Saxiska Schweiz – dagsutflykt från Tjeckien till Tyskland

Saxiska Schweiz är ett bergsområde och en nationalpark i Tyskland med fantastisk och dramatisk natur. Naturområdet fortsätter in i Tjeckien där nationalparken kallas Bohemian Switzerland (Böhmiska Schweiz). Vi gjorde en dagsutflykt med start i Tjeckien. Vilket äventyr!

Dagsutflykt från Tjeckien till Saxiska Schweiz i Tyskland

Dagsutflykten från Děčín i Tjeckien till Saxiska Schweiz i Tyskland tog en heldag och inkluderade inte mindre än fem färdsätt:

• Båt
  • Bil/Spårvagn
  • Vandring
  • Färja
  • Tåg

Start i Děčín, Tjeckien

Vårt äventyr till Saxiska Schweiz startade i Děčín i Tjeckien, där vi bodde på citycampingen Camp Děčín. Det var också denna camping som hjälpte oss med all planering! På morgonen promenerade vi 15 minuter från campingen för att komma fram till båten, som var starten på dagens äventyr.

Vackra Děčín i Tjeckien – på vägen mot båten

Båttur till Hřensko

Vi hoppade ombord på turbåten, tillsammans med en rad andra turister. Sedan gled vi iväg på Elbe. Otroligt grönt och fantastiskt vackert!

Efter 50 minuters båtresa hoppade vi av i Hřensko, som är en otroligt charmig liten ort på den tjeckiska sidan.

Vi insåg att vi faktiskt varit här en gång förut, när vi vandrade till Pravcicka Brana (Europas största sandstensbåge) 2018. Här ligger fina hotell, restauranger och butiker inklämda bland de dramatiska bergen. Otroligt charmigt!

Till Bad Schandau och spårvagn till vandringens start

Campingen som vi bodde på, Camp Děčín, ordnade bilskjuts för oss från Hřensko i Tjeckien till Bad Schandau i Tyskland. Om du vill åka på egen hand kan du istället ta nästa båt. För att sedan komma till vandringens start kan du ta den charmiga lilla spårvagnen. Den här spårvagnen öppnade redan 1898 och är endast 7,9 kilometer lång.

Vid spårvägens slut finns en restaurang, och vi bestämde oss för att äta innan vi skulle ge oss ut på vandring. Vi hade inga kontanter i euro, men som tur var tog de kort. Det blev kallrökt lax, med rösti och sallad. Gott!

Vandring i Saxiska Schweiz

Sedan var det dags att ge oss av på vandring! Vi hade fått en karta från campingen som vi följde, och redan i starten kunde vi se dramatiska berg resa sig framför oss.

Saxiska Schweiz i Tyskland

För att komma dit var vi förstås tvungna att vandra en hel del uppför. Det var 30 grader varmt och vi blev mer än lovligt svettiga, men vi visste att vi hade något att se fram emot.

Okej, några branta trappor också! Eller, om vi ska var ärliga, många branta trappor!

Ibland pausade vi för att dricka vatten, äta blåbär eller bara flämta. Samtidigt kunde vi passa på att njuta av utsikten eller spana in spännande detaljer, såsom trädet på klippkanten på bilden nedanför. Snacka om att leva on the edge!

Saxiska Schweiz i Tyskland

När vi kommit upp för alla trappor möttes vi av en vattenkälla. Så gudomligt att få hälla kallt vatten över huvudet!

Strax efter vattenkällan kom vi fram till ett område i Saxiska Schweiz med fantastiska stenformationer. Visst är det otroligt att naturen ser ut så här?

Den ena stenpelaren reser sig högre än den andra …

Vi tog en selfie där uppe. Väldigt glada (om än svettiga) i detta ögonblick!

Freedomtravel i Saxiska Schweiz i Tyskland

En kort liten ”vandring” gick längst ut på en klippa, med en smal bit att gå på och bara några enstaka handtag att hålla i. Där fick Peter gå helt själv …

Vi fortsatte sedan vandringen mot något som heter ”Carolafelsen”. Detta betydde ytterligare trappsteg uppåt (och mer svett), men vi ångrade oss inte! Här hittade vi kanske den mest fantastiska utsikten under hela vandringen.

Saxiska Schweiz i Tyskland

Om du vill gå en liknande vandring kan vi tipsa om att ta med en karta. Det finns någorlunda gott om skyltar, men det gäller att förstå var de olika destinationerna ligger, och man kan inte räkna med att man har täckning för internet hela tiden.

Till slut kände vi att vi fått nog och att det var dags att vända mot Schmilka. Vandringen nerför var betydligt enklare, om än något längre än vi väntat.

Öl och mat i Schmilka

I Schmilka väntade en mysig by och en riktigt härlig utomhuskrog. Här blev det öl och något som påminde om en pizzaslice för oss, innan vi var redo att fortsätta.

Färja till Hirschmühle

Dags att börja bege oss ”hemåt”! (”Home is where we park it”.) Från Schmilka går en liten färja över Elbe till Hirschmühle, där tåget går. Färjan kostar 1 euro, men vi hade bara kort och tjeckiska kontanter. Som tur var accepterades de tjeckiska pengarna, trots att vi var i Tyskland!

Väl på andra sidan, i Hirschmühle, kunde vi blicka tillbaka på det charmiga Schmilka.

Tåg tillbaka till Děčín

Vi förstod inte hur vi skulle kunna betala tågbiljetten i automaten på stationen (som endast verkade gälla för destinationer i Tyskland), men som tur var gick det bra att betala ombord. Ännu mer glada blev vi när det visade sig gå utmärkt med tjeckiska pengar.

Tåg till Decin

En liten stund senare var vi tillbaka i Děčín i Tjeckien. Nu var det redan kväll och vi var trötta. Men vilken utflykt! Wow!

Decin i Tjeckien

Camping i Děčín i Tjeckien

Vi bodde på Camp Děčín, som vi berättat om förut. Ett fantastikt trevligt och avslappnat ställe!

Camp Decin

Videos från Saxiska Schweiz

Mer att se och göra i närheten av Děčín och Saxiska Schweiz?

Hela det här naturområdet, både på den tyska och den tjeckiska sidan, är helt fantastiskt. På den tjeckiska sidan kan vi tipsa om en härlig vandring i Bohemian Switzerland samt om sandstensbågen Pravčická brána och Tiske Steny i Tisá, där man spelat in scener för Narnia. På den tyska sidan kan vi rekommendera ett besök vid Bastei.

Alla våra bästa tips om Tyskland. Klicka på bilden!

Fakta om Saxiska Schwez

• Land: Tyskland
  • Namn: Sächsische Schweiz på tyska. På svenska även Sachsiska Schweiz. Namnet har använts sedan 1700-talet.
  • Kännetecken: Fantastiska sandstensformationer och isolerade bergstoppar.
  • På den tjeckiska sidan: Bohemian Switzerland (Böhmiska Schweiz)