Lahemaa nationalpark i Estland – natur och herrgårdar

I samarbete med Estlands turistbyrå

Lahemaa nationalpark i Estland är ett stort naturområde som bjuder på fina möjligheter för vandring, men också på mysiga fiskebyar och vackra gamla herrgårdar. Här hittade vi också, av en slump, en del svensk historia.

På vägen från Tallinn – Jägalafallet

Efter besöket i Tallin rullade vi österut mot Jägalafallet, som ligger 35 kilometer från huvudstaden. Det här vattenfallet är Baltikums största, med ett fall på 8 meter och en bredd på 70 meter när det är som bredast. På våren och hösten är det mest vatten här, och nu på sommaren var fallet lite mindre brett. Fint var det i alla fall!

Övernattning vid Valkla strand

Vi bestämde oss för att ta in på på en camping och semesteranläggning vid Valkla strand, som heter Valkla Rand. Det här stället ligger fantastiskt fint vid en lång sandstrand, och det är nog populärt här när det är vackert väder. Det finns restaurang, strandbar och uthyrning av kanoter och stand up paddleboard.

Husbilar är välkomna, men det kändes som att stället var mer vana vid tält och stugboende. Det finns el för några husbilar och det gick bra att fylla vatten i husbilen, men de verkade lite förvånade över frågan. Någonstans att tömma gråvatten kunde vi inte hitta. Priset var 25 euro.

Lahemaa nationalpark i Estland

Nästa dag var det dags att rulla till Lahemaa nationalpark i Estland, eller Lahemaa Rahvuspark, som parken heter på estniska. Parken är känd för sin vackra natur med vandringsleder på träspångar, men också för sina fina gamla herrgårdar.

Vår tanke från början var att hitta en fin vandring, vilket man bland annat ska kunna göra vid Viru Bog, men det regnade intensivt när vi närmade oss parken så vandring var inte lockande. Det blev en del andra intressanta besök istället!

Kolga mõis – herrgården Kolga

Vi såg Kolga mõis, herrgården Kolga, av en slump när vi kom körandes längs vägen. Vi stannade för att kolla in det häftiga huset, och det blev ett betydligt mer intressant besök än vi hade kunnat vänta.

Kolga mois i Lahemaa nationalpark i Estland

Vi klev in i det öppna huset och möttes av en pampig, men väldigt nersliten entré. Vi läste på några skyltar och det visade sig att huset en gång tillhört en svensk familj, nämligen familjen Stenbock. En kvinna kom förbi, och när vi frågade henne om huset bad hon oss följa med till museet i byggnaden intill.

Kolga mois i nationalparken Lahemaa i Estland

Waow, så intressant! Museet berättar om den svenska familjen Stenbock, som lämnade landet 1937 och sedan inte fick möjlighet att komma tillbaka förrän på 1990-talet. Några av deras ägodelar finns här, även om det mesta flyttats till museer i Poznan i Polen. I museet får man också veta en hel del om livet i Estland förr. Symaskinerna var till exempel dyra men essentiella föremål, som kunde hjälpa en familj att överleva under svåra tider.

Vår guide visade oss en del intressanta föremål i museet. Vet du till exempel vad prylen på fotot nedanför är? Det är en manick man använder för att ta av sig skorna. På bilden under visar hon familjen Stenbocks inköpslista.

”Glöm ej köpa hem” står det, och under kan man bocka för produkter som såpa, bröd eller kol och ved. De flesta besökarna här kan nog inte läsa skylten, så roligt att komma hit som svensk! För guidningen fick vi betala 2 euro var.

Kolga mois i Lahemaa nationalpark i Estland

Palmse mõis – herrgården Palmse

Vi ställde in GPS:en på en mer känd och välrenoverad herrgård vid namn Palmse. Den här herrgården ligger fantastiskt vackert, omgiven av vatten, trädgårdar och lusthus.

Platsen har en historia som daterar tillbaka till år 1287, och det hus man kan se idag byggdes under 1782-1785. Byggnaderna renoverades under 1975-1985, vilket gör att man idag kan promenera runt i vackert inredda och dekorerade rum. I källaren finns en vinkällare där man kan provsmaka eller köpa både vin och sprit, bland annat flera lokala sorter. För besöket här betalade vi 9 euro per person.

Käsmu – Kaptenens by

En annan plats att besöka i Lahemaa nationalpark i Estland är Käsmu, eller Kaptenens by som den också kallas. Här kan man bland annat ge sig ut på tur i ”vikingaskepp”. Vi såg också många fantastiskt charmiga pensionat i vackra trähus och en mysig liten ACSI-kontrollerad camping i vad som såg ut som en stor trädgård.

