Berget Praděd i Tjeckien – nerför berget på scooter

Berget Praděd ligger i nordöstra Tjeckien och är 1492 meter högt. Vi tog oss upp till toppen och åkte därefter ner på … scooter! Det här var ett riktigt äventyr vill vi lova. Dessutom var det en temperaturchock. Dagen innan hade vi +28 grader och strålande sol – på toppen av berget hade vi +8 grader, blåst och kraftig dimma.

Koprivna Resort och camping

Vi startade med att ta oss med husbilen till Koprivna Resort och camping som ligger i Mala Moravka i nordöstra Tjeckien. Här finns både hotell och camping samt skidlift och olika äventyrsaktiviteter. Anläggningen håller öppet både vintersäsong och sommarsäsong, då folk kör mountainbike nerför backarna. Nu på hösten är det lågsäsong och campingen håller egentligen bara öppet på helgerna.

Anläggningen ligger vackert och är utrustad med moderna skidliftar, uthyrning av mountainbikes och fräscha toaletter och duschar.

Koprivna Resort

Upp till toppen på berget Praděd

Berget Praděd ligger i Jeseniky Mountains, som tillhör bergskedjan Sudeterna. Vi fick erbjudande om att få skjuts med bil upp till toppen, vilket vi tackade ja till eftersom vi för tillfället inte kände oss redo att vandra hela vägen till toppen.

Vem som helst får inte köra upp på berget, utan man måste ha en speciell licens. Den första sträckan upp på berget är dessutom uppdelad på klockslag. Varje hel timme kör fordon uppåt – och varje halv timme kör fordon neråt. Bland turister är det vanligt att ta en busstur uppför den första långa delen, och sedan vandra den sista biten upp till toppstugan.

Den första biten var grön och vacker, och vi hade härlig utsikt från bilfönstren. När vi närmade oss toppen körde vi in i en kompakt mjölkvit dimma, så att vi inte ens såg en meter framför oss.

Dimma på berget Praděd

Vi klev av utanför toppstugan, och här var det inte bara dimmigt utan också rejält kallt, med hårda och isande vindar. Nu kom munskydden väl till pass … för att hålla ansiktet varmt!

Dimma vid berget Praděd

På bilden nedanför ser du vad vi såg av byggnaden på toppen. ”Det finns ett 73 meter högt torn på toppen av huset”, berättade killen som skjutsade oss. Va? Det var ju omöjligt att ana.

Vi bad den lokala turistbyrån i regionen om att foto för att kunna visa hur det ser ut egentligen. På bilden nedanför ser du samma byggnad, fast i bättre väder, och från en annan vy förstås.

Praděd, Jeseniky © Severní Morava a Slezsko

Lunch i toppstugan på berget Praděd

Det var riktigt skönt att kliva in i värmen i toppstugan på berget Praděd. Vi beställde in varsin köttsoppa med bröd och två stora stark. För detta fick vi betala 85 kronor, tillsammans. Det är skönt att gå ut och äta i Tjeckien, för man får verkligen mycket för pengarna. Gott var det också!

Lunch på berget Praděd

Nerför berget Praděd på scooter

Sedan var det då dags för äventyret, att ta sig nerför berget Praděd på scooter. Vi drog åt kläderna så gott det gick och började försiktigt rulla neråt, genom dimman. På vägen mötte vi många vandrare på väg uppåt.

På berget Praděd
Nerför berget Praděd

Om det var dimmigt och kallt i början av turen så blev det betydligt mer gästvänligt efter en liten stund. När vi kom ut ur dimman var det grönt och vackert, och också betydligt varmare. Vi märkte att området, som är en nationalpark, är väldigt populärt. Förutom att vi mötte många vandrare så såg vi en lång rad hotell och restauranger längs vägen. En riktigt mysig och trevlig tur blev det!

Efter ett tag kom vi ner till platsen där turistbussarna stannar. Här talar en stoppskylt om att man måste vänta tills klockan visar på halv, då är det dags för bussar, bilar och scootrar att köra neråt.

berget Praděd

Den sista biten på berget är också grön och fin, och när vi var nere rullade vi vidare på scootrarna tills vi kom fram till campingen.

Middag på hotell Koprivna

På kvällen bestämde vi oss för att äta middag på hotellet, som ligger strax ovanför campingen. Läget är fantastiskt fint och hotellet väldigt trevligt, så visar två foton därifrån även om vi inte bodde på hotellet.

Hotell Koprivna vid berget Praděd

Vi slog på stort och beställde förrätt, huvudrätt, efterrätt och dessutom kaffe och whiskey. Maten var riktigt bra. Till förrätt beställde vi en toast med getost, huvudrätt blev fläskkött med potatiskaka och en helt gudomlig sås, och som avslutning valde vi en skål med frukt, glass och grädde.

För hela kalaset, tillsammans, inklusive starköl och whiskey, betalade vi drygt 400 svenska kronor. Det är inte svårt att lyxa till det lite extra i Tjeckien om man säger så!

Mysiga orter i området

Vi sov en natt på campingen och rullade sedan vidare mot Polen. Vi valde att ta småvägar i början, vilket gjorde att vi rullade förbi en del små charmiga semesterorter. Verkligen fint här uppe bland bergen!

Freedom i närheten av berget Praděd
Tjeckien
Alla våra bästa tips om Tjeckien. Klicka på bilden!