Med Stena line från Sassnitz till Trelleborg

Allting har ett slut, och det var till sist dags för Strandkorgsgänget att resa tillbaka till Sverige, efter en spännande vecka i Tyskland. Vi tog Stena Line från Sassnitz till Trelleborg, körde en bit hemåt och hittade sedan en riktigt fin ställplats.

Färja från Sassnitz till Trelleborg

Igår tog vi Stena Lines färja från Sassnitz på Rügen till Trelleborg i Skåne. Vi letade en stund efter bordershopen innan vi upptäckte att den fanns innanför incheckningen. Det blev några lådor vin och öl för vår del, och nu ska det bara bli intressant att se hur det får plats i vår lilla personbil …

färjekö sassnitz
färja sassnitz

Buffé ombord på Stena Lines färja

Vi lämnade den tyska hamnen vid 13:00, och vid det laget satt vi redan och mumsade på buffén. De kortare färjeresorna mellan Tyskland och Sverige är lite tråkigare om man jämför med den längre fina färjeresan mellan Kiel och Göteborg. Ändå måste vi säga att vi var riktigt nöjda med buffén i restaurang Taste, och då särskilt allt det kalla på buffébordet: räkor, lax, sill, räkröra, ostpaj och olika ostar.

buffé Stena Line
efterrätt

En sista träff med gänget på resan

Husbilsresan ”Strandkorgsutmaningen” kom till slut till avslut. Det är alltid speciellt att resa tillsammans ett gäng och det är lätt att det känns lite tomt efteråt. Vi fick i alla fall tillfälle att umgås på båten innan det var dags att kramas och skiljas åt. I alla fall för den här gången.

Petra, Pär och Linda på däck på färjan mellan Sassnitz och Trelleborg
Peter på däck
Vinnare strandkorgsutmaning
Vinnarna i Strandkorgsutmaningen: Maria, Lars och Curre

Ställplats för natten

Vi kom fram till Trelleborg vid 17:00 och då var det dags för alla att rulla åt olika håll. Vi ska lämna tillbaka husbilen som vi lånat för att testa, en Swift Toscane 794eb, men först fick det bli ytterligare en natt i husbilen. Vi rullade in på Persköps ställplats, på Persköp 155 utanför Örkelljunga. Detta visade sig vara en riktigt naturskön och fin ställplats, med 36 platser för husbilar och husvagnar intill en sjö.

Ställplats utanför Örkelljunga
Ställplats

Service på Persköps ställplats

Det kostar 180 kronor att stanna på Persköps ställplats, och man betalar enkelt med kort i en liten automat. Efter att man betalt väljer man plats på kartan genom att trycka på en knapp, och därefter kan man använda elen i stolpen. Det finns också vatten, möjlighet att tömma tankar, soptömning, toalett, dusch samt möjlighet att handla glass genom att betala med swisch.

Persköps ställplats

Ta det man har-måltid i husbilen

När vi kom fram till ställplatsen kom vi på att vi … glömt att handla mat. Så vad fanns i skåpen? Lite frukostbröd, några patéer och en korv vi fått under en resa i Skåne. Det funkade utmärkt!

Vi var trötta och njöt av att få vila ut ordentligt, samtidigt som det förstås kändes lite tomt efter resan. Men sååå tomt behövdes det trots allt inte kännas – hela gänget messade med varandra hela kvällen, från olika platser i Sverige!