Att besöka Skuleberget och Skuleberget Havscamping

En sak man inte vill missa i Höga kusten är att besöka Skuleberget. Vi berättar om vår vandring upp på berget och om Skuleberget Havscamping, där vi stod med husbilen under vårt besök.

Skuleberget i Höga kusten

Skuleberget är ett av de mest populära besöksmålen i Höga kusten. Man kan vandra till toppen, där det finns en toppstuga med våfflor, och på sommaren går även en linbana hela vägen upp.

Att besöka Skuleberget i Höga kusten

Skuleberget ligger cirka 3,5 mil söder om Örnsköldsvik, i Ångermanland.

Naturum vid Skuleberget

Vid foten av Skuleberget finns parkeringsplatser och toaletter. Här ligger också Naturum Höga kusten, där man hittar information och utställningar om världsarvet Höga kusten, Skuleskogens nationalpark och Skuleberget. Bland annat kan man lära sig mer om landhöjningen och varför det dramatiska landskapet ser ut som det gör.

Naturum Höga kusten

Här var det intressant att kika in!

Att besöka Skuleberget – vandra eller ta liften

Om du vill besöka Skuleberget – eller rättare sagt toppen av det – kan du välja mellan att ta liften, att vandra eller att göra ett äventyr med via ferrata, det vill säga vajersäkrade klätterleder. För vår del var valet enkelt. Vi var här på försäsong, så liften hade inte öppnat ännu, varför lift inte var ett alternativ. Eftersom jag (Helena) är höjdrädd var via ferrata inte heller ett alternativ. Vi vandrade alltså upp till toppen!

Vad som passar dig väljer förstås du. Om vi hade haft möjlighet att välja hade vi nog valt liften ändå, åtminstone uppåt. Men, nu ska vi berätta om vår vandring!

Att besöka Skuleberget i Höga kusten - vandring uppåt

Att vandra uppför Skuleberget

När man ska vandra uppför Skuleberget finns några olika leder att välja mellan. Man kan ta Höga Kusten-stigen / Södra Bergsstigen, Linbanestigen, Grottstigen (brant) eller Östra Bergsstigen.

Vi valde Höga Kusten-stigen / Södra Bergsstigen, eftersom denna väg rekommenderas av många. Stigen är fin, men stundtals brant och fylld av klippor och rötter.

Här och där längs vandringen hade vi fantastiskt fin utsikt. Eftersom vandringen uppåt (för oss) var relativt krävande stannade vi då och då, för att pusta ut på en sten, dricka vatten och betrakta vyerna.

Att besöka Skuleberget i Höga kusten - utsikt på vandringen uppåt

Att besöka Skuleberget – på toppen!

Så, till slut, såg vi toppstugan där framför oss. Detta, att se att vi snart var framme, var en riktigt häftig känsla!

Att besöka Skuleberget i Höga kusten - toppstugan

På toppen fick vi chans att pusta ut och njuta av bedriften. Toppstugan hade inte öppnat för säsongen ännu, men under högsäsong kan man bland annat kalasa på våfflor här. Vi hade med oss vatten och chokladkex, och det satt också fint!

Utsikten mot vandringsleden är fin, men allra finast är utsikten mot kusten.

Att besöka Skuleberget i Höga kusten

Att vandra nerför Skuleberget

När vi hade vandrat upp till toppen av Skuleberget var det dags att vandra nerför igen. En del föreslår att man ska ta samma väg, eftersom vyerna blir helt annorlunda när man går i en ny riktning. Vi kände inte riktigt för det utan valde en ny led: Östra bergsstigen.

Denna led var i starten väldigt lättvandrad, med fina träspångar och härliga utsiktsplatser. Men svårare skulle det bli!

Vandringsleden ledde oss in i skogen igen. Här låg snön ibland kvar så här i maj, och det var bitvis lite lerigt.

Snö på berget

Längre ner blev stigen också ganska utmanande, med mycket stenar och rötter, och ibland en ganska rejäl lutning. Men ner kom vi förstås! Efter vandringen var vi trötta och nöjda, efter en härlig dag.

Skuleberget Havscamping

Vi stod med husbilen på Skuleberget Havscamping, som passar utmärkt som utgångspunkt för att vandra uppför eller på annat sätt besöka Skuleberget. Ett annat alternativ är Friluftsbyn, som också har ett bra läge.

På Skuleberget Havscamping står man på grus, med fin utsikt över vattnet, och man har tillgång till all service man behöver. Vi promenerade från campingen till Naturum (cirka 15 minuter), men man kan naturligtvis också ta cykeln eller bilen.

