Meidän on kysyttävä. Onko ok pyytää muita tekemään ostoksia puolestasi, kun he ovat matkoilla? Ja jos on, onko se aina ok vai riippuuko se siitä, missä, mitä, milloin tai kuka pyytää?
Innehållsförteckning
Mikseivät he osta minulle savukeaskia?
Hyvät ystäväsi ovat lomalla ja tiedät, että he ohittavat verovapaan kaupan kotimatkallaan. Siellä savukkeet ovat paljon halvempia kuin kotona, ja siellä on myös suosikkisikariasi, jota et ole saanut pitkään aikaan. Mikset vain kysy?
Ehkä heillä on muuten myös halpaa viskiä? Tai sellainen hieno lamppu, jota olet niin kauan halunnut?
Ostokset verovapaassa kaupassa - itsellesi ja muille
Saamme tällaisia kysymyksiä melko usein matkoilla, ja olemme yrittäneet monta kertaa tehdä ihmiset onnellisiksi ja tyytyväisiksi. Samaan aikaan emme juuri koskaan tee ostoksia itsellemme verovapaista tuotteista, koska ne ovat mielestämme liian painavia ja tilaa vieviä kannettaviksi matkoilla.
Säästät muutaman taalan ostamalla viinaa (tai savukkeita) lentokentiltä, mutta sitten ne on raahattava valtavien lentokenttien läpi, lentokoneisiin, lentokoneiden korkeisiin matkatavaratiloihin, taas valtavien lentokenttien läpi, busseihin tai taksiautoihin. Yleensä silloin, kun on äärimmäisen väsynyt ja melkein sairas unenpuutteesta. Niin, tiedättehän ...
Tarkistamme usein hinnat verovapaassa myymälässä, mutta useimmiten tulemme siihen tulokseen, että me valitse maksaa kotona hieman enemmän välttääkseen raahaamisen.
Pitkät matkat ... ja monia kysymyksiä
Yksi viimeisimmistä matkoistamme oli erittäin pitkä. Lensimme Victoria Falls - Johannesburg, Johannesburg - Doha ja Doha - Tukholma. Miksi lensimme näin outoa reittiä, sitä voi vain arvailla, mutta niin se vain oli.
Me olisimme absoluuttinen ostaa lahjan naapureillemme, jotka ovat pitäneet huolta asuntoveneestämme pitkän matkan aikana. Se tuntui erityisen tärkeältä, ja siksi ostimme tämän jo vuonna Johannesburg. Sitten meillä oli pitkä lista asioista, joita muut halusivat meidän ostavan heille. Halusimme tehdä kaikki onnellisiksi, mutta se olisi raskasta ja tilaa vievää. Päätimme ottaa riskin Dohan lentokentällä.
Kaikki meni päin helvettiä. Meillä ei ollut lainkaan aikaa Dohassa. Meidän oli juostava, jotta pääsisimme koneeseen. Kotona Tukholmassa jouduimme kertomaan huonoja uutisia useille ihmisille. "Ei, anteeksi."
Kysymys: Onko ok pyytää muita tekemään ostoksia puolestasi matkalla?
Tämän matkan jälkeen kysymys on edelleen. Onko ok pyytää muita tekemään ostoksia puolestasi matkalla? Ja jos on, riippuuko se siitä, mitä pyydät, vai kenties siitä, kuka pyytää tai missä yhteydessä?
Emme tiedä, mitä ajattelemme. Ehkä se voi olla ok, joskus. Mutta ehkä varovasti "jos sinulla sattuu olemaan aikaa ja mahdollisuus"? Haluamme tehdä toiset onnellisiksi, mutta se on stressaava osa matkaa, joka joskus päättyy siihen, että toiset joutuvat pettymään.
Mitä mieltä sinä olet?
Anna Nilsson Spets says:
Hyvä viesti. Ulkomaalaisena minua pyydetään myös tuomaan tavaroita Ruotsiin. Esimerkiksi olutta. Suklaata. Vastaukseni on yksinomaan ei. Jos matkustaisin autolla, ehkä jotain, mutta lentokoneella en koskaan. En myöskään ikinä kanna mukanani duty free -pulloja. Liian raskas.
En myöskään pyydä matkustavia ihmisiä tuomaan minulle tavaroita, elleivät he tarjoa itseään, ja silloin kyse on vain savukkeista.
Tänne tulevat ystävät ja sukulaiset kysyvät yleensä, pitäisikö heidän tuoda jotain. Mukaan tulee joka tapauksessa kolme asiaa: nuuskaa, juustohampurilaisia ja viikkolehti, jossa on ristisanatehtäviä.
17 huhtikuu 2024 - 6:18
Helena says:
Tack för dina synpunkter Anna! Håller med om att det är skillnad om någon frågar om de kan ta med något, då har de ju erbjudit sig!
