Pravcicka Brana – Europas största båge av sandsten

I samarbete med czech Tourism

Pravcicka Brana är Europas största naturliga båge av sandsten och ligger i nordvästra Tjeckien, i det område som kallas Bohemian Switzerland. Området är trolskt vackert, med intensivt gröna lövträd och höga berg, och passar perfekt för vandring.

Från Neuzelle till Pravcicka Brana

Vårt sista stopp i Tyskland (för tillfället) blev vid det magnifika barockklostret i Neuzelle. Därifrån körde vi till Pravcicka Brana i nordöstra Tjeckien, vilket tog oss drygt tre timmar. Det är egentligen inte så långt avståndsmässigt, men den sista biten tog tid att köra på grund av snirkliga (och vackra!) skogsvägar.

Kan man köra husbil här?, kanske du undrar. Det kan man! Förutom att vi själva körde vår FREEDOM här såg vi både bussar och andra husbilar. Om man inte vill köra såhär smala vägar, men ändå ta vill sig till Bohemian Switzerland och Pracicka Brana, kan man köra in söderifrån. Där är vägarna bredare och mindre krokiga.

Underbar miljö att köra i
Hur vackert är inte det här!

Bohemian Switzerland

Bohemian Switzerland ligger inte i Schweiz, fast det kanske låter så, utan i den nordvästra delen av Tjeckien. Denna pittoreska region sträcker sig i öst till Lusatian Mountains, i väst till Ore Mountains och i söder ner till staden Decin.

Området är sagolikt med sina höga berg, sin täta grönska och alla hotell och restauranger. Tjeckerna verkar älska området och det är oerhört populärt att vandra, cykla, campa eller kanske paddla kajak i floden Elbe. Bilderna nedanför är tagna strax söder om Pravcicka Brana, dagen efter när vi fortsatte på vägen vidare söderut.

Hotell och miljö växer ihop.

Camping vid Pravcicka Brana

När man kommer fram till startpunkten för vandringarna mot Pravcicka Brana möts man av en liten turistby med camping, stugor, hotell, restauranger och turistinformation. Det är mycket folk här (mest tjecker och en del tyskar) och stämningen är på topp.

Vi tog in på camping Mezni Louka, som hade ett litet antal platser för husbilar. De flesta som var här campade dock i stuga eller tält, och det var hela kvällen gott humör kring grillen. Själva firade vi Peters födelsedag med tonfisk och lite vitt vin i bilen.

Camp Mezni Louka
Tonfisk och lite vitt är aldrig fel!

Vandring till Pravcicka Brana

Nästa morgon var det dags för oss att vandra till Pravcicka Brana. Den finaste vandringsleden är 6 kilometer lång i varje riktning, och vi laddade med vandringskläder, äggmackor, vatten och kameror. Ingen av oss är helt sålda på vandring egentligen, men denna vägen var verkligen fin och varierad! Man går genom en intensivt grön lövskog, omgiven av berg som bara blir mer och mer dramatiska.

Sakta uppåt och fina vandringsleder

Europas största båge av sandsten

Till slut kom vi fram, och nu var det nästan trångt med folk. Man måste nämligen inte vandra de 6 kilometrarna, utan kan ta buss så att man bara har två kilometer att gå (men då får man en mindre vacker vandring). Väl framme fick vi äntligen se den enorma bågen, tillsammans med andra häftiga bergsformationer. Fantastiskt!

Titta, Där är den – Europas största båge av sandsten!

Sandstensbågen (Pravčická brána) Med en spännvidd på 26,5 meter, en invändig höjd på 16 meter, 8 meter maximal bredd är det den största naturliga sandstenbågen i Europa och ett av de mest slående naturmonumenten i ”Elbe Sandstone Mountains”.

Magisk utsikt från Pravcicka Brana
Bra vy!

Kanske är det inte så konstigt att det var just här HC Andersen fick inspiration till sagan om Snövit och de sju dvärgarna, och att man här också har filmat flera scener i filmen Narnia.

Ser du människorna där uppe?

Vid målet för vandringen finns också en del service i form av toaletter, en liten turistinformation och en liten servering där man kunde köpa dricka, öl, snacks och tjeckernas kanske mest populära snabbmat – korv serverad på en papptallrik tillsammans med brödskivor och senap. Laddade med energi kunde vi vandra tillbaka till husbilen, mycket nöjda med dagen!

Här finns också en liten matservering.

Film från ”Bohemian Switzerland”

Här kommer en film vi spelat in, från nordvästra Tjeckien. I filmen finns scener från Bohemian Switzerland och Litomerice.

Alla våra bästa tips om Tjeckien. Klicka på bilden!