Lago di Braies i Dolomiterna – vacker alpsjö i Italien

Lago di Braies, eller Pragser Wildsee som sjön heter på tyska, är en magiskt vacker alpsjö i Dolomiterna i norra Italien. Vi har rullat hit med husbilen och trots moln och regn fick vi en lugn och fin kväll vid denna vackra italienska alpsjö.

Från Sell am See till Lago di Braies

Då var det dags att lämna Österrike och fina Zell am See för att rulla mot Italien. Vårt första stopp blev sjön Lago di Braies, vilket innebar en bilresa på knappt 2,5 timme genom vackra landskap.

Till Lago di Braies
Italien

Med husbil vid Lago di Braies

Lago di Braies är en alpsjö i Dolomiterna, det vill säga den italienska delen av Alperna, i Sydtyrolen i norra Italien. Sjön är känd för att vara bildskön, och vi tyckte att det kunde vara ett perfekt stopp för oss på vägen söderut. Redan på vägen såg vi de imponerande bergen resa sig bakom träden.

lago-di-Braies

Man står bra med husbilen på parkeringen i närheten av sjön, för 10 euro per dygn. Strax efter vi kört in på parkeringen såg vi några som kom upp från sjön i badkläder, men samtidigt började det ösregna. Vi var förstås nyfikna på att se sjön, men kunde inte göra så mycket annat än att vänta och laga middag i husbilen. Först vid 21-tiden blev det uppehåll …

Magisk kväll vid sjön

När vi promenerade mot sjön hade det redan börjat skymma lätt och molnen var mörka, men det var i alla fall uppehåll. Vi hittade fram till hotellet och sjön. När man kommer ner ser man en liten brygga med små träbåtar, ett litet kapell och så de höga bergen i bakgrunden. Sååå magiskt vackert! Luften var klar och fuktig, och det var alldeles tyst. Runt bergen rörde sig molnen, så att vyerna runt oss ständigt ändrade form.

lago-di-Braies

I takt med att solen sjönk ändrades också färgerna. Vi mötte ett fåtal andra människor, ett par med hundar och två svenska killar som bilat från Österrike. Men mest stod vi här ensamma och insöp kvällen och lugnet.

Så här kan det se ut i bättre väder… Foto: Pixabay (Alla andra foton är våra egna)

Till slut gick vi tillbaka, förbi hotellet och till vår husbil på parkeringen. Vi bestämde oss för att ställa klockan riktigt tidigt nästa morgon, för att få se sjön i ett annat ljus, innan det skulle börja regna igen.

Braies hotell

Morgon vid sjön

Nästa morgon var vi uppe med tuppen, eller till och med före tuppen tror jag. Tyvärr var det inte bra väder nu heller, men det är i alla fall lite ljusare på bilderna. Du kan bland annat se det lilla kapellet, Chiesetta sul Lago di Braies, som ligger strax intill hotellet.

Att besöka sjön Lago di Braies i Dolomiterna

Om du vill besöka sjön Lago di Braies är det nog enklast att ta sig hit med husbil eller vanlig bil, och i så fall eventuellt bo över på det enda hotellet vid sjön. Sommartid kan man vandra eller cykla här och vintertid kan man åka skidor. Men det kan också räcka att bara njuta en stund av naturen och lugnet.

Nu har vi rullat vidare. Vårt nästa stopp blev inte precis som tänkt, men det berättar vi om imorgon.

lago-di-Braies
Alla våra bästa tips om Italien. Klicka på bilden!