Meny Stäng

Bloggare, skribent, influencer eller kreatör?

Annons

Bloggare, skribent, influencer eller kreatör? Vem är vad och spelar det ens någon roll? Eftersom vi är i ”branschen” har vi funderat en del över dessa frågor …

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Bloggare

När bloggandet blev hett i början av 2000-talet var det många som ville kalla sig bloggare. Att ha en egen blogg var ett sätt att kunna uttrycka sig i text och bild, och bidrog i många fall också till ett socialt utbyte bloggare emellan. Den stora skaran bloggade som hobby och en mindre andel försökte – varav några lyckades – även att göra sig en inkomst på aktiviteten.

Att vara bloggare handlar om att kontinuerligt uppdatera ett flöde med texter, och kanske även bilder. Bloggandet kan vara personligt och avhandla den egna vardagen, men kan lika gärna fokusera på ett specifikt ämne såsom inredning, böcker, personlig utveckling, teknik, företagande eller precis vad som helst.

Med tiden blev bloggarna färre. Några tröttnade, andra flyttade till Instagram eller Youtube och återigen andra utvecklade bloggen till något nytt. Från att ”alla” ville vara bloggare har det blivit en mer begränsad grupp – kanske de som verkligen gillar uttrycksformen och fortsätter oavsett om det är ”inne” eller inte.

För egen del bytte vi namn på vår sajt från ”blogg” till ”digitalt magasin” för några år sedan, men om någon väljer att fortfarande kalla oss bloggare så funkar det fint för oss. Vi gillar bloggande och bloggare!

Skribent

Man kan säga att bloggandet fortsatte, men utvecklades. Från att ha fått råd om att blogga ”fem gånger om dagen” (om man ville nå ut) vände det snarare till att många ansåg att man skulle skriva sällan, men med hög kvalitet. En del av dem som fortsatte att blogga, men på detta sätt, började välja att kalla sig skribenter snarare än bloggare.

En fördel med ordet ”skribent” är att det kan användas av den som skriver i flera olika sammanhang, kanske på egen blogg, men kanske samtidigt för tidningar eller andra webbplatser. En eventuell nackdel är att det inte inkluderar andra uttryckformer än skrivande – till exempel inte fotande, filmande eller poddande.

Vi väljer ganska ofta att kalla oss reseskribenter. Vi reser och vi skriver, och även om vi också fotar och filmar så är skrivandet vår huvudsakliga uttrycksform. Dessutom skriver vi både för vårt eget digitala magasin och ibland även för ett företag i campingvärlden. Även om ordet skribent inte alltid passar perfekt så passar det ofta bra för oss.

Influencer

Efter många år med ”bloggande” gjorde ordet ”influencer” entré. Den omedelbara fördelen med detta ord var att det kunde inkludera en större grupp – inte bara de som skrev texter utan också de som fotade, klippte filmer eller skapade poddar. På detta sätt blev det ett brett och användbart begrepp som många anammade, men samtidigt var det hela tiden något som skavde …

För egen del upplever vi att ordet till stor del signalerar företagarnas perspektiv, snarare än innehållsskaparnas perspektiv. Om ett företag vill hitta ett sätt att marknadsföra en produkt letar de kanske efter någon som kan influera (påverka) människor att köpa produkten, och ur deras perspektiv känns det kanske därför rimligt att kalla bloggare, vloggare och poddare (och även kändisar i största allmänhet) för ”influencers”.

En hake med begreppet är att det per definition fokuserar på att personen når ut till många alternativt rätt målgrupp (genom att ha många eller ”rätt” följare eller genom att vara känd) medan det fokuserar betydligt mindre på vad personen egentligen ”gör”. För innehållsskaparen själv kan det eventuellt kännas lite … förminskande? Som om de inte är något mer än en reklampelare.

En del använder begreppet ”influencers” och andra känner tveksamhet inför ordet. Vi använder det själva på vår startsida där vi presenterar våra gästkribenter som ”Gästskribenter/Influencers”. Syftet med detta var att signalera, till företag bland annat, att våra gästkribenter också har egna kanaler, exempelvis på Instagram och Youtube. Om vi kommer stå fast och fortsätta använda ordet ”influencers”? Det får tiden utvisa …

Digital kreatör

Under senare år har en del andra begrepp börjat användas, både på engelska och svenska, såsom content creator (innehållsskapare) och digital creator (digital kreatör). Dessa begrepp har en sak gemensamt med ”influencer” – nämligen att de fungerar oavsett om personen använder text, bild, video eller röst som uttrycksform.

En stor skillnad är att begreppen fokuserar på det innehåll personen skapar – snarare än på om han eller hon kan kränga andra företags produkter. Med andra ord, det är innehållsskaparens perspektiv som beskrivs och inte företagarens perspektiv.

Jag gillar egentligen båda begreppen, men på svenska tycker jag kanske att ”digital kreatör” låter bättre än ”innehållsskapare”. Ordet signalerar att personen skapar något digitalt. Det skulle kunna vara texter, bilder, filmer, poddavsnitt eller liknande.

Detta ord skulle man kanske, i många fall, kunna använda istället för ”influencer”, åtminstone om man med ”influencer” avser en person som skapar digitalt material på en digital kanal (och inte en kändis i största allmänhet).

Bloggare, skribent, influencer eller kreatör – vad tycker du om begreppen?

Vad tycker du om de olika begreppen? Vilka använder du? Vilka gillar du och vilka gillar du inte? Har du kanske förslag på ännu några begrepp som kan användas?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev