Meny Stäng

Går det lika bra med en robotjournalist eller robotinfluencer?

Framtiden är här, och både robotjournalister och robotinfluencers är verklighet. Det smög sig på utan att vi riktigt märkte det, och plötsligt befinner vi oss mitt i det där som vi trodde var en film. Kanske är det för sent att protestera, men låt mig ändå protestera lite, lite.

Journalister som skriver på kammaren

För några månader sedan skrev vi om resereportage som skrivs på kontoret. Vi upprördes lite över journalister som skriver om “de 10 bästa sakerna att göra i Filippinerna” utan att någonsin ha satt sin fot i Filippinerna.

I det här fallet ville vi egentligen inte gnälla på journalisterna, som säkert är duktiga och gör sitt bästa utifrån förutsättningarna, utan snarare på just … förutsättningarna. Men ändå, detta var ju innan vi insett att journalister (och bloggare) kan ersättas av robotar.

White beach

Robotjournalistiken är här

Det är väl lika bra att inse det, framtiden är här med sina robotar. Precis så som vi har sett det otaliga gånger på film. Man vill ju gärna tänka att människan är lite speciell. Att en robot ersätter oss på det löpande bandet, det kan vi kanske acceptera. Men i tidningsredaktionen? Nja, det känns väl lite väl mycket science fiction.

Faktum är att vi inte ens pratar framtid. Framtiden är här. Redan i november förra året skrev jajja! en artikel om hur Aftonbladet satsar på robotjournalister. Man kan läsa att data från artiklar som Trafikverket, SMHI och sportresultattjänster sätts ihop till artiklar med hjälp av artificiell intelligens.

Denna nya service kommer att vara ett komplement till traditionell journalistik och skapa innehåll i en utsträckning vi aldrig sett tidigare. Det automatiska skrivandet innebär att det inte finns några gränser för hur många texter som kan produceras på en dag.

Michael Poromaa, redaktionschef på Aftonbladet
robot

Men influencers då, det är väl riktiga människor?

När bloggarna dök upp på den mediala scenen gillades de eftersom det var vanliga människor som skrev riktiga åsikter. Det var kanske inte så slipat eller perfekt, men det var genuint och personligt. Men det var ju då det. Sedan dess har bloggarna blivit mer och mer professionella, och debatten har gått het om samarbeten, märkning och tydlighet. Men trots detta så har det alltid varit människor.

Framtiden är här, kom vi ihåg att säga det? För någon vecka sedan kunde man läsa en opinionsartikel i Aftonbladet om att en robotinfluencer aldrig gör bort sig. Caroline Hainer refererar till Isabella Löwengrip, som tidigare uppgett att en klon ska ta över hennes Instagram-konto i New York, och menar att virtuella influencers ger företag full kontroll.

Enligt Hainer är mänskliga influencers alltid … mänskliga, vilket innebär att de kan göra misstag, publicera ett felaktigt ord eller kanske ställa till med en skandal i privatlivet. En robot är enklare att kontrollera, och erfarenheterna visar att det fungerar. I Asien finns flera robotinfluencers, som till exempel den virtuella Lil Miqaela, som har 1,5 miljoner följare på Instagram.

Vill du läsa robotartiklar och följa robotinfluencers?

Framtiden är redan här. Många artiklar som du läser (nåja, inte de mest avancerade kanske) är författade av robotjournalister, och om du vill kan du välja att följa någon spännande robotinfluncer här i världen. Är det vad vi vill? Själv blir jag lite upprörd och vill göra motstånd. Jag vill skriva något som roboten inte kan, en dikt kanske? Jag behöver de poetiska orden och de ologiska tankebanorna. Ingen robot kan någonsin ersätta människans språk på alla dess nivåer. Eller? Vi vill gärna höra din åsikt!

robotjournalist

Alla bilder på robotar i inlägget är lånade från Pixabay