Meny Stäng

Sponsrade inlägg på bloggen – hur funkar det?

Sponsrade inlägg på bloggen, hur funkar det egentligen? Vi berättar hur vi tänker kring sponsrade inlägg, och tänker att detta inlägg ska rikta sig både till dig som har en egen blogg och är nyfiken på möjligheterna – och till dig som läser bloggar och vill veta hur allting funkar. Transparens helt enkelt!

Enkät om bloggen

Just nu (fram till den 14 april) kan du besvara en enkät om vår blogg. Vi har redan fått över 100 svar, vilket är fantastiskt! Svara gärna om du missat:

Klicka här för att komma till undersökningen!

En av frågorna vi ställer i enkäten handlar om sponsrade inlägg, och i samband med den frågan kom vi på att vi vill skriva lite mer om just detta. Resultatet från undersökningen presenterar vi förstås så snart den är avslutad!

Enkät om sponsrade inlägg

Vad är ett sponsrat blogginlägg?

Ett sponsrat blogginlägg är ett inlägg som en bloggare skriver mot ersättning. Det kan handla om ett företag som vill få mer synlighet, och som därför tar hjälp av en bloggare, som (mot betalning) skriver om ett ämne som relaterar till företagets verksamhet, med en länk till företaget.

Varför sponsrade blogginlägg?

Företagaren väljer sponsrade inlägg för att få synlighet på Internet och kanske hitta nya kundgrupper. Det mest uppenbara syftet för bloggaren är att få en inkomst på bloggen. Ett riktigt bra samarbete kan också ge nya intressanta infallsvinklar och teman att blogga om.

blogg och sponsrade inlägg

Varför tjäna pengar på bloggen?

Om man driver en blogg som en fritidssyssla är det förstås inte nödvändigt att tjäna pengar på den. Samtidigt kan det kanske, om man lägger ner mycket tid och energi, vara trevligt med en liten extrainkomst. Om man (som vi) driver bloggen på heltid/halvtid blir inkomster nästan nödvändiga. Först behöver man täcka de utgifter som bloggen skapar, och sedan behöver man täcka upp för utebliven inkomst.

sponsrade inlägg

Vilka utgifter har en bloggare?

Man kan starta en blogg på sin fritid utan några egentliga extrautgifter. Så fort man börjar satsa lite mer på bloggen är det lätt hänt att utgifterna drar iväg. Vilka utgifter man har varierar och beror på vilka prioriteringar man gör, men här är några exempel på utgifter som en bloggare kan ha:

  • Drift och utveckling av bloggen i form av webbhotell, support, webbutvecklare, teman och plug-ins
  • Teknisk utrustning som dator, kamera, filmkamera, undervattenskamera och batteriladdare
  • Mjukvara som till exempel programvara för att redigera foton eller hantera fakturor
  • Drift av företag inklusive kostnad för redovisningsbyrå och kontorsutrustning
Business

Varför inte annonser istället?

Varför väljer inte bloggare annonser istället för sponsrade inlägg, annonser skiljer ju tydligare ut sig från redaktionell material? Well, en del gör säkert det! Vår personliga erfarenhet är att det är väldigt svårt att få någon vettig inkomst ifrån annonser, i alla fall om man inte har väldigt många läsare.

sale

Hur vet man att ett blogginlägg är sponsrat?

Seriösa bloggare märker alltid ut sponsrade blogginlägg, och märkningen ska stå överst i inlägget så att läsaren kan se direkt att inlägget är sponsrat. Vi skriver “I samarbete med …” och andra bloggare kan till exempel skriva “Annonssamarbete” eller “Sponsrat inlägg”. Tyvärr finns det också bloggare som skriver sponsrade inlägg utan att märka ut det, men det är väldigt ovanligt bland de bloggar vi läser.

Hur skriver man sponsrade inlägg?

