Meny Stäng

Heja svemester! (Men svenska resmål fokuserar på utländska turister …!?)

Heja svemester! Sverige har fantastiskt mycket att erbjuda, det är bra att stötta svenska entreprenörer och det är (ofta) mer hållbart att semestra i det egna landet. Så, varför fokuserar då många svenska resmål sin marknadsföring nästan uteslutande på turism från andra länder?

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Utländska besökare är viktiga

Utländska besökare är förstås viktiga för turistlandet Sverige, för ökad tillväxt och för att skapa jobb. Det finns massor av potentiella Sverige-besökare där ute som med rätt marknadsföring kan lockas att spendera sina semesterpengar i vårt land, och Visit Sweden skapar regelbundet kampanjer med fokus på marknader med ”stor potential” såsom Norge, Danmark, Tyskland, USA och Kina.

I campingvärlden är besökare från våra nordiska grannländer, samt besökare från Tyskland och Nederländerna, en väldigt viktig grupp. I vissa delar av landet är det till och med så att de flesta besökarna på campingarna kommer från exempelvis Norge, vilket blev smärtsamt tydligt när pandemin slog till och gränsen till Norge stängde …

Heja svemester?

Intresset för svemester ökade lavinartat under pandemin, vilket förstås inledningsvis kan skyllas på att vi inte hade så många alternativ. Men intresset verkar åtminstone delvis ha hållit i sig även efter att gränserna öppnade. Många upptäckte hur fantastiskt vårt land kan vara, samtidigt som svemestrandet passar bra tillsammans med sådana värden som ligger i tiden, såsom naturupplevelser och hållbart resande.

Resan blir inte nödvändigtvis hållbar bara för att man håller sig inom landet, men det blir ju definitivt enklare att till exempel undvika flyg eller att minska användningen av bränsle.

När det å ena sidan talas så mycket om det positiva med svemester kan det kännas lite förvånande att de svenska resmålen (läs: regioner, kommuner, campingar etc.) ofta inte alls verkar intresserade av att marknadsföra sig mot svenska turister.

När vi pratar med svenska destinationer, för att kanske hitta sätt att samarbeta, är det förvånansvärt många som svarar att de endast riktar sin marknadsföring mot utländska marknader. Alternativt förlitar de sig helt och hållet på Visit Sweden, som i sin tur fokuserar på ”utländska marknader med stor potential”.

Så mycket för svemester alltså …

Därför är svemestrande svenskar guld värda

Vi ser några anledningar till varför svemestrande svenskar är guld värda för svenska besöksmål:

  • Vi kan turista alla tider på året. Eftersom vi redan befinner oss i landet behöver vi inte alltid en lång semester för att kunna svemestra – vi kan också utnyttja helger och andra kortare ledigheter.
  • Vi kan bidra till en längre säsong. Av samma anledning som tidigare punkt kan vi hjälpa till att förlänga säsongen, och sprida ut turismen över fler av årets månader. (Men ja, det krävs ju att ställena håller öppet …!)
  • Vi har tid att upptäcka ”små” pärlor. När man besöker ett exotiskt land, som man kanske aldrig kommer tillbaka till, är det lätt hänt att man siktar in sig på stora sevärdheter som man inte vill missa. När man reser i sitt eget närområde kan det vara lättare att ta sig tid för de små pärlorna.
  • Vi kommer gärna tillbaka år efter år. Om vi gillar ett ställe kommer vi gärna tillbaka. Att återvända kan vara lättare för oss än för en turist som bor i USA eller Kina.
  • Vi kan turista även i orostider. Om bensinpriserna höjs, om flygen stannar på grund av askmoln eller om en pandemi stänger gränserna – då är det fortfarande troligt att vi svenskar kan turista i vårt eget land.

Av dessa anledningar tänker vi att det är viktig att svenska resmål inte bara tar svemesterfirare för givet (enligt mantrat ”de kommer ändå”), utan också värdesätter de svenska turisterna och aktivt riktar sig till oss i sin marknadsföring.

Hur tänker du?

Brukar du svemestra, och i så fall mer eller mindre jämfört med förr? Hur ser du på att svenska resmål ofta har sitt stora fokus på utländska turister?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev