Meny Stäng

Att följa trender i sociala medier – eller sin lust?

Annons

Ska man följa trender i sociala medier? Eller sin kreativitet och lust? Kan trenderna kanske göra det hela ännu roligare … eller kan det istället bli prestationsfyllt och jobbigt? Hur behåller man egentligen en bra relation till sociala medier …?

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Sociala medier … på skoj eller på blodigt allvar?

Det började som hobby och socialt umgänge. Man lade ut bilder på sin vardag och ”pratade” med vänner och bekanta online. Och så är det väl fortfarande till viss del, på Facebook och Instagram. Men idag är det ju väldigt tydligt att de sociala medierna också (ibland till stor del) handlar om marknadsföring, försäljning, prestation och jakt på Likes.

I stort sett alla företag använder sociala medier i sin strategi, på ett eller annat sätt, och en stor del av det vi ser i flödet är relaterat till olika företag. Samtidigt försöker ”influencers” få gratis hudvårdsprodukter i utbyte mot snygga filmer och ungdomar kan förtvivlat längta efter Likes och bekräftelse.

Det är inte ovanligt att man hör människor säga om sociala medier att ”förut var det roligt” och ”nu har det blivit en press”. Det kan vara på skoj ibland, men det kan också vara på blodigt allvar.

Att följa trender på sociala medier – eller sin lust?

Ett problem, när något blir viktigt för en, är att man börjar analysera det hela och försöka prestera bättre. Vi kan känna igen oss i detta ibland. För oss är Facebook och Instagram relativt viktigt, eftersom det är plattformar där vi kan kommunicera med våra läsare och följare. Alltså borde vi hålla oss uppdaterade och göra ”rätt”.

Vi läser en del och vi får också massor av tips. Ena veckan får vi höra att ”Man måste göra reels om man ska växa på Instagram” och nästa vecka borde vi starta en Facebookgrupp, eller en podd eller ett TikTok-konto. Ja, absolut … Det är säkert kloka råd på många sätt. Problemet är att det knappast blir bra om man inte tycker att det är roligt.

Man ska gärna göra filmerna på särskilda sätt också, enligt trenderna. Ibland ska det stå ”POV” (Point of View) och andra gånger ska det stå ”This is your sign to go to …” eller ”Steal my guide to …”. Man ska helst varva bild och film, och plötsligt ska Instagram-inläggen inte vara korta utan superlånga med informativa guider i stil med ”20 saker att göra i Barcelona” … Eller var det något annat denna vecka? Jag minns inte riktigt …

Att hitta en balans mellan trender och lust

Om man instagrammar bara för sig själv och sina vänner, för att koppla av en stund, då behöver man ju verkligen inte bry sig om trender eller strategier. (Förutom om man tycker att en trend verkar rolig – då är det ju toppen!)

Om man driver ett företag eller har ett uttalat syfte med sina sociala medier, då kanske det är bra att ha lite koll. Men, med det sagt, så behöver man ju verkligen inte hoppa på varenda trend. Vi börjar känna lite tvärtom. Att det blir bäst (och är roligast) om alla gör sin egen grej, oavsett vad som råkar trenda förevarande vecka.

Vi kommer alltså fortsätta att använda sociala medier på vårt sätt, vilket är att visa upp resmål och berätta om erfarenheter från våra resor runt om i Sverige, Europa och världen. Du får förstås se oss också – men om det blir konstiga trender eller poser med pussmunnar, då är det antingen Peter som har tappat det helt, eller så är vi hackade …

Så, om du vill följa vårt hyfsat trendfria Instagram kan du kika in på @freedomtravelnews!

Hur är din relation till trender i sociala medier?

Använder du sociala medier, och i så fall, hur är din relation till dem? Brukar du haka på nya trender på Instagram eller TikTok, och i så fall, är det för att det är roligt eller för att du tänker att ”det gäller att hänga med”?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev