På skidresa i Andorra – skidområdet Grandvalira

Gästskribent: Magdalena

Vintertid är det många som längtar efter att ge sig ut i backarna och åka skidor. Tänk att jag har blivit en av dem! Under min uppväxt åkte jag inte på skidresor, det började jag först med när jag fick barn. Det har känts viktigt för mig att mina barn skulle lära sig åka skidor och därför har vi åkt på många skidresor under deras uppväxt.

Vi har åkt skidor i Sverige, Österrike och Italien och med åren har jag, överraskande nog, börjat älska att åka på skidresor. Denna gång föll valet att resa till Andorra, som är en av världens minsta länder. Andorra är ett furstendöme beläget i Pyrenéerna, på gränsen mellan Spanien och Frankrike.

Andorra la Vella är landets huvudstad och ett centrum för shopping och kulturella aktiviteter. Här finns många affärer, restauranger och museer, historiska byggnader, kungliga huset och Andorras parlament. Andorra har även traditionella bergsbyar där det går att uppleva den lokala kulturen och arkitekturen. Ordino, Canillo och Sant Julià de Lòria är några av de pittoreska byarna som har charmiga kullerstensgator och traditionella byggnader.

Caldea Spa är en av de största termiska spabadsanläggningarna i Europa och är ett populärt besöksmål i Andorra. Det är sannolikt en avkopplande plats att tillbringa en dag med varma källor, ångbad, bastu och andra spa-behandlingar. Eftersom jag hade fullt upp med att åka skidor hann jag tyvärr inte besöka Caldea Spa, några av de ovan nämnda byarna eller huvudstaden på min resa till Andorra.

Andorra har två huvudsakliga skidområden, Grandvalira och Vallnord.  Vi valde att resa till Grandvalira som har 210 kilometer pist och med skidåkning som passar alla, både nybörjare och avancerade skidåkare. Det var perfekt val för oss eftersom skidåkningen passade alla i vårt resesällskap, som bestod av två familjer.

Även om Andorra är en populär destination för vintersportälskare verkar det som att vi svenskar fortfarande främst reser till Alperna för att åka skidor. Anledningen till att vi valde att åka till Andorra var dels för att vi tyckte det var kul att resa till en ny destination, dels för att det är mycket billigare att åka på skidresa till Andorra än till Alperna. Det är även en solsäker destination. Snö, sol och skidåkning är underbart, så det kändes som en bonus när vi valde resmål.

Det lättaste sättet att resa till Andorra är att flyga till Toulouse eller Barcelona och sedan åka till Andorra med buss eller bil. Vi åkte med researrangören Sunweb. I deras paketresor ingår flyg till Barcelona, buss till destinationen i Andorra, hotell och liftkort för sex dagar. Vår bussresa tog, med fikapaus, 3,5 timmar. Kör du själv kan du spara en timme.

Pas de la Casa

Vi bodde i Pas de la Casa som är beläget på 2200 meters höjd och den största byn i Grandvalira. Byn är en utmärkt destination för en vintersemester. Förutom skidåkning och snowboardåkning kan du åka hundspann, snöskoter, gå på spa och ta en utflykt med snöskor med mera. Här finns även många restauranger och pubar. Byn har tyvärr ingen gammal bebyggelse och jag saknade den mysiga bykänslan som jag fått såväl i Italien som Österrike och som sannolikt finns i andra byar i Andorra.

After ski är en viktig del av skidresor tycker jag. Här sjunger, dansar och skålar alla med varandra oavsett ålder. Älskar´t. Vi hittade ett par bra afterski-ställen i backen. Coll Blanc blev vår favorit.

Första dagen vi var där missade vi att några backar stängde kl 17. När vi skulle åka ner i byn kunde vi bara åka en, för några av oss, jättebrant backe. Våra tonårstjejer valde att åka på rumpan ner för backen. Det tog lång tid att komma hem den dagen, men kul hade vi. Resten av veckan kontrollerade vi noga när backarna stängde.

En kväll när vi skulle ut och åka pulka i backen hörde vi skrikande och tjoande i byn och vi blev, så klart, nyfikna. Väl framme vid den stora folkmassan insåg vi att lokalbefolkningen hade snöbollskrig. Vi blev inbjudna att vara med – så himla kul!

Hotel Grand Pas

Det finns ett stort urval av boende i Pas de la Casa att välja mellan, från hotell och lägenheter till stuga och vandrarhem. Vi valde att på på Hotel Grand Pas eftersom det hotellet har ski in/ski out-läge. Det är så himla smidigt att slippa kånka på skidorna till och från ens boende. Det har vi gjort många gånger men nu är vi klara med det 😊

Hotel Grand Pas är ett fyrstjärnigt hotell. Vi hade tur och fick hotellets största och finaste rum med balkong.

Hotellet har också en liten spaavdelning med pool, jacuzzi och bastu.

Mycket var bra med hotellet. Det fanns egentligen bara en sak som var katastrof och det var maten. Jag kan rekommendera att bo på Hotel Grand Pas men ta för allt i världen inte halvpension som vi gjorde. Det slutade med att vi åt på andra restauranger alla kvällar utom två. Vi var alla överens om att maten inte gick att äta. Inte likt oss att klaga på mat, men här gjorde vi det.

Sammantaget är Pas de la Casa en utmärkt destination för en skidsemester i Andorra. Med sitt utmärkta läge, breda utbud av skidbackar, restauranger och pubar. Prisbilden är bra. Det är mycket billigare att åka hit än åka på skidsemester i Sverige och Alperna. Tyvärr innebär billigare inte att det är billigt. Att åka på skidsemester är dyrt men helt fantastiskt underbart.

Magdalena Hjortzberg och Pernilla Ekholm

Följ Magdalena och Pernilla här:

Sverige

Magdalena och Pernilla

Magdalena Hjortzberg och Pernilla Ekholm driver Travelsis.se och bor i södra Skåne. Båda är socionomer, vars största fritidsintresse är resor med familjen, men tycker också om att göra saker och att resa med vänner och föräldrar. Det de gör som förgyller deras liv vill de gärna dela med sig av för att inspirera andra.