På Skuleberget Havscamping finns också stugor, för den som inte reser med husbil eller husvagn. Dessutom finns restaurang, café och bastu (de röda byggnaderna vid havet) samt (snart) möjlighet att hyra kanot.

På restaurangen, Veåsand skärgårdsbistro, serveras i första hand napolitanska pizzor, men också nötfärsbiffar och stekt strömming. Både inifrån restaurangen och från uteserveringen har man en grym utsikt.

Fler vandringar med utgångspunkt från Skuleberget Havscamping

En av de bästa sakerna med Skuleberget Havscamping är att detta ställe är en bra utgångspunkt för flera vandringar. Med utgångspunkt direkt från campingen kan du vandra till Predikstolen på Getsvedjeberget. Cirka 8 kilometer från campingen ligger Entré Syd vid Skuleskogens nationalpark, varifrån man kan vandra till Slåttdalsskrevan.

Predikstolen på Getsvedjeberget

Film från Skuleberget

Här kan du också se en film från Skuleberget, Predikstolen, Slåttdalsskrevan och Skulebergets Havscamping.

Mer att se och göra i närheten

Naturligtvis finns det ännu mer att se och göra i närheten av Skuleberget i Höga kusten. Det är till exempel intressant att besöka friluftsmuseet Mannaminne, fästningen Hemsö och hällristningarna vid Nämforsen. äs gärna också alla våra tips om upplevelser och saker att göra i Höga kusten. Nedan hittar du ännu fler tips om saker att se och göra i Ångermanland.

Alla våra bästa tips om Ångermanland: Klicka på bilden

Vanliga frågor om Skuleberget

Kan man köra bil upp på Skuleberget?

Man kan inte köra bil till toppen av Skuleberget. Man kan köra till parkeringen, vid Naturum. Därifrån kan man vandra eller ta liften.

Hur lång tid tar det att gå upp på Skuleberget?

Det tar olika lång tid att gå upp på Skuleberget, beroende på vilken led man väljer och på hur snabbt man går. För oss tog det cirka 1,5 timme enkel väg, att gå upp i lugn takt längs Södra Bergsstigen.

När öppnar linbanan till Skuleberget?

Linbanan, som går upp till Skulebergets topp, öppnar varje år inför sommarsäsongen.

Fakta om Skuleberget

• Landskap: Ångermanland
  • Län: Västernorrlands län
  • Kommun: Kramfors kommun
  • Bildande: Inlandsisen smälte bort från Höga kusten för ungefär 10 500 år sedan. Då stack Skuleberget upp som ett litet skär i vattnet. Fram till idag har berget höjt sig 286 meter över havet.

Aktiviteter vid Skuleberget

• Vandring: Södra bergsstigen är cirka 2,5 km, Grottstigen är cirka 0,8 km och Östra bergsstigen är cirka 2,5 km, beroende på var man väljer att starta. På toppen finns Kalottstigen (900 meter).
  • Via Ferrata: Inga förkunskaper krävs och det finns fyra leder med olika svårighetsgrader.
  • Linbana: Sommartid kan du åka linbanan upp till toppen. Turen tar cirka 10-20 minuter. Rullstol kan tas med. Hund får tas med på eget ansvar, och ska vara kopplad.
  • Naturum Höga kusten: Här visas en intressant utställning om hur världsarvet Höga kusten blev till.
  • Skule Naturscen: Här arrangeras varje sommar mängder av konserter.

Fakta om Skuleberget havscamping

• Adress: Veåsand 212, 870 33 Docksta
  • Läge: Skuleberget Havscamping ligger 3 kilometer nordost om Docksta, i Höga kusten.
  • Boende: Platser för husbilar/husvagnar samt stugor på 18 kvadratmeter, med utsikt över Norrfjärden.
  • Service: El, soptömning, toaletter och duschar, möjlighet att fylla färskvatten samt möjlighet att tömma grå- och svartvatten.
  • Matservering: Restaurangen Veåsand Skärgårdsbistro serverar napolitanska pizzor samt nötfärsbiffar och stekt strömming.
  • Priser: Campingen (med husbil/husvagn) kostar 350 kronor/dygn (2023).
  • Aktiviteter: Vandring i Skuleskogens nationalpark, till Skuleberget och till Getsvedjeberget. Badplats med cirka 100 meter lång sandstrand. Möjlighet att hyra kajak och åka båt till Ulvön eller Sveriges högsta ö Mjältön.
  • Läs mer: Du hittar mer information om campingen på deras webbplats.