Hafsten Resort & camping i Uddevalla – naturskön campinglyx

Hafsten Resort & Camping ligger naturskönt på västkusten och erbjuder camping, bad, naturupplevelser, äventyrliga aktiviteter och god mat. Vi har spenderat två härliga dagar här med vår husbil, och åker härifrån nöjda och med ny energi.

Hafsten Resort & Camping i Uddevalla

Hafsten Resort & Camping är en stor camping som bjuder på lite lyxig känsla, både i form av vacker natur och möjlighet till olika spännande aktiviteter. Redan när vi rullade in möttes vi av fina vyer.

Hafsten Resort & Camping ligger ligger vid kusten i Bohuslän, cirka två mil sydväst om centrala Uddevalla, i riktning mot Skaftö.

Bo i husbil, husvagn, stuga eller glampingtält

På Hafsten Resort & Camping kan du bo på många olika sätt. Vi kom med vår egen husbil FREEDOM och fick en fin plats med utsikt över havet. På platsen fanns förutom el också dricksvatten, och i närheten fanns all övrig service vi behövde. Här trivdes vi mycket bra!

Hafsten Resort & camping i Uddevalla
Hafsten Resort & Camping i Uddevalla

Om du inte reser med egen husbil eller husvagn kan du välja att bo i stuga. På Hafsten Resort & Camping finns massor av stugor i olika storlekar och modeller.

Dessutom finns en del andra boendealternativ. Bland annat finns den större villan ”Strandvillan” samt två naturnära och lyxiga glampingtält, med utsikt över vattnet. Mysigt!

Glamping

Fin strand

Den långa sandstranden på Hafsten är fantastiskt fin, kantad av härliga gröna träd som speglar sig i vattnet.

Här finns också en lång fin brygga, som säkert är populär på sommaren. Vi kom hit i slutet av september och hade absolut inga förväntningar på att sola eller bada, men vi blev överraskade!

Badtunna och bastu

Vår första kväll hade vi bokat badtunna och bastu. Varmt vatten och en het bastu kan ju vara skönt också en riktigt ruggig höstdag. Nu fick vi en läcker kombination av varmt vatten och strålande solsken.

Efter ett tag i det varma vattnet satte vi oss på trädäcket och solade i solskenet, och därefter tog jag (Helena) ett dopp i det svalkande havet. Det blev en helt fantastiskt skön och avslappnad eftermiddag och kväll, som vi sent kommer glömma. Detta är sånt som vi tycker är lyx!

Lek, aktiviteter och äventyr

För den som vill finns det också massor av andra aktiviteter på Hafsten Resort & Camping. Här finns till exempel gym och mini-spa, men också pool med lång vattenrutschbana, äventyrsgolf, höghöjdsbana, padel, segway, möjlighet att hyra båt eller elcykel och en massa annat.

En udda grej är den ”bakvända bilen” – en bil som svänger åt höger när man styr åt vänster och tvärtom. Att köra den verkar definitivt vara en utmaning!

Bakvända bilen

FlyingFox zipline

Vad valde vi att göra då? Jo, vi testade FlyingFox zipline. Eller, om vi ska vara riktigt ärliga, så var det bara Peter som testade. Jag (Helena) hade kanske hoppats att jag skulle samla mod, men jag är ju harig när det kommer till höjder … I slutänden är jag bara jättenöjd med att titta på och vara den som fotar och filmar.

Denna zipline är 900 meter lång, har 90 meters fallhöjd och en topphastighet på 90 km/h. Peter var riktigt nöjd och tyckte att det var ett superroligt äventyr!

Vandring till Hafstenstoppen

Vi vandrade också till Hafstenstoppen, som ligger på 119 meters höjd, på bekvämt avstånd från campingens reception. Vandringen hit är inte mer än 1,6 – 1,8 km, beroende på vilken väg man tar, och man kan välja mellan en enklare och en lite brantare väg.

Väl uppe på toppen kan man njuta av vackra vyer över Uddevalla och ytterskärgården. För oss blev detta en riktigt härlig början på av av dagarna på campingen!

Hafstenstoppen

Restaurang Corallen

På campingen finns några olika matställen, och en av kvällarna testade vi restaurang Corallen. Vi måste säga att vi blev positivt överrskade – mycket god mat och mycket bra service!

Peter valde en Skagencanapé till förätt och en lax- och skaldjurssoppa till huvudrätt. Helena beställde ugnsgratinerade rödbetor med chèvre samt panerad rödspätta. Ett riktigt lyxigt restaurangbesök!

Corallen på Hafsten resort & camping i Uddevalla

Härliga dagar på Hafsten Resort & Camping

Summa summarum kan vi säga att vi haft riktigt fina dagar på Hafsten Resort & Camping, och vi kommer gärna tillbaka hit! Vi avslutar med två utsiktsbilder från campingen – tagna från samma ställe, men vid olika tidpunkter på dagen.

Hafsten resort & camping i Uddevalla

Hafsten Resort & Camping – på film

Mer att se och göra i närheten

I samband med att du besöker Hafsten Resort & Camping vill du förstås uppleva resten av Uddevalla, inklusive Bohusläns museum och fina omgivande naturområden. I närheten av campingen kan vi också rekommendera restaurangerna Stallgården Krog och Kafé samt Västersalt på Destination Bokenäset. Dessutom finns det förstås många fler fina ställen att upptäcka runt om i Bohuslän!

Alla våra bästa tips om semester i Bohuslän

Har du besökt Hafsten Resort & Camping?

Har du besökt Hafsten Resort & Camping i Uddevalla? Hur var din upplevelse?

Fakta om Hafsten resort & Camping

• Adress: Hafsten 120, Uddevalla
  • Kommun: Uddevalla
  • Län: Västra Götalands län
  • Landskap: Bohuslän
  • Läge: Cirka två mil sydväst om centrala Uddevalla.
  • Läs mer: Du hittar mer information på campingens webbplats.

Service och praktisk info

• Öppettider: Campingen håller öppet året runt. För öppettider i poolområde, butik, restaurang etc. se campingens webbplats.
  • Priser: Se campingens webbplats för aktuella priser.
  • Butik: Mini-Livs finns under sommarsäsongen.
  • Matservering: Restaurang Corallen, restaurang Strandkanten samt Poolkanten och Boden.
  • Ordningsregler: Mellan kl. 23:00 och kl. 07:00 ombeds man att visa extra hänsyn till sovande grannar. Drönare är ej tillåtet på campingområdet.
  • Husdjur: Husdjur är välkomna. Det finns hundvänlig strand och husdjursvänliga stugor (avgift tillkommer).

Aktiviteter på Hafsten resort & Camping

• Strand: Fin sandstrand med brygga.
  • Pool: Poolområde med en 86 meter lång vattenrutschbana.
  • Natur: Flera vandringsleder, orienteringsbanan Naturpasset, Trä-Tipi för vildmarksupplevelser och möjlighet att hyra elcykel eller båt.
  • Aktiva aktiviteter: Höghöjdsbana, Flying Fox zipline, padelbana, bordtennis, beachvolleyboll, tennisbana, boulebana, bakvända bilen, segway, klättervägg och många olika aktiviteter för grupper.
  • Träning och hälsa: Gym, mini-spa med massage och behandlingar, utegym, bastu och badtunna samt friskvård.
  • För barn: Lekplatser, gigantisk hoppkudde, trampbilar, äventyrsgolf med mera.
  • Underhållning: Trubadurkvällar, frågesport med mera.