Meny Stäng

Köpa följare? – 10 saker att känna till om Instagram

Köpa följare på Instagram? Ja, det är vanligare än du kanske tror. Vi listar 10 saker som kan vara värda att känna till om Instagram, allt från fulmetoder till smarta tricks. Självklart vill vi gärna höra dina erfarenheter och tankar!

Att köpa följare – och annat som är värt att veta om Instagram

Jag (Helena) tog över vårt Instagramkonto @freedomtravelnews från Peter för några månader sedan. Han hade tröttnat på kanalen och jag kan delvis förstå varför – mitt bland inspiration och vackra foton frodas också fulmetoder och oärlighet.

Jag har ändå kommit att tycka att Instagram är roligt och har engagerat mig i att berätta “vår historia” samtidigt som jag scrollat bland alla andras berättelser. När jag börjar med något går jag gärna all in och jag har läst massor av artiklar om Instagram för att lära mig hur allt funkar. Här är 10 saker som jag har lärt mig, om allt från att köpa följare till Instagrams död.

Instagram
Vårt flöde på Instagram

Instagram är för vanliga användare

Först och främst, innan vi går in på de 10 punkterna, vill vi poängtera att Instagram i första hand är för vanliga användare. Hela poängen med appen är ju att kunna dela foton och filmer – och ta del av andras foton och filmer.

Instagram har samtidigt visat sig vara en utmärkt kanal för influencers, och de tio följande punkterna handlar kanske främst om denna typ av användare. Men förhoppningsvis är det minst lika intressant för andra – inte minst för företag som vill samarbeta med influencers förstås!

Köpa följare på Instagram

1. Vissa influencers köper följare på Instagram

Efter att ha scrollat följarna hos ett antal infleuncers inser jag att vissa köpt följare. Köpta följare är ganska lätta att känna igen. De saknar ofta profilfoto, har ibland konstiga namn med siffror i och använder gärna språk som vi inte förstår.

Det mest tydliga är att de kommer i klump, gärna flera hundra åt gången. Följarna på bilden är exempel på en svensk influencers följare, och kommer i en följd av hundratals liknande. Riktiga människor som företag vill samarbeta för att nå? Det är upp till företagen att bestämma!

2. Det är enkelt att köpa följare (och likes) på Instagram

Att köpa följare till Instagram är både enkelt och billigt. Det räcker att googla för att hitta olika aktörer som erbjuder tjänsten. De köpta följarna är ofta robotar och knappast intresserade av ens innehåll på riktigt. Om man vill kan man därför också köpa “engagemang” – det vill säga betala för likes och kommentarer på önskat språk. Fortfarande handlar det inte om riktiga människor eller äkta intresse.

köpa följare på Instagram

3. Det kan löna straffa sig att köpa följare på Instagram

På sätt och vis måste vi medge att det kanske i vissa fall lönar sig att köpa följare på Instagram, eftersom en del företag endast vill samarbeta med influencers med ett högt följarantal (oavsett äkthet). Å andra sidan finns det stora risker. För det första kan man enkelt bli avslöjad (och vad säger det om trovärdigheten?). För det andra blir engagemanget lågt (om man inte också regelbundet köper likes och kommentarer), vilket inte är bra för ens konto.

Köpa följare på Instagram

4. Många företag stirrar (fortfarande) bara på följarsiffran

Att en del influencers köper följare beror bland annat på att många företag stirrar sig blinda på följarsiffran. Vi har hört företag som har som policy att endast samarbeta med influencers som har minst 8 k eller 20 k följare.

Den här typen av policyer gör ju förstås att en del influencers blir lockade att köpa några extra hundra eller tusen följare, för att bli aktuella för samarbeten. I själva verket skulle företagen kunna titta på så mycket mer än följarsiffran (inte minst eftersom den inte alltid speglar sanningen), såsom till exempel:

  • Relevans på följarna (Är de äkta? Vilka länder bor de i? Vilken ålder?)
  • Kvalitet på innehållet (foton och filmer)
  • Engegamang från följarna (likes och kommentarer)
Köpa följare på Instagram

5. Vissa influencers engarerar sig i sin “Follow/Following ratio”

Det som på engelska kallas “Follower/Following Ratio” handlar om förhållandet mellan följare och de man följer. Vanliga användare följer ofta ungefär lika många som de följs av. En del stora artister kan däremot ha flera miljoner följare, medan de själva bara följer ett mindre antal.

Influencers kan också ha fler följare än vad de själva följer, och en del kämpar hårt för att uppnå en liknande “status” som kändisar, till exempel genom att köpa följare (punkt 1) eller genom att följa/avfölja (punkt 6). För att räkna ut din “Follow/Following Ratio” tar du ditt antal följare och dividerar det med antalet som du följer. Resultatet kan sedan, enligt olika sajter, tolkas enligt följande:

  • <0,5 Spammigt konto
  • 0,5-1 Misstänkt konto
  • 1-2 Normalt konto
  • 2-10 Mikroinfluencer
  • 10+ Influencer
Katy Perry

6. Följa/avfölja-tekniken är populär (och irriterande)

Många Instagramkonton som försöker växa på Instagram använder följa/avfölja-tekniken. I bästa fall handlar det om att följa andra och hoppas att dessa följer tillbaka – och efter några dagar avfölja de som inte ville följa tillbaka.

I sämsta fall (vilket tyvärr är väldigt vanligt) handlar det om att följa andra och hoppas att dessa följer tillbaka – och efter några dagar avfölja alla, inklusive de som faktiskt började följa. Personligen tycker jag att den första varianten är ok, medan den andra är både irriterande och fräck.

Köpa följare på Instagram

7. Man kan verifiera sitt konto – om man lyckas

Har du lagt märke till att vissa Instagramkonton har en blå bock efter sitt användarnamn? Detta betyder att kontot är verifierat av Instagram och att användaren är den han/hon/företaget utger sig för.

Vem som helst kan anmäla önskan om att bli verifierad och ansökningsprocessen är relativt enkel (man går till “inställningar” och “konto” och “begär verifiering”) men att få ja på förfrågan är däremot svårare. För att bli accepterad måste man ha ett konto som är “autentiskt, unikt, komplett och värt att notera”.

Instagram verifiering

8. Man kan planera sitt flöde med appar

Har du lagt märke till att vissa konton är sjukt snygga med perfekt färgmatchade foton? Det är ju inte helt lätt att planera sitt flöde så att det blir sådär snyggt, men förutom tid och energi så använder en del influencers även appar för att planera flödet i förväg. Man kan i dessa också ställa in färgtema, så att man får ett konsekvent utseende. Det ser ju proffsigt ut förstås, men kräver också en hel del planering.

Instagram

9. Stories är mer populärt än “feeden”

Bland de som använt Instagram länge verkar “Instagram Stories” (händelser) vara betydligt mer populärt än den traditionella feeden med foton. Kanske beror det på att kraven på fotona ökat och att “Stories” ersatt det som Instagram en gång var ämnat att vara – en app där man snabbt kan lägga upp en enkel och personlig här och nu-hälsning. Stories varar i sig själva bara 24 timmar, men om man vill kan man spara dem i “album” så att de finns kvar.

Instagram Stories
Våra Instagram Stories

10. Instagram kommer dö

Sist men inte minst: Instagram kommer att dö. I varje fall om man ska tro Alexander Bard. Och kanske är det så, att Instagram kommer dö? Vi satsar i första hand på vår blogg, men så länge Instagram lever kommer vi också finnas där. Välkommen att följa oss på @freedomtravelnews!

Köpa följare på Instagram

Använder du Instagram? Hur tänker du? Berätta gärna!