Campingkryssning – med Husvagn & Camping till sjöss

I söndags var det äntligen dags för campingkryssning på Viking Cinderella, med tidningen Husvagn & Camping. Vad är en campingkryssning, kanske du undrar? Helt enkelt en kryssning för campare! Väldigt, väldigt kul!

Campingkryssning med Husvagn & Camping

Så var det då dags! I söndags eftermiddag gick vi ombord på Viking Cinderella. Vi använde, tillsammans med de andra utställarna, en annan ingång än övriga gäster och hade verkligen så mycket att släpa på. Vi hade en pytteliten pirra, som vi precis köpt för 199 kronor, och massor av tunga kartonger med broschyrer. Det var ett under att vi kom ombord, men till slut var vi på plats!

Campingkryssning med Husvagn och camping
Chefsredaktör Anders Wallsten från Husvagn & Camping tillsammans med Peter från FREEDOMtravel

Kryssningen arrangerades av Husvagn & Camping, och Tyska Turistbyrån var huvudsponsor. Sedan var vi ett helt gäng utställare, föreläsare och underhållare som bidrog på olika sätt.

campingkrysning

Campingfordonutställning och campingprylmässa

På bildäck arrangerades en utställning av campingfordon. Eftersom man inte får vistas på bildäck under färd så var uställningen endast öppen de första timmarna, och avgången hade senarelagts. Vi hade tänkt kika men hann inte, utan fokuserade istället på att göra i ordning vårt bord på campingprylmässan.

Mässa på campingkryssning

Vi hade med oss broschyrer om Estland, Tjeckien och Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland, det vill säga länder och platser som vi besökt under året. Dessutom hade vi med oss några små flyers om vår blogg.

Andra utställare på campingprylmässan var bland annat Caravan Club, Tyska Turistbyrån, Campingvaruhuset, EP Hydraulics och Oxyg. På bilden nedanför ser du våra trevliga montergrannar från Awimex, som säljer solceller, batterier och en massa andra tekniska prylar för fordon.

Föreläsningar

Vi var inte bara utställare, utan också föreläsare (och press!). Vi hade med andra ord fullt upp under hela kryssningen. På söndagen höll vi en föreläsning om ”Strandkorgsutmaningen” och Tysklands vackra Östersjökust, och på måndagen höll vi en föreläsning om Estland. Riktigt roligt, inte minst att prata med alla åhörarna efteråt!

Vi hann tyvärr inte lyssna på några andra föreläsningar, men man kunde också lyssna på allt från campingkåserier till allt om däck och fälg. Håkan och Carina från bloggen Husbilsresor & Äventyr gav också inspiration och tips om att resa med husbil på vintern.

Föreläsning på campingkryssning
Föreläsning på Viking Cinderella

Middag på Ocean Grill

Många av gästerna på campingkryssningen åt middag i den stora buffetrestaurangen. Vi som var utställare och föreläsare serverades istället buffet på Ocean Grill, så vi skulle slippa köa och lämna våra montrar för länge. En riktigt, riktigt bra buffet fick vi, med allt från sill och kallskuret till varmrätter och vegetariska alternativ. Och förstås ett stort bord med sötsaker. Fantastiskt gott!

Ocean grill på Viking Cinderella

Sveriges yngsta trollkarl

Ett av de lite mer oväntade inslagen på stora scenen var Sveriges yngsta trollkarl Anthon Lövbom. Han uppträdde två gånger och vi hann kolla in ett halvt av dessa. Underhållande!

Sveriges yngste trollkarl på campingkryssning

Martinez

På kvällen blev det förstås underhållning och dans. Bland annat spelade dansbandet Martinez, som är ett av landets mest turnerande dansband. Det blev en hel del fart på dansgolvet kan vi säga!

Anne-Lie Rydé

Anne-Lie Rydé bjöd också på underhållning. Vi kollade på hela hennes framträdande och måste säga att det var imponerande bra. Hon är ju inte purung längre (får man säga så?), men det var minsann inget fel på draget på scen!

Anne-Lie Rydé på campingkryssning

Mingel och fest på campingkryssningen

En av de roligaste sakerna på en sådan här kryssning är förstås alla vänner man träffar från campingvärlden. Vi kollade till exempel på Anne-Lie Rydé tillsammans med Arne och Benita från bloggen A&B på väg, som reste med oss till Wismar en gång.

Lite senare träffade vi Robert och Anette samt Aila och Niklas, som vi också känner från husbilsvärlden. Vi lärde från början känna dem via bloggar och Instagram, men också träffats på olika mässor. Det blev en väldigt trevlig kväll!

Campingkryssning Viking Cinderella

Sömn, frukost och ny dag

Det blev några timmars sömn, i vår bekväma hytt på däck 11. Sedan var det dags för en ny dag med mässa, fotograferande och föreläsande.

Hytt på Viking Cinderella

Som tur var kunde vi starta nästa morgon med en god frukost i buffetrestaurangen. Här hittade vi bland annat äggröra, god leverpastej och några små piffiga ärtbiffar med keso. Redo för en ny dag ombord!

Rolig campingkryssning

Vi var verkligen trötta när vi kom hem, men waow, vilken rolig kryssning! Stämningen var på topp och vi träffade trevliga människor precis hela tiden. Nu ser vi fram emot nästa års campingkryssning!