Struga i Nordmakedonien – en charmig semesterstad

Struga är en liten stad i Nordmakedonien som ligger vid sjön Ohrid. På sommaren lockar staden många turister, och det är inte svårt att förstå varför.

Det finns flera fina badstränder vid sjön samtidigt som staden genomkorsas av floden Svarta Drin, med sitt klara vatten. De osannolikt många restaurangerna ligger framför allt med sjön eller floden som utsikt och såhär i augusti präglas hela staden av semesterkänsla.

Besöka Struga

Att promenera från Sunset camping vid Ohridsjön till staden Struga är en lång promenad, men det är fullt möjligt att göra den. Man går hela tiden längs stranden och har vacker utsikt över sjön, och promenadvägen är enkel och rak. Vid ett tillfälle passerar man restaurang Aquarius, som ligger som en oas vid vattnet. Vill man så kan man göra en liten paus här!

Struga
Solstolar vid restaurang Aquarius, på morgonen
Det finns flera badstränder runt Struga, som här vid restaurang Aquarius

Struga – en charmig semesterstad

Struga är i första hand en semesterstad fylld med restauranger, caféer, butiker och utflykter. Staden är också känt för sin poesifestival, som äger rum varje år i augusti. Faktum är att den pågår just nu, och igår kväll såg vi både scener för poesiuppläsning och festklädda människor som såg ut att vara en del av festivalen.

I övrigt upplever vi den här staden som en modern och charmig liten semesterstad. Vi har idag ägnat några timmar åt shopping (lågt prisläge!) innan vi promenerade tillbaka till den mysiga Sunrise camping – en personlig liten familjeägd camping med egen strand och restaurang. Här kommer en liten bildbomb från Struga!

Makedonien
Struga är en charmig liten stad med många restauranger och några shoppinggator

Att göra i Struga

Kyrkan St George är byggd ovanför Samuels kyrka från 1400-talet och talar sin egen historia. Besök klostret Kalishta med en båttur på Ohridsjön och njut av vågornas svall.

Tsar Samuel blev krönad en gång i tiden och det var troligtvis i kyrkan Sveta Bogorodica, och se gamla fresker på samma gång du är där.

Struga Makedonien

Med lokala guider i Struga

Igår, när vi hängde på den lilla campingen i Struga vid Ohridsjön, trillade det in två män som ursprungligen kommer härifrån, men som bor i Sverige sedan mer än 30 år. När de såg att vi var svenskar tyckte de att vi skulle ta en öl tillsammans i campingens lilla bar. Och sedan blev det fler öl, en kvällspromenad i den charmiga staden Struga och en fantastisk middag på restaurang.

Musli och Shefik bor och jobbar i Malmö, men är albaner från Makedonien. Ja, i den delen av Nordmakedonien där vi befinner oss nu verkar de flesta vara albaner. Precis som alla andra albaner vi träffat är de otroligt trevliga, och nu fick vi dessutom chansen att ställa frågor om landet, kulturen och levnadsförhållandena – och få allting förklarat på svenska! Kan det bli bättre?

Efter några öl tillsammans tog de med oss in till staden Struga, som visade sig vara en vansinnigt charmig sommarstad med butiker, flanerande turister samt promenadstråk och restauranger längs floden Svarta Drin.

Med lokala guider i Struga
Struga är en charmig och levande stad på sommaren - vi ska snart utforska stan i dagsljus också!
Struga är en charmig och levande stad på sommaren – vi ska snart utforska stan i dagsljus också!

Vi skulle äta middag någonstans och Musli och Shefik frågade vad vi ville ha. Vi tog förstås chansen och sa ”Albanskt!”. Och vad hände? De tog med oss till en trevlig restaurang där vi bjöds på en helt fantastisk middag.

Vi serverades en förrättssallad med fetaost och alla möjliga goda grönsaker. Därefter blev det en riktigt god gryta med kött, svamp, paprika och ost. Och så en efterrättskaka med glass … Det var sååå fantastiskt gott och när vi kom tillbaka till campingen var vi både fulla av intryck och överväldigade av våra värdars gästfrihet.

Förrättssallad med fetaost och alla möjliga goda grönsaker
Med lokala guider i Struga: Förrättssallad med fetaost och alla möjliga goda grönsaker
Alla våra bästa tips om Nordmakedonien. Klicka på bilden!