Litomerice i Tjeckien – slott, fotboll och camping med svenskar

I samarbete med Czech Tourism

Efter vårt besök i Bohemian Switzerland rullade vi vidare till Litomerice i Tjeckien, nordväst om Prag. Här ville vi bland annat kika på slottet Ploskovice, men först ville vi se fotbollsmatchen Sverige – England. Vi rullade in i staden en halvtimme innan matchen skulle börja, och döm om vår förvåning när vi hittade en camping full av svenskar …

Från Pravcicka Brana till Litomerice

Vi körde från Bohemian Switzerland på eftermiddagen, efter den fina vandringsturen till Pravcicka Brana. Körningen tog ungefär en timme, och vi kom fram lagom tills fotbollsmatchen skulle börja. Så var skulle vi se den? Vi chansade på att stadens camping skulle ha en restaurang med TV. Det hade de, och dessutom var campingen full av svenskar …

Trevlig Camping vid floden Elbe

Atokemp Slavoj ligger fint vid floden Elbe (Labe på tjeckiska), och härifrån är dessutom kort promenadavstånd upp till den fina staden. Detta är en liten familjeägd camping, med en mysig liten restaurang och fräscha servicehus. Här finns också stugor, och en hel del cyklister stannar förbi på vägen när de cyklar ”The Labe cycling trail”.

camping Litomerice
Freedom parkerad på campingen, med Elbe i bakgrunden

Svenska och danska campinggäster

Vi kom precis lagom för att bänka oss framför TV:n i restaurangen. Och här var vi inte ensamma som svenskar, tvärtom! De flesta på restaurangen var svenskar, eller danskar. När vi skulle beställa mat fick vi till och med en meny på svenska.

Vi frågade tjejen som jobbade på campingen (som för övrig förstod lite norska eftersom hon pluggat ett halvår i Norge) och hon menade att det ”alltid varit så”. De svenska och danska gästerna kommer år efter år. Vissa veckor kommer extra många, som när det är nordisk motorträff eller den återkommande veckan då en dansk campingförening bokar hela campingen.

Fotboll på camping i Tjeckien
Svenskar och danskar har bänkar sig för att se matchen Sverige – England

Vi såg matchen tillsammans med Maritta och Bengt Johansson från Skåne. De har kommit till den här campingen i många år, på sin väg vidare mot kurbad i Ungern. Efter matchen blev vi bjudna till deras husvagn på öl och tilltugg. Tack till Maritta och Bengt för en trevlig kväll, och önskar er en fortsatt fin resa!

Svenskar i Tjeckien
Peter, Maritta och Bengt

Den fina staden Litomerice

Staden Litomerice, eller Litoměřice som den stavas på tjeckiska, ligger drygt sex mil nordväst om Prag och har runt 25 000 invånare. Staden grundlades redan på 900-talet, och var på 1600-talet ett betydande handelscentrum i det tysk-romerska riket. Inte så konstigt kanske att detta är en fin stad, med många vackra hus och kyrkor.

Litomerice
Utsikt över staden

Det finns ett helt gäng kyrkor i Litomerice och vi gick in i en av dem, Kostel Zvestovani Panny Marie. Kyrkan var tyvärr inte underhållen utan ganska förfallen, men istället visade man konst i kyrkan, vilket jag gillade.

Tjeckien Litomerice
Kyrkan Kostel Zvestovani Panny Marie
Kyrka Litomerice
Peter har hittat sin plats i kyrkan …

Slottet Ploskovice

Strax utanför Litomerice ligger slottet Ploskovice, och det ville vi förstås se! Platsen användes redan på 1100-talet av riddare, och det slott man kan se idag ser ut som det gjorde på 1800-talet, då den abdikerade österrikiske kungen bodde här.

Slottet Ploskovice utanför Litomerice
Slottet Ploskovice utanför Litomerice i Tjeckien

För att få se slottet invändigt måste man haka på en guidad tur, vilket vi gjorde. Turen var på tjeckiska, men vi fick i alla fall ett litet häfte på engelska som vi kunde läsa …

Litomerice slott
Peter läser i sitt häfte, medan de andra lyssnar på guiden
Slott Litomerice
Fantasifullt utsmyckat i ”main hall”

Under slottets södra sida finns grottor, med målningar, skulpturer och fontäner. Lite annorlunda! Summa summarum är vi väldigt nöjda med ett varierat och trevligt besök i Litomerice. Vi gjorde faktiskt ytterligare ett besök i närheten men det är av lite annan art, helt enkelt lite tyngre, så det berättar vi om imorgon.

Litomerice slott
Grottor under slottet
Alla våra bästa tips om Tjeckien. Klicka på bilden!

Detta inlägg är skrivet i samarbete med Czech Tourism. Texterna, bilderna och åsikterna är som vanligt våra egna.