Käsmu
Vikingabåt i Lahemaa nationalpark i Estland

Fiskebyn Altja i Lahemaa nationalpark

Vi gjorde också ett besök i fiskebyn Altja. Den här byn nämndes för första gången i skriftliga källor år 1465 och är en typisk gammal fiskeby. På Altja udde kan man se ålderdomliga stugor som byggts upp efter byfolkets minne och här finns också Altjas krog, där man kan äta inhemska maträtter.

Naturen runt Altja är grön och vacker. I havet utanför ser man stora flyttblock, som flyttats hit under istiden.

Vi stannade i Altja över natten, på en liten ”camping” strax intill restaurangen i Altja. Det fanns inga skyltar, så det var lite oklart vad som gällde, men efter någon timme kom en trevlig tjej och ville ha 10 euro för övernattningen. Det finns soptunna, och man har nära till havet och restaurangen.

Camping Altja i Lahemaa nationalpark i Estland

Vergi och Võsu i Lahemaa nationalpark

Nästa dag hann vi se oss lite mer om i området. Vi kikade bland annat in i Vergi och ut på den fina udden Vergi Sadam (bilderna). Vi tog oss också till den lite större staden Võsu, där vi bland annat hittade bankomat och såg att det finns en större camping.

Vergi i Lahemaa nationalpark i Estland

Sagadi mõis – herrgården Sagadi

Innan vi lämnade Lahemaa nationalpark i Estland gjorde vi ett besök på ytterligare en herrgård, Sagadi mõis. Här hade vi fantastisk tur. Förutom att solen strålade så råkade vi komma den enda dag på året då det är gratis inträde, och då människor kommer för att prova och låna tidsenliga kläder i en halvtimme, vilket var otroligt populärt.

Ett rum var fullt av vackra kläder och både barn och vuxna provade för fullt. Sedan ville de förstås fotografera varandra i de vackra miljöerna, både inomhus och utomhus. Vanliga dagar kostar det 4 euro att besöka herrgården, och det finns många vackra rum att se.

Sagadi

Vi är väldigt nöjda med vårt besök i nationalparken, och om man har fint väder kan man med fördel stanna här längre. Enkelt att resa med husbil!

Video från nationalparken

Video från Tallinn och Jägalafallet

Alla våra bästa tips om Estland. Klicka på Bilden!

Fakta om Lahemaa nationalpark i Estland

• Läge: Harjumaa Lääne-Virumaa, norra Estland
  • Area: 725 kvm (474,1 kvm land och 250,9 kvm vatten)
  • Invigning av parken: 1971
  • Parkens historia: Före 1991 bedrev Sovjetunionen militär marin verksamhet i området, bland annat med en stor hemlig ubåtsbas. Rester av den militära verksamheten kan ses på flera platser.

Djur och natur i Lahemaa nationalpark

• Naturtyper: Steniga och sandiga havsstränder, myrar, tallskogar, floder och flyttblock från istiden.
  • Djur: Många fåglar och stora däggdjur, såsom vildsvin, hjort, varg, björn och lodjur. Söder om parken ligger skogsområdet i Kõrvemaa, som är boplats för älg, vildsvin, brunbjörn, lodjur, rävar och andra vilda djur.

Se och göra i Lahemaa nationalpark

• Aktiviteter: Vandring, naturupplevelser samt besök i fiskebyar, gamla herrgårdar och museer.
  • Herrgårdar: Kolga manor, Palmse manor, Vihula manor och Sagadi manor.
  • Museer: Käsmu marina museum, som bland annat erbjuder möjlighet att prova ett vikingaskepp, samt museer på de olika herrgårdarna.

Praktisk info

• Tillgänglighet: De vandringsleder som är gjorda på träspångar (3,5 kilometer vid Viru Bog) fungerar även för rullstol och för barnvagn.
  • Resa hit: Lahemaa nationalpark ligger en knapp timmes resa med bil från Tallinn.

Boende i Lahemaa nationalpark i Estland

• Pensionat och guesthouses: Det finns gott om pensionat, guesthouses, bed and breakfasts samt privata rum att hyra. Många ligger i vackra gamla trähus i fina omgivningar.
  • Campingar: Lepispea Caravan & Camping strax utanför Võsu, Campingplatz bei Restaurant ”Lahemaa Kohvikann” i Palmse, Camping Uustalu på Neeme tee 78 A i Käsmu samt en enkel liten camping utan service i Altja. Det finns också parkeringar här och var där man ser att husbilar står parkerade.

Programme “Promoting Estonia as a Tourism Destination” is supported by European Union Regional Development Fund.