Meny Stäng

Akvedukten i Håverud – spektakulärt vid Dalslands kanal

Akvedukten i Håverud är ett spektakulärt bygge i Dalsland där väg, järnväg och kanal korsar varandra i luften. Man kan stå länge och titta på båtarna som passerar genom den vattenfyllda plåtrännan. Om man vill kan man också hänga med på båttur från Håverud till Bengtsfors.

Akvedukten i Håverud

Akvedukten i Håverud är en känd sevärdhet, och vi är kanske många som minns att den har nämnts i skolan. När jag (Helena) skrev om starten på Dalslands kanal i gårdagens inlägg berättade min mamma att hon mindes en ramsa från skoltiden. Hon vet inte vem som skrivit den, men finns det kanske någon annan som känner igen den eller vet vem som ligger bakom?

Över Dalsland går en båt

I en ränna utav plåt.

Ångtågs rök och bilars lukt

Korsa samma akvedukt.

Håverud

Akvedukten i Håverud

Håverud ligger vid Dalslands kanal i Melleruds kommun, på den västra sidan om Vänern.

Akvedukten i Håverud – ett “galet” projekt

Det finns många akvedukter i världen, men ingen ser ut som den i Håverud. De flesta akvedukter är konstruerade som romerska stenvalvsbroar eller med överbyggnader av gjutjärnsrännor. Akvedukten i Håverud sticker ut genom at vara tillverkad i plåt. Dessutom korsas den av en vägbro och en järnvägsbro, vilket inte gör platsen mindre spektakulär.

Akvedukten i Håverud

När man på 1800-talet ville bygga ihop det dalsländska sjösystemet till en kanal mötte man i Håverud en utmaning. Klippväggarna var branta, forsarna var vilda och de tidiga ritningarna visade att man skulle behöva lasta om och ta sig förbi Håverud med hjälp av hästdriven järnväg.

Ingenjören Nils Ericson gav inte upp så lätt och presenterade en helt annan, närmast galen, lösning. Om han inte varit en så stark auktoritet inom kanal- och järnvägsbyggen hade man antagligen skrattat åt det hela. Men Nils Ericson var inte vem som helst. Han hade gott rykte i branschen och hade till och med varit lärling åt självaste Baltzar von Platen. Man valde att lyssna!

Akvedukten i Håverud

Nils Ericson föreslog att man skulle bygga en akvedukt i en lång plåtränna. Projektet genomfördes och resulterade i en 33,5 meter lång ränna, sammanfogad av 33 000 nitar. Akvedukten invigdes, tillsammans med hela Dalslands kanal, av kung Carl XV år 1868. Sedan dess har inte en enda av de 33 000 nitarna behövt bytas. Det kan man kalla kvalitet!

Akvedukten i Håverud

Att kolla på akvedukten i Håverud

Det är verkligen fascinerande att kolla på akvedukten i Håverud. Man har bland annat bra utsikt från bilvägen, varifrån man kan titta ner både på rännan och på järnvägen. När vi stod här passerade både småbåtar och kanoter.

Akvedukten i Håverud sedd uppifrån

Om man går över vägen har man utsikt också åt andra hållet. Härliga vyer också åt det hållet, även om det inte inkluderar några akvedukter.

Utsikt från bron

Det finns också en liten utsiktsplattform halvvägs upp till bilvägen. Här har man också utmärkt utsikt.

Helena och Peter vid akvedukten i Håverud

Det “optimala” är kanske att se både båt och tåg (eller rälsbuss som det egentligen är) passera samtidigt. Vi tänkte att det skulle bli coolt på foto och såg till att skaffa en tågtidtabell. Tågen går dock bara några enstaka gånger per dag, så man ska ha tur om en båt ska passera exakt samtidigt. Sådan tur hade vi inte, men vi fick i alla fall chansen att stå och spana på turistbåten Dalslandia, medan hon passerade rännan. Ett helt klart underhållande skådespel!

Akvedukten i Håverud

Båtturer mellan Håverud och Bengtsfors

Ett annat sätt att uppleva akvedukten i Håverud är att göra en dagstur med någon av kanalbåtarna M/S Dalslandia, M/S Storholmen eller M/S Nils Ericson. Då startar man i Håverud på förmiddagen och åker till Bengtsfors. Där kan man om man vill ta tåget (rälsbussen) tillbaka till Håverud. Enligt flera vi pratat med ska detta vara en riktigt trevlig tur!

Dalslandia

Slussarna i akvedukten

Det finns inte bara en akvedukt i Håverud, utan också sammanlagt fyra slussar. Här kan man kika på slussning och man kan också se när den stora tågbron öppnas.

Tomtemuseum och glashytta

Precis intill slussarna ligger Dalsland Center med turistbyrå och utställningshall. Här kan man bland annat äta på Håfveruds Brasseri och det finns även möjlighet att hyra kanoter. Det finns en glashytta och man kan titta på, eller köpa, glaskonst. Det finns också ett tomtemuseum (!) med flera hundra tomtar, varav den äldsta är från 1800-talet.

Håverud

Kanalmuseet

I det underbara sommarvädret kändes det lagom för oss att besöka ett museum, och vi valde att kika runt på Kanalmuseet. Vi betalade 50 kronor var för att gå in här, och det var det definitivt värt tyckte vi.

Kanalmuseum i Håverud

På museet får man lära sig om livet runt kanalen förr i tiden, och det är snyggt presenterat med fina miljöer och korta texter på väggarna som ger människorna från förr en röst. Vi gillade det här museet!

Camping i Håverud

Håveruds camping har ett utmärkt läge, strax intill kanalen och akvedukten i Håverud. Ett annat alternativ om man reser med husbil är att stå på ställplatsen i Upperud, ungefär 2,5 kilometer från Håverud. Båda platserna var fulla när vi kom fram, så vi ställde oss på en vanlig parkering. Under kvällen fick vi sällskap av ytterligare en husbil som inte hittade någon ledig plats.

Häveruds camping (där vi inte fick plats)

Se mer i närheten

Om du vill följa hela Dalslands kanal kan du starta i Köpmannebro och Upperud, och sedan fortsätta till Dals Långed och Bengtsfors.

Upperud
Sluss i Upperud

Har du varit vid akvedukten i Håverud? Tyckte du att det var lika fascinerande som vi tyckte?

Fakta om akvedukten i Håverud

  • Kommun: Melleruds kommun
  • Län: Västra Götalands län
  • Landskap: Dalsland
  • Färdigställande: 1868
  • Ingenjör: Nils Ericson
  • Plåtrännans längd: 33,5 meter
  • Antal nitar: 33 000
  • Kanalbåtar som trafikerar Håverud – Bengtsfors: M/S Dalslandia, M/S Storholmen och M/S Nils Ericson
  • Läs mer: Du hittar mer information hos Västsverige

Fakta om slussarna i Håverud

  • Antal slussar: 4 (nummer 4-7)
  • Nivåskillnad: 9,9 meter
  • Tidsåtgång: 1 timme
  • Tekniska fakta: Efter den nedersta slussen följer en kortare kanalsträcka och därefter en dubbelsluss.