Meny Stäng

Tågstationen Radegast i Łódź – minne från förintelsen

Tågstationen Radegast i Łódź är en historisk järnvägsstation, känd för att ha använts under Andra världskriget för att deportera judar till gettot i Łódź eller vidare till olika förintelseläger. Idag finns en minnesplats här, som vi har besökt. Ett intressant och mycket starkt besök, som vi inte vill ha ogjort.

Med husbil till Łódź i Polen

Under denna resa har vi hunnit med att besöka flera polska städer, och därefter har vi rest runt och upptäckt östra Tjeckien. På vägen tillbaka mot Sverige valde vi att stanna i Łódź, som är Polens tredje största stad. Den här staden var länge känd för sin textilproduktion och dominerades av gigantiska fabriker.

När fabrikerna tvingades stänga ner blev många arbetslösa och staden började somna in, men under senare tid har den börjat blomstra rejält igen. De (vackra!) fabrikerna har renoverats och byggts om för att inhysa restauranger, caféer, hotell, biografer och museer. Staden överraskade oss verkligen och vi kommer snart berätta mer.

Łódź ligger i mellersta Polen, ungefär 12 mil sydväst om huvudstaden Warszawa.

Tågstationen Radegast

Tågstationen Radegast i Łódź fungerade under Andra världskriget som ankomstplats för 38 000 judar från Centraleuropa och ungefär 5000 romer, som alla pressades in i gettot i Łódź (Ghetto Litzmannstadt) under 1941 och 1942.

Mellan 1942 och 1944 fungerade stationen dessutom som avgångsstation för ungefär 145 000 judar som deporterades av tyskarna för utrotning i förintelselägren Chelmno on Ner (Kulmhof am Mer) och Auschwitz-Birkenau. Från Auschwitz-Birkenau flyttades en del vidare till andra läger i Ravensbruck, Sachsenhausen-Oranienburg, Gross Rosen och Stutthof.

Tågstationen Radegast

När kriget kom till Łódź 

Innan kriget bodde mer än 233 000 judar i Łódź. Under de första månaderna av ockupationen lämnade runt 75 000 judar staden, antingen för att de flydde eller för att de tvingades flytta till andra områden. I november 1939 annekterades Łódź av Tyskland och i december togs ett hemligt beslut om att öppna ett getto.

Under våren 1940 byggdes gettot och staden bytte namn från Łódź till Litzmannstadt, på order av Adolf Hitler. Mer än 160 000 judar tvingades in i gettot och stängdes av från resten av staden.

Judar och romer deporterades från olika håll till gettot i Łódź 

Det var redan trångt i gettot, och ändå fylldes det på med nya människor. Hösten 1941 deporterades 4999 judar från Wien till gettot i Łódź. Äldre och människor med dålig hälsa överlevde inte länge, och dog av hunger och sjukdom, berövade all sin värdighet. Andra transporterades till förintelselägret i Kulmhof där de mördades. Endast 113 av dessa nästan 5000 judar från Wien överlevde kriget.

Samma höst deporterades 5007 romer, varav 2689 var barn, från Österrike till Łódź. Helt avskilda från det övriga gettot trycktes de ihop i fem bostadshus, med upp till 30 personer i varje rum. De saknade värme, mat och vatten och snart bröt tyfoidfeber ut vilket dödade 600 personer. De som överlevde skickades till förintelselägret i Kulmhof. Ingen överlevde.

Tågvagn vid tågstationen radegast

Tyska myndigheter deporterade också hösten 1941 sammanlagt 4200 judar från Berlin till gettot i Łódź. Nästan alla dog av hunger, kyla eller sjukdom, eller blev mördade i Kulmhof eller Auschwitz.

Tågstationen Radegast

Minnesmonument och museum vid tågstationen Radegast

Idag finns ett minnesmonument och ett litet museum vid tågstationen Radegast. Man kan se stationen, ett tåg med vagnar, flera informationsskyltar samt minnesstenar som påminner om de olika koncentrationsläger dit människor skickades. Man kan också gå in i en byggnad där en modell är uppbyggd över gettot. Här finns också namnlistor över alla de judar och romer som protokollfördes.

Tågstationen Radegast

Tunnel of the Deported

Den största byggnaden på området är ”Tunnel of the Deported”, som har rests längs gettots järnvägsspår och som stod klar år 2005. Tunneln är gjord av betong och sträcker sig 160 meter. På utsidan har man skrivit Andra världskrigets årtal, och på insidan har dessa årtal kompletterats med viktiga fakta om livet i Łódź (Litzmannstadt) under ockupationen.

På insidan av väggarna kan man också se listor med namn på de människor som transporterades till eller från gettot, arrangerade i kronologisk ordning. Här finns 34 000 namn, samt en vit sida som symboliserar de namn som har försvunnit.

Tunnel of the Deported vid tågstationen Radegast

Hall of Cities och Column of Remembrance

I slutet av tunneln ligger den så kallade ”Hall of Cities”, med namnen på alla de städer varifrån man hämtade judar till gettot.

Hall of Cities, tågstationen Radegast

Ovanpå hallen reser sig en hög kolonn som kallas ”Column of Remembrance”. Kolonnen är 25 meter hög och formen påminner om en bruten dorisk kolonn, en symbol från kyrkogårdskonst som visualiserar liv som slutar för tidigt. Ovanför ingången står det femte budordet – Du skall icke dräpa.

Sammantaget uppskattas att ungefär 200 000 människor bodde i gettot i Łódź mellan 1940 och 1944, och av dessa överlevde endast mellan 5000 och 7000. Skrämmande och omskakande! Det är svårt att beskriva känslan med ord, men vi kan säga att det var ett starkt besök.

Tågstationen Radegast

Judiska kyrkogården i Łódź 

Inte långt från tågstationen Radegast hittar man judiska kyrkogården i Łódź. Detta är den nästa största judiska kyrkogården i Europa (efter Berlin) och här kan man bland annat se Izrael Poznanskis maosoleum. Poznanski var en av de stora industriherrarna i Łódź och mausoleet är mäktigt. Kyrkogården håller öppet alla dagar i veckan, förutom på lördagar. Eftersom vi var här på en lördag kunde vi inte gå in.

Stanna i Łódź med husbilen

Vi sökte upp en ställplats/parkering med hjälp av appen CamperContact. Denna parkering ligger vid Park im Adama Mickiewicza. Här står man bra på hårt underlag och det finns små soptunnor, men ingen annan service. Från parkeringen tar det ungefär 15 minuter att cykla till Manufaktura, och ungefär lika lång tid att cykla till tågstationen Radegast.

Ställplats i Łódź
Park im Adama Mickiewicza

Prenumerera på vårt nyhetsbrev