Bengtsfors i Dalsland – slussar, museum och kanalbåtar

Bengtsfors ligger längs med Dalslands kanal, och vi kom hit med husbil efter våra besök vid akvedukten i Håverud och i Dals Långed. Här upplevde vi charmiga slussar, fantastiskt vacker natur och ett fint friluftsmuseum.

Bengtsfors i Dalsland

Ett charmigt sätt att ta sig till Bengtsfors är att ta kanalbåt från Håverud, och sedan kanske åka tillbaka med rälsbussen. Eller så kan man göra som vi gjorde, och komma hit med husbil.

Billingsfors Bengtsfors

Bengsfors ligger vid sjön Lelång i Dalsland, cirka 35 kilometer sydväst om Åmål.

Billingsfors slusstation

På vägen mot Bengtsfors stannade vi först vid Billingsfors slusstation. Den här stationen består av två enkelslussar (nummer 16 och 17 i Dalslands kanal) och leder från sjön Laxsjön till Bengtsbrohöljen. Stationen ligger bredvid ett pappersbruk, men precis vid slussarna är det ändå riktigt mysigt.

Höljerudsforsarna

Vi funderade på om vi skulle köra raka vägen mot Bengtsfors eller om vi skulle göra en liten avstickare förbi de slussar som har nummer 18-20. Vi bestämde oss för att ta den lilla omvägen, och det ångrade vi inte. Vi stannade husbilen på en parkeringsplats vid Höljerudsforsarnas naturreservat och promenerade mot den första slussen. Waow, så fantastiskt vackert!

Vi passerade över Höljerudsforsarna, och här hängde vi ett tag. Vattnet brusade omkring oss och vi såg massor av fiskar som simmade precis under ytan.

Höljerudsforsarna Bengsfors

18:e slussen

Efter besöket vid Höljerudsforsarna kom vi strax till den 18:e slussen, som ligger strax norr om Billingsfors. Platsen är tydligen en av de mest fotograferade slusstationerna längs vägen och det är inte konstigt. Här är det verkligen helt fantastiskt idylliskt!

19:e och 20:e slussen

Från den 18:e slussen kan man promenera till den 19:e och 20:e och sedan göra en runda så man kommer tillbaka tillutgångspunkten, det vill säga där vi parkerade husbilen. Det var lerigt på några ställen, men i övrigt blev det en fin promenad längs med både stilla kanal och brusande fors.

Bengtsfors

Vi satte oss sedan i husbilen och körde vidare till Bengtsfors. Vi ställe husbilen på en ställplats i centrum och utforskade orten med elcyklarna. Vi kollade bland annat in Bengtsfors slusstation, som var riktigt charmig. Centrum i Bengtsfors var kanske inte så spännande, men det är fint vid vattnet.

Gammelgårdens friluftsmuseum

Vi cyklade sedan till Gammelgårdens friluftsmuseum, som ligger på Majberget i Bengtsfors. Vi var glada att vi hade elcyklar, för oj vilken brant uppförsbacke! När man väl kommer upp belönas man med en fantastisk utsikt över hela stan.

Gammelgården är västra Sveriges största friluftsmuseum, och här ligger ett stort antal stugor som flyttats hit från olika delar av Dalsland. Här kan man se hur människorna i Dalsland bodde och arbetade förr. Riktigt fint att gå runt här och kolla på de söta små stugorna med grästak!

Halmens hus

Vid Gammelgården på Majberget ligger också Halmens hus, som är Nordens enda museum om halm. Museet var överraskande fint och här kan man lära sig både om hur halmen använts i historien och titta på fascinerande hantverk gjorda av halm. Den utställningen som finns nu ska dock bytas ut till en helt ny, så kanske får du se något nyare och ännu mer intressant om du kommer hit.

Ställplatser i Bengtsfors

Det finns (vad vi känner till) två ställplatser för husbilar i Bengtsfors. Den ena ställplatsen finns vid Gammelgården. Alla platser var lediga när vi cyklade förbi.

Gammelgården i Bengtsfors

Den andra ställplatsen finns nere vid vattnet. Här står man bra, även om det inte är speciellt charmigt. Det finns el samt toaletter och duschar. Vi får nog säga att vi var ganska förvånade över den stökiga ingången till toaletterna, men det funkade. Läget är utmärkt och priset är 15o kronor/dygn.

