Meny Stäng

Att utveckla nya produkter – bakom kulisserna

Vi håller på att utveckla nya produkter för vår webbshop, men vi har inte berättat så mycket om historien bakom. Idag tänkte vi berätta om hur allt började, om samarbetet med företaget Pufz och om hur det går till när vi jobbar med att ta fram de nya produkterna.

Hur allt började

Allt började med ett telefonsamtal från min (Helenas) gamla högstadiekompis Anna. Anna, som i grunden är civilingenjör, har alltid varit kreativ och startade för många år sedan företaget Pufz, som utvecklar innovativa produkter i det slitstarka och miljövänliga materialet silikon.

För henne började allt med att hon saknade frysformar för barnmat på marknaden. Och vad gör man då? Jo, man utvecklar och låter tillverka! Sedan dess har det blivit många fler produkter, allt från bakformar och slickepottar till grytunderlägg och vinkorkar.

Det har gått bra för Pufz, men precis som många andra påverkades företaget av coronapandemin. Många av Annas produkter såldes till presentbutiker och utländska turister, men 2020 blev ingenting som vanligt. Och det var detta vi pratade om i telefon den där dagen våren 2020.

Några av Pufz produkter, som nu också finns i vår webbutik

Kanske en webbshop?

Under samtalet nämnde jag att vi ibland funderat på att öppna en webbshop. Det var bara en tanke vi snuddat lite löst vid, men kanske skulle det kunna vara en start att sälja Annas produkter? Vi hade ju ändå en blogg och det kunde väl inte vara så svårt att starta en webbshop då?

Vi kan avslöja att det var mycket mer jobb än vi någonsin anat, men det var vi som tur var lyckligt omedvetna om på den här tiden. Vi bestämde att ses hemma hos Anna och hennes man Anders för att prata webbshoptankar.

De första idéerna om att utveckla nya produkter

Det var där, hemma i Annas och Anders trädgård som vi kläckte de första idéerna om att utveckla nya produkter. Anna hade redan innan produkter med älgar, renar och dalahästar. “Varför inte husbilar och husvagnar?”, tyckte Peter. Ja, varför inte?

Idéerna sprutade vid kaffebordet och vi bollade tankar om design, produkter, former och färger. Hur skulle husbilarna och husvagnarna kunna se ut? Vem skulle kunna rita? Vad skulle de få för namn? Och vilka produkter skulle vi ta fram? Efter många möten och långa diskussioner kom vi fram till att starta med grytunderlägg, nyckelringar och diskdukar/disktrasor.

Svensk flagga
På besök hos Anna och Anders

Att skriva avtal och komma överens

Mitt i glädjeyran och kreativiteten glömde vi tillfälligt bort något av det viktigaste. Vem äger vad? Vem betalar vad? Vilka rättigheter och skyldigheter har var och en av oss? Vi satte igång att skriva avtal, och nu blev det återigen många möten innan vi till slut lyckades komma överens. Härligt!

Att utveckla ny design

Nu var det äntligen dags att börja ta fram och utveckla de nya produkterna! Ett första steg var att designa två varianter av husbil och två varianter av husvagn. Vi tog in professionell designhjälp och skickade sedan utkasten fram och tillbaka flera gånger innan vi var nöjda. Och så skulle de olika varianterna döpas!

Att utveckla nya produkter

Att utveckla nya produkter

Därefter skulle vi hitta tillverkare för produkterna. När det gäller silikon hade Anna förstås upparbetade kontakter, men när det kommer till nya material gäller det att hitta någon som levererar bra kvalitet, utan att priset skenar iväg för mycket. Man måste räkna på pris för produktion och leverans, för att se om utpriset till kund kan bli rimligt. Om man planerar att arbeta med återförsäljare måste man också tänka på det när man prissätter.

Man måste också bestämma sånt som storlek, form, färg och tusen andra detaljer. Hur många färger ska man satsa på, och vilka? Vilken storlek ska det vara på mönstret och var ska det tryckas? Ska det kanske finnas en hängare? Ska loggan finnas tryckt någonstans?

Att utveckla nya produkter - Diskdukar med husbil eller husvagn
Några av våra diskdukar/disktrasor

Förpackning och antal

Förutom själva produkten behöver man tänka på förpackningen. Ska det vara en ask, en låda, en påse, en etikett eller behövs kanske ingen förpackning? Vad ska stå på förpackningen eller etiketten?

Man måste också bestämma hur många man ska beställa. Ju fler man beställer desto bättre pris, men hur många vågar man köpa in? Vi lovar att det var många möten och många mejl under den här perioden!

Att utveckla nya produkter med förpackning
Ett av grytunderläggen i sin förpackning

Nya produkter i vår igen!

Nu är vi igång med att utveckla nya produkter igen, fortfarande i samarbete med Anna från Pufz. Produkterna kommer till shopen senare i vår, men vi har redan nu fått några första produktprov. Fantastiskt spännande! Om du vill få så tidigt besked om produkterna som möjligt, och om du också vill få rabatt på dem, anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

Att utveckla nya produkter – så här går det

Vi jobbar vidare med Pufz (senast igår hade vi ett 3-timmars videomöte!) och våra andra samarbetspartners i leverantörskedjan. För några av vårens produkter har vi tryckt på “startknappen” och när det gäller andra kommer vi trycka på knappen alldels snart. Kika in här imorgon så lovar vi att visa en sneakpeak från den nya kollektionen! Och förstås, vi uppskattar alltid feedback och synpunkter!

Att utveckla nya produkter - samarbete med Pufz

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

FREEDOMtravel avsändare