Menu Close

Przyroda w Uzbekistanie - wędrówki po górach

Advertisement

Nasza ostatnia podróż rozpoczęła się od doświadczenia przyrody w Uzbekistanie. Wyruszyliśmy ze stolicy Taszkentu i podróżowaliśmy minibusem w kierunku północno-wschodnim, w stronę gór Parku Narodowego Ugum-Chatkal. Wow, co za przygoda!

Udostępnij
Pinezka

Start i Tasjkent – Uzbekistans huvudstad

När vi fick programmet för pressresan i Uzbekistan, strax innan avresa, fanns ingen naturupplevelse planerad. Gruppen av journalister och bloggare blev besvikna – naturen i Uzbekistan ska ju vara något speciellt – och började genast lobba för att försöka klämma in natur, berg och vandring någonstans, i ett redan späckat program.

Arrangörerna i Uzbekistan slog knut på sig själva för att uppfylla våra önskemål och hittade en turoperatör som, med bara två dagars varsel, fixade en dagsutflykt till bergen åt oss. Enda haken var att den första vilodagen, som planerats in eftersom vi flugit på natten, försvann. Vi kom fram till hotellet vid 08-tiden på morgonen, lämnade in resväskorna i receptionen på The Tower Hotel i Tasjkent, och gav oss av på direkten …

Towe Hotel i Tasjkent
Vi hann inte ens titta på hotellrummet på The Tower Hotel, det fick vänta till kvällen …

Bilresa mot bergen – och ett första stopp vid Lake Sharvak

Det var Oybek och några av hans kollegor från företaget apollo-travel.uz som kom och hämtade upp oss i en minibuss. Detta företag har sitt säte i Tasjkent och arrangerar olika sorters turer och utflykter runt om i landet.

Vi körde nordost från Tasjkent, i riktning mot Ugam-Chatkal nationalpark. Ett första stopp gjordes vid Lake Sharvak, där vi kunde beundra den vackra utsikten.

Naturupplevelse i Uzbekistan - Lake Sharvak

Stopp för samsa

Vi stannade också vid en liten butik på landet, där vi kunde passa på att handla något eller låna toaletten. Flera av oss köpte en ”samsa”, det vill säga fyllda degknyten som bakas i en stor ugn på plats. Knytena är ofta fyllda med köttfärs, men det går också att få med vegetarisk fyllning, som till exempel potatis. Gott!

Lång bilresa till Ugam-Chatkal nationalpark

När vi fyllt på med energi var det dags att fortsätta bilresan mot Ugam-Chatkal nationalpark. Vägarna, som från början var breda och asfalterade, byttes mot grusvägar och blev med tiden allt smalare, allt gropigare och allt brantare. Vi mötte hästar, kor och åsnor och minibussen tuffade på i en maklig takt, medan vi njöt av mer och mer fantastiska vyer över bergen.

Det var en długi resa och vi började nästan ifrågasätta vårt val av dagsutflykt, med tanke på att vi knappt sovit och nästa dag skulle behöva gå upp vid 05:00 på morgonen för att ta ett tåg. Men trots att alla hade massiv sömnbrist var stämningen god, och det skrattades friskt i bussen. Till och med när chauffören bad oss att gå av och promenera uppför en backe, för att bilen skulle klara att ta sig upp, var alla på gott humör.

Naturupplevelse i Uzbekistan - bilresa

Faktum var att det var lite skönt att komma ut i friska luften och blicka ut över de snötäckta bergstopparna.

Naturupplevelse i Uzbekistan - vägar

Vilket fantastiskt landskap vi fick chansen att uppleva! Trots att resan var lång och skumpig kände vi oss priviligierade som fick komma till denna plats i världen.

Byte av fordon – från minibuss till Lada

Efter en fyra timmar lång resa var det äntligen dags att gå av. Vi möttes nu av lokal personal som delade ut vatten och smörgåsar, och lät alla som ville låna toaletter (eller nåja, utedass kanske är en bättre beskrivning). Och så var det dags att byta bil! Den sista sträckan var för tuff för minibussen och istället fick vi kliva in i tre små rostiga bilar av märket Lada.

Denna sista sträcka var inte lång, men vi kommer minnas den för evigt, och den har också för alltid förändrat vår syn på bilmärket Lada. Chauffören körde rakt in i en fors med strömmande vatten, där vi tog oss fram på stora runda stenar medan vattnet sprutade runt omkring oss.

Därefter fanns absolut ingen väg, bara en brant uppförsbacke i tät terräng, men det hindrade varken chauffören eller bilen. Upp skulle vi, till varje pris! Bilen krängde över stenar, rötter och djupa gropar. Vi ramlade runt inne i fordonet medan vi halvskrek i någon blandning av förskräckelse och förtjusning. Berg-och-dalbana på riktigt!

När chauffören stannade brast vi ut i en spontan applåd. Wow!

körning genom fors

Vandring i bergen vid Nephrite Lakes

Vi var nu framme vid en vackert grönskimrande sjö som officiellt har namnet Urungach Lake, men som är mer känd som Small Nephrite Lake. Här kan man njuta av den härliga miljön och bada om man vill, och det är också här vår lilla vandring startade.

Vi gjorde en kortare vandring som var runt en kilometer lång i vardera riktning, för att komma till den större sjön Big Nephrite Lake.

Trots att vandringen var kort så var den ändå krävande, eftersom vi nästan hela tiden gick i brant uppförsbacke, i stenig terräng.

Längs vägen kunde vi njuta av fantastiska vyer. Bergen är dramatiskt branta och naturen bjuder på en palett av färger: intensivt grön växtlighet, rödbruna toner i berget och vit snö på topparna. Samtidigt hör man vattnet som porlar.

Foto: Gunilla Yourstone / 4000mil.se

Vi fick pausa ibland, och jackan som vi för säkerhets skull tagit med åkte snabbt av. Och så var vi plötsligt uppe vid utsiktspunkten!

Sjö nummer två, Big Nephrite Lake, var också den mycket vacker och här såg vi några båtar som rörde sig på vattnet, eller låg vid stranden. Vilka vyer!

Vi var fantastiskt nöjda med att ha fått denna naturupplevelse i Uzbekistan. Nu hade vi ”bara” vandringen neråt framför oss, och därefter skulle vi serveras mat någonstans …

Middag på landsbygden

Vi fick hoppa in i Lada-bilarna igen och återigen göra den dramatiska färden genom forsen. Denna gång släppte chaufförerna av oss vid en gård som låg idylliskt på landet, omgiven av höga berg, åkrar och blommande träd.

Här blev vi visade till ett bord som dukats upp under tak, men med öppna väggar. Här satt vi på traditionellt vis på mattor på golvet, medan den ena godsaken efter den andra dukades fram. Temperaturen var fantastisk. Inte för varmt och inte för kallt, utan bara perfekt lagom.

Männen grillade spett med nötkött och kyckling. Dessutom dukade man fram bröd, färsk frukt, torkad frukt, nötter, honung och tomatsallad. En relativt enkelt måltid, men fantastiskt gott! Förutom att vi aldrig kommer glömma den skumpiga bilresan, turen med Ladan genom forsen eller vandringen till sjöarna, så kommer vi heller aldrig glömma denna avslappnade middag, i goda vänners lag.

Summa summarum: en härlig naturupplevelse i Uzbekistan

Vi tyckte förvisso att bilresan kändes väldigt lång i relation till hur länge vi var ute i naturen. Å andra sidan skulle man kanske i normala fall ha startat tidigare på morgonen. Andra alternativ kan vara att göra en flerdagarstur, eller att välja en kortare utflykt.

Men även om bilresan var lång så minns vi denna dag som en av de kanske bästa och mest speciella i Uzbekistan. Det var något alldeles speciellt att se de branta bergskammarna och de grönblå bergssjöarna, liksom att möta de vänliga människorna på landsbygden. Vi kan varmt rekommendera att göra en naturupplevelse i Uzbekistan!

Więcej do zobaczenia i zrobienia w okolicy

Det finns förstås mer att se och uppleva i Uzbekistan. I huvudstaden kan du bland annat uppleva marknad, äta nationalrätten plov från jättegryta och beundra den fantastiskt vackra tunnelbanan Tasjkent. Du kan också ta höghastighetståget Afrosiyob till historiska städer såsom Samarkand, Buchara och Chiva. Missa heller inte att shoppa i Uzbekistan!

Wszystkie nasze najlepsze wskazówki dotyczące Uzbekistanu. Kliknij na obrazek!

Fakta om naturupplevelse i Uzbekistan

• Start: Tasjkent (upphämtning vid hotellet)
  • Tur-arrangör: appollo-travel.uz
  • Długość: Vår tur tog 4 timmar i bil, i varje riktning. Det finns även kortare utflykter att välja.
  • Att ta med sig: Bekväma och oömma kläder för väder samt bekväma skor som är bra att gå i (till exempel gympaskor eller vandringsskor). Lite kontanter i lokal valuta och vatten (även om vi också fick vatten av arrangören). Mobiltelefon/kamera.

Zapisz się do naszego newslettera