Appenzell i Schweiz – delikatesser och direktdemokrati

I samarbete med Switzerland Tourism

Appenzell i Schweiz är egentligen inte mycket mer än en by på landet med fantastiskt god ost. Eller? Appenzell och Appenzellerland golvade oss med de fantasifullt dekorerade husen, de otaliga restaurangerna med lokala specialiteter, det böljande gröna landskapet, det dramatiska berget Hoher Kasten och – inte minst – de uråldriga traditionerna med direktdemokrati på torget istället för vanliga kommunalval.

Till Appenzell i Schweiz

Vi körde från Schaffhausen, där vi såg det dramatiska Rhenfallet, till Appenzell längs med Grand Tour of Switzerland, vilket bland annat innebar att vi körde längs med Bodensjön.

Var ligger Appenzell?

Appenzellerland ligger i den nordöstra delen av Schweiz när Tyskland och är väldigt mycket tysktalande, och består av gröna kullar och pittoreska små byar. Här och var strövar de stora bruna korna, och allt som oftast hör man ljudet från deras tydliga bjällror.

Appenzellerland

Byn Appenzell

Mitt i Appenzellerland ligger byn Appenzell, som är känd för den fantastiskt goda osten Appenzeller – en av våra absoluta favoritostar. Det vi inte visste innan är att den här byn består av färgglada hus dekorerade med olika målningar.

Appenzell house
Varje målning illustrerar en månad i Appenzell
Appenzell hus
Den mest centrala gatan i byn – här finns inga bilar

Traditionen med målningarna är egentligen inte så gammal. Den startade på 1930-talet med att en bybo lät göra målningar på sitt hus, och sedan ville alla andra göra likadant. En annan sak vi inte kände till är det politiska systemet, som är minst sagt annorlunda.

Appenzell butik

Direktdemokrati – på torget

I Appenzell röstar man inte som vanligt med ett kuvert i en valurna. En gång om året samlas alla invånarna på byns största torg, där man röstar genom handuppräckning. På detta sätt väljs de lokala politikerna, och man tar också beslut i andra stora frågor.

För att bevisa att man är röstberättigad, och därigenom få komma in på torget under valdagen, tar männen med det svärd som alla pojkar i Appenzell får på sin 18-årsdag. Kvinnor måste istället ta med en blankett de fått i brevlådan. Detta är dock ett ganska nytt påfund. Kvinnor i Appenzell fick nämligen rösträtt i de lokala valen först 1991.

Appenzell torg
En gång om året är torget i Appenzell fyllt av uppklädda män med svärd, och uppklädda kvinnor med blanketter …

Koparad genom staden

Vi hade turen att befinna oss i Appenzell en av de dagar då korna kommer tillbaka från sommarbetet. Männen som har hand om korna går tillsammans med dem ner från bergen, i sina traditionella kläder. Och självklart går de igenom stadens centrum!

Kor Appenzell
Kor Schweiz

Ost och andra lokala specialiteter

Appenzell är förstås mest känt för osten Appenzeller, men i ostbutiken insåg vi att det också finns en hel del andra alpostar att välja på. Appenzell har också ett eget bryggeri och ytterligare lokala specialiteter inkluderar mineralvatten, fyllda mjuka pepparkakor och likör.

Ostar Appenzell
Inte lätt att välja bland alla goda ostar!
Bryggeri Appenzell
Öl från det lokala bryggeriet

Middag på restaurang Marktplatz

I Appenzellerland finns runt 600 restauranger, och med tanke på att området bara består av 26 byar betyder det i genomsnitt 23 restauranger per by! Vi åt middag på restaurang Marktplatz, och blev verkligen positivt överraskade.

Förutom att vi serverades riktigt god mat, fick vi också en trevlig pratstund med ägaren Armin Weishaupt, som bott både här och där i världen innan han återvände till sitt älskade Appenzell.

Restaurang Marktplatz Appenzell

Vi började med varsin liten soppa, och fortsatte sedan med varsin kalvrätt. Till detta ville vi förstås prova öl från det lokala bryggeriet, och det fick ett väldigt gott betyg av oss. Avslutningsvis blev det glass och lokal likör. Vilken fantastiskt god middag!

Currysoppa
Currysoppa med äppelbitar – detta måste vi laga hemma!
Fylld kalvschnitzel
Fylld kalvschnitzel med grönsaker och pommes frites
Likör från Appenzeller

Camping Jakobsbad

Vi bodde på Camping Jakobsbad, som ligger strax utanför Appenzell. Vi upplevde den här campingen som relativt enkel, men med ett idylliskt läge med de vackra bergen runt om. Det enda ljud vi hörde på kvällen, på avstånd, var ljuden från kornas skällor.

Camping Appenzell

Till toppen av Berget Hoher Kasten

Det finns faktiskt ännu mer att berätta om Appenzell! Innan det var dags för oss att lämna Appenzellerland körde vi till  Brülisau, där vi tog kabinbana upp till berget Hoher Kasten. Här uppifrån har man helt fantastiskt utsikt åt alla håll. Man kan promenera runt toppen, vilket gör att man kan titta utåt i alla riktningar.

Appenzell utsikt
utsikt alptopp

Det är väldigt populärt att vandra i bergen här. Många tar linbana upp, vandrar en sträcka och sätter sig sedan på någon restaurang. Under sommarhalvåret håller nämligen inte mindre än 14 restauranger bland bergen öppet.

Appenzell berg
Berg Appenzell

Roterande restaurang på toppen

Högst upp på toppen av Hoher Kasten finns den roterande restaurangen Drehrestaurant, och här passade vi på att äta lunch. Man sätter sig vid bordet med en utsikt, och efter en halvtimme har man en helt annan utsikt. Kul! Vi bad att få det mest schweiziska på menyn, så det blev vit korv med oststuvade makaroner och äppelmos, samt ölmarinerad rostbiff med pasta. Gott och trevligt!

vit korv

Detta var vår sista destination i Schweiz, och vi har nu rullat vidare in i Tyskland. Vi planerar att skriva ett inlägg om att resa med husbil i Schweiz när vi kommer hem, om det kanske kan vara av intresse?

roterande restaurang

Video från Appenzell i Schweiz

Peter har klippt ihop en film från Appenzell i Schweiz. Kolla gärna in den!

Alla våra bästa tips om Schweiz. Klicka på bilden!