Vi skriver sponsrade inlägg då och då, och måste säga att det tar ganska mycket tid. Såhär ser arbetsgången ut för oss:

  1. Inleda kontakt med företaget i fråga. Det kan vara smart att pitcha företag som man verkligen vill samarbete med, men vi har hittills inte tagit oss tid till det. Vi är glada om vi hinner igenom mejlkorgen för att svara på alla förfrågningar på mejl …
  2. Googla företaget (om man inte känner till det) för att kolla så att det verkar vara ett seriöst företag. Ibland frågar vi också runt i bekantskapskretsen om andra känner till företaget.
  3. Mejla fram och tillbaka många gånger och försöka komma överens om sånt som innehåll, pris och märkning. Förvånansvärt många (även seriösa företag!) vägrar märkning (“I samarbete med …”) och då avslutar vi konversationen. En del är väldigt kreativa i sina övertalningsförsök om varför vi inte ska kalla samarbetet för ett samarbete. För oss leder kanske en av tio mejlkonversationer till ett samarbete.
  4. Skriva ett förslag på inlägg. För vår del tar det oftast längre tid att skriva sponsrade inlägg än vanliga, eftersom vi både vill skriva ett inlägg med kvalitet och samtidigt hitta en bra personlig vinkel. När vi är klara med förslaget skickar vi en förhandsgranskningslänk till företaget.
  5. Redigera är nästa steg. Företaget har nästan alltid några synpunkter och förhoppningsvis kommer vi överens. Annars får man mejla lite till. I värsta fall har det inträffat att vi fått avsluta samarbetsförsöket i det här läget. Trist!
  6. Publicera, svara på kommentarer, eventuellt dela på Facebook och i så fall märka ut samarbetet även där.
  7. Fakturera företaget enligt överenskommen summa. Ibland, om de inte betalar i tid, ingår även att skicka påminnelser.
sponsrade inlägg på blogg

Kan inlägget skrivas av företaget?

En del företag föreslår att själva skriva inlägget. Vi avböjer oftast och föredrar att skriva själva, eftersom vi ser en möjlighet att skriva mer personligt då. I enstaka fall, till exempel om företaget vill berätta om något som vi inte har erfarenhet av, låter vi dem skriva. Då märker vi dessutom ut inlägget med “Gästinlägg av ….” så att det är tydligt att det inte är vi som skrivit. Observera att vi ibland har gästinlägg som inte är sponsrade – ett inlägg är bara sponsrade om det står “I samarbete med …” överst.

Vad kan man ta betalt för sponsrade inlägg?

Vad en bloggare tar betalt för ett sponsrat inlägg varierar förmodligen enormt mycket, beroende på varumärke, antal läsare, kvalitet, nisch och en massa andra saker. Influencers of Sweden rekommenderar att 2000 kronor är ett absolut minimum för ett betalt samarbete, oavsett bloggens storlek, och stora bloggare tar förstås betydligt mer. Självklart måste man skatta på inkomsten.

sponsrade inlägg

Blir sponsrade inlägg tråkiga?

Att skriva sponsrade inlägg är en balansgång! Om de blir tråkiga eller inte är väl upp till läsaren att bedöma. Bäst blir det antagligen om man lyckas samarbeta kring ämnen som man gillar att skriva om. Vi gör vårt bästa för att hitta bra samarbeten och roliga ämnen, men vi kan säkert bli bättre! Om inte annat så kan du lita på att vi alltid märker ut sponsrade inlägg överst i inlägget. Om du inte vill läsa just dessa så har du möjligheten att låta bli.

katt

Vad tycker du?

Vi kommer fortsätta med sponsrade inlägg, och vi ska försöka vara noga när vi väljer samarbetspartners, arbeta ännu mer för ett bra innehåll och inte ha sponsrade inlägg för ofta. Sluta med sponsrade inlägg helt? Ja, det kan vi göra om någon sponsrar oss med heltidslön! Det är bara att hojta om du är intresserad, haha!

Vi kommer snart redovisa resultatet från vår enkät, och då kommer du få veta vad våra läsare tycker om detta ämne! Om du ändå vill tycka till med en kommentar är du förstås varmt välkommen!

kaffe

Bilderna i detta inlägg är lånade från Pixabay