17 huhtikuu 2024 - 17:10
Anette says:
Minusta se ei ole ok.
On eroa, jos haluat ostaa lahjan jollekin, mutta mielestäni sinun ei pitäisi tuntea velvollisuutta etsiä ja kantaa mukanasi viinaa tai savukkeita. Yleensä säästöt eivät ole kovin suuria.
Mielestäni on hieman röyhkeää ja epäkohteliasta pyytää tätä.
17 huhtikuu 2024 - 6:57
Helena says:
Tack för din synpunkt Anette! En present kan ju vara roligt att köpa, men då väljer man ju själv, vem man vill köpa till och vad man är ”beredd” att släpa på.
17 huhtikuu 2024 - 17:12
Bara brittiskt says:
Jag är som ni och handlar på hemmaplan för det mesta (undantag någon ovanlig engelsk gin som skulle bli snordyr att privatimportera men den har jag ju då köpt på plats och inte på tax free). Köper inte åt andra heller men vänner vet att jag åker tåg för det mesta. Om jag själv ber om något så är det mest småsaker av kollegor som ska till mina gamla hemländer. En låda favoritpraliner från Bryssel eller crumpets från britten som ska till England och själv kommer att besöka en mataffär (de få som säljs här är från ett brexitbolag jag bojkottar).
17 huhtikuu 2024 - 9:04
Helena says:
Småsaker är ju mycket enklare förstås, åtminstone om man vet var man ska hitta det!
17 huhtikuu 2024 - 17:14
Bodil Andersson says:
Nej. Och tycker det är väldigt tydligt vad ni själv står i frågan, så tycker ni borde styra av det framöver.
När vi tagit husbilen över gränsen, händer det oftast att vi köper med nåt, men endast till d närmaste, och om vi har plats.
17 huhtikuu 2024 - 12:55
Helena says:
Ja, du har väl en poäng! Vi har varit dåliga på att säga nej själva, vilket är vårt eget fel, det får vi bli bättre på! Sedan tycker vi nog inte att det nödvändigtvis alltid behöver vara fel att fråga, men det kan kännas jobbigt ibland …
17 huhtikuu 2024 - 17:15
BP says:
Till en början med är ju tax-free shopping inte samma sak som för cirka 20 år sedan. Det gäller både flygplatser och Finlandskryssningar. Då lönade det sig att handla tax-free, vilket det inte gör längre.
Förr i tiden frågade jag bekanta som reste utomland och som jag visste att de INTE rökte att köpa en limpa åt mig, vilket de gärna gjorde. Har aldrig bett någon att köpa vin/sprit åt mig, då de självklart köper åt sig själva.
Om man vill köpa ”billigt” vin/sprit och tobak är det ofta mera fördelaktigt att göra det på supermarkets, då priserna är lägre än på så kalla tax-free ställen.
17 huhtikuu 2024 - 14:12
Helena says:
Håller med om att det inte lönar sig på samma sätt längre. Ibland, om vi ser att det är stor prisskillnad, kan vi köpa någon enstaka flaska. Oftast tycker vi att skillnaden är så liten att vi föredrar att slippa släpandet under resan …
17 huhtikuu 2024 - 17:16
Monica says:
Skulle aldrig ens komma på tanken att be utlandsresande vänner handla med sig något hem till mig. Tycker faktiskt frågan tyder på dåligt omdöme.
När vi själva bodde många år i Frankrike fick vi ofta frågan av gäster och familj som var på väg att besöka oss om vi ville att de skulle ta med något speciellt.
I början bad vi om Otrivin näsdroppar och Kalles Kaviar men lärde oss sen att det fanns att beställa på nätet. I övrigt saknade vi ingenting som inte gick att ordna online. Och idag, efter ett par år tillbaka i Sverige är det förstås saker jag saknar. Men vem ordnar de solvarma bifftomaterna, bauta-kronärtskockorna, det lokala rosévinet eller ekolammet och den rinnande camemberten? Det får man bara minnas och vara glad åt!
Lakrits är det enda jag packar ner till permanentboende dottern i Nice och till hennes franska familj. Och ibland, till nöds, eftersom portot är svindyrt och mycket försvinner i hanteringen, kan skicka dit per post.
I övrigt får var och en sköta sina egna specialleveranser tycker jag. Nu har ni skrivit om detta, se reaktionerna och visa enkelt bara upp det för den som fortfarande tycker att det ens är ok att fråga!
17 huhtikuu 2024 - 14:32
Helena says:
När någon annan frågar om de kan ta med något åt en blir det ju en lite annan sak … Förstår att man kan sakna vissa saker när man bor länge utomlands, eller tvärtom, flyttat hem igen …!
