

Om två år kommer Viking Lines nya klimatsmarta fartyg börja kryssa mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo. Men vad ska hon heta? Du kan hjälpa till att hitta det perfekta namnet till Viking Lines nya “kärleksbarn”. Om ditt förslag vinner får du en kryssning på jungfruturen i premiumhytt inklusive måltider. Du kan tävla fram till och med 24 april på denna länk.

Källa: Viking Line, Creative Commons erkännande 

Läs mer: Våra planer för påsken – vilka planer har du?

Missade du förra resenyheterna? Läs Frukostfavoriter, flyg till Budapest och donation till Östersjön