En resa till Baltikum och Polen sommaren 2018

Gästskribenter: Minna och Kaj Avrin

Här berättar vi om vår resa till Baltikum och Polen. Under resan upplevde vi historia, traditioner, storstäder och ljuvliga sandstränder.

Haapsalu

Vi tog Tallink från Stockholm till Tallinn 22/6. Vädret kunde varit bättre 🤣.

Eftersom vi tidigare varit i Tallinn drack vi bara 11-kaffe där och åkte vidare mot Haapsalu. Vägen kantades av det ena jugendhuset efter det andra när vi körde ut från Tallinn.

Vi har tyvärr varit dåliga på att notera vilka campingar och ställplatser vi stått på. Tror att vi stod på Pikseke camping i Haapsalu. Standarden var inte det högsta men helt ok.

Vi cyklade till stan. Det visade dig att 23/6 firades Estlands Victory Day till minne av slaget vid Võnnu (Cecis) den 23/6 1919. Vid slaget besegrade esterna de tyska styrkorna som försökte återfå den Balt-tyska kontrollen över regionen. Dagen sammanfaller med midsommarafton. Firandet bestod bland annat att en eld bärs från stad till stad. Besökare tände sina egna lyktor från denna eld. Det hölls tal, kören sjöng och det fanns fanbärare. Järnvägsstationen där firandet var, är en sevärdhet i sig.

Det fanns en hel del intressant att se i Haapsalu. Bland annat ett museum om hur estlandssvenskarna levde innan de flydde till Sverige under andra världskriget. Vi såg var Ilon Wikland hade bott. En vacker sommarrestaurang och slottsruin.

Kuressaare

Från Haapsalu körde vi till Kuressaare. Där stod vi vid Meri spa-hotellet. Vi promenerade i stan samt runt och på slottsruinen. Dagen efter blev det en skön dag på spa och avslutade den med middag på Gospa, en bra restaurang. Dagen efter spelade vi golf innan vi åkte vidare mot Pärnu.

Pärnu

I Pärnu bodde vi på Konse Motel och Caravan Camping. Vad vi minns var standarden bra. Den ligger fint. Vi cyklade till stranden där vi slappade i solen och badade, därefter cyklade vi längs stranden till centrum.

Jurmala och Riga

Från Pärnu körde vi först till Jurmala där det finns en 32 km lång sandstrand. Vi hade planerat övernatta där men en camping var stängd och en annan svindyr så vi valde att bara äta lunch på stranden samt sola och bada en stund. Vägen fram tills att vi svängde mot Jurmala var bra, därefter i sämre skick. Men stranden var värd att köra till sakta!

I Riga stannade vi två nätter på City Camping, lagom att cykla till centrum. Riga är en helt fantastisk stad, vackra jugendhus och fullt med uteserveringar. Vi åkte en rundtur med en sightseeingbuss och cyklade runt på stan. Saluhallarna är ett måste att besöka.

Ena kvällen hamnade vi på ett beachparty, härlig musik, goa människor, mojito och solnedgång 👍🏼

Svenska porten
Saluhall med stånd både inne och ute.

Vilnius

Från Riga körde vi till Vilnius. Staden är byggd under lång tid så därför finns där stor variation vad gäller arkitektur. Staden kallas för en barockstad men där finns även exempel på gotisk arkitektur, renässans och andra stilar.

En av oss hade överhört ett samtal om att grisöron var en delikatess som man inte fick missa. Efter ett par tuggor var vi dessvärre inte av samma åsikt. Som tur var hittade vi en fransk bistro som bjöd på fina musslor.

Även i Vilnius åkte vi en sightseeingbuss, ett bra sätt att se staden och att lära sig mer om den. Bland annat åkte vi förbi tv-huset som ockuperades av Sovjetunionen under Litauens kamp för självständighet i början av 90-talet.

Mot Polen

Från Vilnius körde vi till Marijampole. Vi höll på köra fel och hamna i Kaliningrad. När vi planerade resan valde vi att inte åka dit. För att fått visum, hade vi behövt ange datum för ankomst och avresa samt var vi skulle bo. En stor poäng under våra resor är just friheten, att ha en idé om vart vi ska och bestämma löpande hur länge vi stannar på olika ställen och vart vi styr bilen därefter. Vi ville alltså inte låsa oss.

I Marijampole stannade vi endast en natt. Campingen var helt ny med intressanta utsmyckningar.

Från Marijampole körde vi mot Polen. Det ösregnade! Vi har aldrig sett lika många långtradare under en resa. Det var bara att hålla sig på sin plats i ledet. Från Polens håll var det flera kilometer lång kö av långtradare som skulle tanka så fort de passerat gränsen.

Vi hade skrivit Gdansk som mål i Google Maps och följde den. Inte jättebra beslut. Vägen var smal och krokig och mängder av vägarbeten, vilket gjorde att vi absolut inte kunde hålla tillåten hastighet. Såg senare i vår fysiska karta att något längre västerut fanns en något större väg. Bra att använda flera verktyg för navigering.

Gdansk

Vi sov tre nätter i Gdansk. Det blev både sköna stunder på stranden och en kanondag i centrum. Stadsbesöket inledde vi med att åka pariserhjulet. Gdansk har verkligen lyckats bevara och förädla stadens genuina arkitektur. Nybyggda och gamla hus har liknande arkitektur och färgsättning.

Vi valde också att åka en guidad tur för två i en ”finbil”, en ombyggd golfbil 🤣. Vi fick se Solidaritetstorget och ett minnesmärke för hamnarbetare som dog under strejken 1970.  Vi vandrade också bland hus gömda under gräs. Om vi minns rätt 🙈 användes dessa och gångar under dem som gömställe under andra världskriget.

Bild från Parisehjulet
Minnesmärket för Solidaritet
Hus byggda för att inte synas från luften
Minnesmärke för strejkande hamnarbetare

På gågatan var det feststämning med mängder av glada supportrar klädda i blågult. Sverige vann över Schweiz och blev klara för kvartsfinal. ⚽️

Sopot

Vi avslutade vistelsen i Polen med två nätter i Sopot. Sol, bad, sevärdheter. Cykelvägen mellan campingen och Sopot centrum vad trevlig.

7/7 tog vi färja från Gdynia till Karlskrona. Mycket nöjda med resan.

Minna och Kaj Avrin

Följ Minna och Kaj här:

Sverige

Minna och Kaj Avrin bor långa perioder i sin husbil. Bådas stora intresse är att laga mat och de använder grillen som multiverktyg. Resor till familj och vänner, Sydeuropa, nordligaste Norden och allt däremellan varvas med basplatsen på Mista camping. Variationen under resorna kombinerat att alltid ”bo hemma” är det bästa med husbilslivet.