Meny Stäng

Content marketing – vad är det?

Igår gick vi på en kvällsföreläsning om content marketing. Det var Anna Kleinwichs Magnusson från Stockholms skrivbyrå som föreläste via fackföreningen Unionen. Content marketing har blivit populärt på senare år och handlar om att använda en redaktionell ton för att skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen. Föreläsningen riktade sig framför allt till företagare som vill börja blogga, men innehöll just därför smarta tips kring bloggande och sociala medier.

Att sälja utan att sälja

Content marketing kan sägas vara den nya vägen till köp. Man använder inte traditionell reklam utan bygger relationer och skapar redaktionellt material. Företagen kan blogga om något relevant ämne eller skapa en rolig Facebook-sida. Som exempel nämndes FB-sidan Hallonlakritsskalle (den stora godisen som är röd och svart) som kan stoltsera med imponerande 329 000 följare!

Så varför lyssnade vi på detta, vi är väl inte ute efter att sälja något? Nej, det är vi inte, men vi hoppades förstås på bra tips för bloggare i största allmänhet.

Tips för bloggare

Enligt Anna Kleinwichs Magnusson läser många människor bloggar, även de som tror att de inte gör det. När man googlar något man är intresserad av är det nämligen stor chans att man hamnar just på en blogg! Så hur skriver man bra på en blogg då?

Anna menade att det är bra att hitta sin egen nisch och att skriva enkelt, luftigt och att använda underrubriker för att öka läsbarheten. Hon tipsade också om att tänka lite extra på just rubrikerna och gav fyra exempel på rubriker som kan locka till vidare läsning. Vilken sorts bloggrubriker gillar du?

  • Ett påstående – “En ny undersökning visar att…”
  • En uppmaning – “Packa smartare med hjälp av…!”
  • En fråga – “Vart reser du helst för att…?”
  • Använda siffror – “5 sätt att…”
En underhållande, inspirerande och lärorik föreläsning
En underhållande, inspirerande och lärorik föreläsning

Läs mer: Vilka semesterbilder stör du dig på i sociala medier?