Bengtsfors

Mer att göra i Bengtsfors

Förutom det vi hann med så finns det förstås mer att uppleva och göra i Bengtsfors. Framför allt finns möjlighet till många fina naturupplevelser och det finns flera naturreservat såsom Höljerudsforsarna naturreservat, Kölviken naturreservat, Steneby naturreservat och Ösan naturreservat. Man kan till exempel:

• Vandra – Det finns många olika vandringsleder i området. Här hittar du till exempel Torrskogsleden och Pilgrimsleden Dalsland.
  • Cykla – Det finns gott om naturstigar och man kan också prova att cykla dressin.
  • Paddla: Att paddla i de spegelblanka sjöarna är populärt. Det finns gott om lägerplatser där man kan stanna.
  • Fiska: Det finns gott om öring och annan fisk i vattnen, till exempel vid Höljerudsforsarna.
  • Åka kanalbåt: Kanalbåtsturerna med M/S Dalslandia går mellan Bengtsfors – Långbron – Håverud eller omvänt. Tillbaka åker man DVVJ:s rälsbuss. Resan tar 3-5 timmar beroende på vilken tur man väljer.
  • Äventyrliga aktiviteter: Dalslands Aktiviteter på Steneby gård utanför Dals Långed är ett upplevelsecenter med aktiviteter som höghöjdsbana, zipline och ridturer.

Se mer i närheten

I närheten av Bengtsfors kan du besöka mysiga Dals Långed. Det är heller inte alltför långt till den mycket sevärda akvedukten i Håverud. Man kan naturligtvis också fortsätta längs med Dalslands kanal till Lennartsfors och Töcksfors men vi valde, bland annat eftersom semestern närmade sig sitt slut, att återvända hem till Stockholm efter besöket i Bengtsfors.

Dalslands kanal
Alla våra bästa tips om Dalsland. Klicka på Bilden!

Har du varit i Bengtsfors?

Har du kanske fler tips på saker att se och göra i området?

Fakta om Bengtsfors

• Kommun: Bengtsfors kommun
  • Län: Västra Götalands län
  • Landskap: Dalsland
  • Folkmängd: Cirka 9750 (2019)
  • Orter i kommunen: Bengtsfors tätort, Bäckefors, Billingsfors, Dals Långed, Gustavsfors, Skåpafors
  • Läs mer: Du hittar mer information hos Västsverige

Fakta om Billingsfors slusstation

• Läge: Från sjön Laxsjön till Bengtsbrohöljen.
  • Nivåskillnad: 6,1 m
  • Tidsåtgång: 30 min

Fakta om 18:e slussen

• Läge: Från Kvarnhöljen till Bengtsbrohöljen.
  • Antal slusskamrar: 1
  • Nivåskillnad: 2,4 m
  • Tidsåtgång utan väntetid: 10 min

Fakta om 19:e och 20:e slussen

• Läge: Från sjön Nedre Höljen till Bengtsbrohöljen.
  • Nivåskillnad: 6,1 m
  • Tidsåtgång utan väntetid: 30 min

Fakta om Bengtsfors slusstation

• Läge: Dubbelsluss som leder från sjön Bengtsbrohöljen in i sjön Lelången.
  • Nivåskillnad: 3,5 m
  • Tidsåtgång: 25 min

resa till Bengtsfors

• Bil: Ta väg 172 från norr eller söder. Om du kommer österifrån kan du ta väg 164.
  • Buss: Bussbiljetter kan köpas via Västtrafik. För längre resor är Flixbuss ett alternativ.
  • Tåg: Närmaste tågstationer finns i Åmål och Dals Ed. Sommartid finns även rälsbuss mellan Bengtsfors och Mellerud.
  • Flyg: Flygplatser (inrikes) finns i Karlstad och Trollhättan. För utrikes flyg är Gardemoen i Oslo och Landvetter i Göteborg närmast.

Bengtsfors historia

• 1895: Elektrokemiska aktiebolaget (EKA) startades av Rudolf Lilljeqvist med hjälp av olika finansiärer, bland annat Alfred Nobel. Bolaget blev en viktig industri på orten.
  • 1901-1964: Sulfatfabriken var under denna period en viktig industri.
  • 1924: EKA flyttade till Bohus.
  • 1926: Bengtsfors köping bildades, som en utbrytning ur Ärtemarks landskommun.
  • 1965: Finansminister Gunnar Sträng lät flytta Volvos sätestillverkning till Bengtsfors,
  • 1999: Volvofabriken i Bengtsfors lades ner och flyttades närmare tillverkningen av personvagnar i Göteborg. Eftersom fabriken, med sina 800 anställda, var ortens största arbetsgivare drabbades orten hårt.