Meny Stäng

Gråimport av husbilar – hur funkar det?

Gråimport av husbilar – hur funkar det egentligen? Den här söndagen tar vi upp detta heta och omdiskuterade ämne. Ordet “gråimport” används i husbilssammanhang ibland nästan som ett skällsord och låter som något som sker i “skymningslandet”, även om det faktiskt är helt lagligt.

Det är inte helt lätt att förstå denna soppa, som ibland är lika grumlig som en gråvattentank, men vi har gjort ett försök. Vi har under veckan pratat både med företag och med privatpersoner med erfarenhet av gråimport, och idag presenterar vi vad vi kommit fram till.

Vad är gråimport av Husbilar?

“Gråimport” låter lite skumt, men faktum är att det är helt lagligt att gråimportera husbilar inom EU. Kanske borde det inte ens heta gråimport, men eftersom det är det begreppet som används av hela marknaden så gör vi också det. Vi har ingen egen erfarenhet av gråimport, men har blivit nyfikna eftersom det pratats så mycket om detta under den senaste tiden.

Vad är gråimport av husbilar egentligen, och vad innebär det om man vill gråimportera? Vi har under denna vecka pratat med tre olika husbilsföretag och några privatpersoner med erfarenhet av gråimport. Vi berättar vad vi kommit fram till och hoppas att du vill bidra med erfarenheter eller funderingar!

Så beskrivs gråimport av husbilar

Det är inte så lätt att hitta bra information om gråimport på nätet, men på Husvagnsguiden.se och i Campagons branschlexikon kan man läsa exakt samma formuleringar. Där står att gråimport handlar om “husvagnar och husbilar som importerats via företag, utan att säljas via svensk auktoriserad återförsäljare”.

Diskdukar

När man läser vidare förstår man att man gråimport är kopplat till vissa risker för kunden. Det står bland annat att “staten har möjlighet att kräva både importören och kunden som köpt fordonet på momsen”, att kunden vid garantifel måste “vända sig till gråimportören för att få hjälp, som i sin tur får kontakta återförsäljaren”, att “gråimporterade husvagnar/husbilar ofta är betydligt sämre utrustade än de svensksålda” samt att “andrahandsvärdet är sämre på ett importerat fordon än ett svensksålt”.

Husbil

Gråimport av husbilar via företag

Ett företag som inte är en auktoriserad återförsäljare av ett husbilsmärke och som importerar direkt, utan en generalagent emellan, kan i slutänden sälja sina husbilar till ett lägre pris än de auktoriserade återförsäljarna.

Husbilar

Eftersom det är fri handel inom EU är detta helt lagligt, men det ogillas av de stora generalagenterna eftersom de får konkurrens av företag som säljer likadana husbilar till ett lägre pris. De auktoriserade återförsäljarna vill naturligtvis behålla marknaden, och vad vi förstår försöker därför generalagenterna sätta hårt emot hårt för att minimera gråimporten. Så, vad kan de då göra?

Det som är vanligt i många branscher är att man sätter press på olika sätt. Vi har bland annat fått berättat för oss att reservdelsmarknaden kan få höra att “om ni levererar till företag som gråimporterar så tar vi våra reservdelar från annat håll” (externa reservdelar). Vi har också fått höra att vissa märkesverkstäder undviker att åtgärda garantifel på gråimporterade husbilar, även efter att de fått ok från tillverkaren, med förklaringen att de “inte har tid”.

Utrustning vid gråimport

Man kan läsa på olika ställen att gråimporterade husbilar kan vara sämre utrustade än de som säljs på den svenska marknaden. Stämmer det? Enligt de företag vi pratat med kan det ibland stämma, eftersom vissa husbilar som importeras via auktoriserade återförsäljare utrustas med ett “Scandinavian Edition”-paket, med anpassning för vårt nordiska klimat.

Enligt samma företag är det dock många gånger ingen skillnad alls. Dessutom kan man tänka att de husbilar som produceras för de tyska konsumenterna och det tyska klimatet många gånger fungerar i Sverige också. Detta kan alltså vara en reell skillnad ibland, men det kan ibland också vara överdrivet.

Husbilar

Garanti vid gråimport

En annan sak man kan läsa är att det kan vara svårt att få hjälp vid garantifel, och vi har fått bekräftat att det ibland verkligen kan vara så. Det finns en Europagaranti, och enligt den har man rätt att få hjälp med garantiärenden oavsett var i Europa man befinner sig, men i praktiken är det inte så enkelt.

När man kommer med en gråimporterad husbil till en märkesverkstad i Sverige är det inte säkert att de är så pigga på att hjälpa till, vilket kan bero på att de är osäkra på om de får ersättning från fabriken. För att få hjälp är det troligt att man först måste kontakta gråimportören, som i sin tur måste kontakta återförsäljaren i exempelvis Tyskland. Men, som vi beskrev högre upp i artikeln, så har det ibland varit svårt att få hjälp även efter att detta gjorts …

Att gråimportera som privatperson

Vi har pratat i telefon med några privatpersoner som har köpt sina husbilar själva i Tyskland, och de har berättat att, om man har tid och är någorlunda kunnig, så kan man göra riktigt bra klipp och spara flera hundra tusen kronor.

Förutom att man “kapar ett led” har vi fått berättat för oss att husbilarna i Tyskland många gånger säljs i enklare hallar, vilket i slutänden ger ett lägre pris för kunden. En person berättade att en husbil som kostade nästan 1,3 miljoner här i Sverige (ny) fick han för 880 tusen i Tyskland (ett halvår gammal, men samma märke och samma utrusning).

Vi har förstått att det, på flera sätt, blir billigare att köpa en bil som inte är helt ny när man köper den i Tyskland. Förutom att en äldre bil har sjunkit lite i pris så slipper man också betala en del av den moms som man annars måste betala i Sverige. Det som gäller är att husbilen måste vara minst sex månader gammal och gått minst 600 mil för att man ska slippa en stor del av momsen, som man annars måste betala på en ny bil. 

Det finns många husbilister som har satt det här i system, och som sedan går plus när de säljer sina husbilar i Sverige. Det är fri konkurrens och Europagarantin ska gälla, så varför inte?

Husbil Freedom
Vår husbil är inte gråimporterad, utan köpt begagnad i Sverige (och därefter folierad i egen design)

Konkurrens i branschen

Konkurrens kan vara tufft, men behövs för att priserna inte ska bli alldeles för höga för oss konsumenter. Det finns förstås alltid några som vill använda maffiametoder för att strypa utvecklingen, och de flesta vi pratat med talar om grupper av återförsäljare och generalagenter som är som en familj där alla drar år samma håll. Alla känner alla, de som sitter i olika styrelser är släkt med varandra och alla håller varandra om ryggen, så som det kanske är i många branscher. 

De stora husbilsföretagen kommer självklart inte gå omkull – de har klarat stormvindar förut – men nya tider med mer konkurrens kan kanske gynna oss husbilister framöver. Oavsett hur du handlar din husbil – glöm inte att det finns marginaler i den här branschen! Ta in tre bud från tre olika återförsäljare och se var du får bäst pris!

Hur tänker du?

Som vanligt är vi nyfikna på dina tankar och funderingar! Hur ser du på gråimport av husbilar?

Husbil på väg
Alla foton i reportaget (utom fotot på vår husbil) är från Pixabay