17 huhtikuu 2024 - 17:24
Helena says:
Jag tycker det beror på. Vem man frågar, vad man frågar om, vilket sammanhang. Själv brukar jag oftast bara fråga nära familj. Bekanta är väl mer undantagsfall, t ex om det handlar om nåt väldigt viktigt.
Sen tycker jag att vad man nu ber om inte ska gå att få tag i hemma, eller gå att beställa enkelt. Det ska inte handla om att man sparar några kronor på att köpa något på taxfree som måste släpas med/hem. Utan det man ber om bör ju vara något speciellt som bara går att få tag i på en specifik plats.
Jag har handlat åt andra, och har bett andra handla åt mig. Ibland handlar det om enklare saker från nån mataffär, ibland något som kräver mer tid och engagemang från den som reser. Men det ska alltid vara på resenärens villkor och jag tycker inte man har rätt att bli sur om man inte får det man ”beställt”, oavsett anledning till att det inte hanns med. Visst får man bli besviken, men då kanske man kan försöka att hålla det för sig själv för att inte ge dåligt samvete till resenären.
Den enda jag handlar på Taxfree åt är min sambo när jag har rest själv, och även då är det ingen garanti att han får det han vill ha. Ibland orkar jag inte släpa på nåt tungt, ibland finns inte plats i väskan och ibland har jag inte orkat springa runt på flygplatsen alls.
Det är väldigt svårt att göra alla andra nöjda och glada, men i slutändan är det ju viktigast att ni är glada och nöjda. Visst är det tråkigt att ge tråkigt besked att ni inte hann med deras önskemål, men i slutändan så tycker jag väl att man ska se det som just det; ett önskemål. Att handla åt någon annan på sin egna resa ska inte kännas som något krav.
17 huhtikuu 2024 - 14:32
Helena says:
Tack för dina reflektioner Helena! Ja visst är det väl så, att det beror på …! Man kan nog ställa frågan, men eventuellt fundera på hur och när man gör det. Kanske också viktigt att kunna säga ifrån om man känner att man inte hinner/orkar (vilket vi nog kan bli bättre på).
17 huhtikuu 2024 - 17:54
Ditte says:
Jag tycker inte det är ok. Varför gör en så?
Om jag väljer att handla en present till någon gör jag det, men att bli tillfrågad eller fråga själv- Icke! Kan finnas undantag som när viss medicin inte funnits i Sverige (slutsålt) och den finns i det land där jag är och lätt att få tag på så har jag hjälpt till- Då har det varit mycket goda vänner som frågat-
Att fråga någon om att handla ”tax free”, som nu sällan är just det, tycker jag är oförskämt
Under åren vi bodde i Kina kom vänner på besök och många hade med en del svenska varor och givetvis uppskattade vi det. Så har vi också gjort till vänner som vi besökt och som bor utomlands. Men det är för mig något helt annat.
17 huhtikuu 2024 - 17:23
Helena says:
När man handlar på frivillig basis, för att det är en present, är det ju roligare och en helt annan sak, håller med! Vi frågar själva heller aldrig (skulle kanske kunna göra ett undantag om det var något väldigt speciellt).
17 huhtikuu 2024 - 17:56
Anita says:
Oj, jag har inte tänkt på att det är ofint att fråga nån ta med något. Jag bor ju på Kreta och ber ofta vänner o bekanta ta med saker till mig… Inte lika ofta nu som tidigare men ändå. Många vänner som släpat på trasmattor, välling, fiskbullar, godis och ansjovis. Fast ofta så kommer de ju ner med mycket plats över i resväskan. De som reser med bara handbagage ber jag förstås inte och skulle det nån gång vara någon som tycker det verkar besvärligt att ta med nåt så accepterar och förstår jag förstås det men de flesta jag känner brukar faktiskt fråga om jag har någon ”önskelista” innan de kommer.
17 huhtikuu 2024 - 21:37
Helena says:
Tack för din kommentar Anita!! Kanske lite annorlunda om man tar med direkt från landet och kan packa med i resväskorna, det är ju enklare. (Vi är ju mest med om att vi förväntas handla på taxfreen och sedan ska släpa …) Sedan kan ju vi också bli bättre på att säga nej när folk frågar, och jag tror att vi närmar oss det! Önskar en fin helg!!
20 huhtikuu 2024 - 18:29
Hasse Olsson says:
Har nog sagt nej tillräckligt, får inte frågan längre. Inte ens från familjen. Men oftast är det husbil över gränsen, så vi brukar köpa något till dem. Men inget annat. Om inte någon gjort en stor insats utöver, t ex kollat till huset.
18 huhtikuu 2024 - 13:44
Helena says:
Om någon gjort en insats kan det ju vara trevligt att köpa något, det tycker vi också!! I övrigt ska vi nog bli lite bättre på att säga nej 😉
20 huhtikuu 2024 - 18:30