Ön Rügen i Östersjön – Tysklands riviera

Ön Rügen är ett strandparadis i norra Tyskland, med kritvita klippor och charmiga semesterorter. Vi har rest hit tillsammans med sex andra husbilar, under resan och tävlingen ”Strandkorgsutmaningen”. De sju teamen i de sju husbilarna har fått uppleva Rügens stränder och en fantastiskt trätoppsbana. Dessutom har vi utmanat varandra i två utmaningar, och till slut kunnat utse en vinnare i #strandkorgsutmaningen2019.

Ön Rügen

Rügen är en ö i nordöstra Tyskland, i förbundslandet Mecklenburg-Vorpommern. Rügen är Tysklands största ö med 69 000 invånare, och man kan ta sig hit via broarna till Stralsund. De viktigaste städerna är Bergen och Sassnitz, och många åker för att sola och bada i semesterorterna Binz och Sellin. Vi tog oss till Göhren där vi checkade in med husbilarna på semesteranläggningen Regenbogen Göhren.

Regenbogen Göhren

Regenbogen Göhren är en enorm semesteranläggning med massor av campingplatser och stugor. Här finns också bar, underhållning, aktiviteter för barn och till och med en … bio!

Anläggningen ligger precis intill en lång vacker sandstrand, och med promenadavstånd in till Göhren, med butiker och restauranger.

Göhren på Rügen

Göhren är en badort på Rügen med en lång fin strandpromenad, en lång pir ut i havet, vackra sirliga vita hus, små butiker, restauranger, glass- och våffelserveringar, gröna promenadstråk och fina äventyrsgolfbanor.

Göhren på Ön Rügen

Rügensche Kleinbahn

På ön Rügen finns också fina ånglok som man ibland kan höra när de tuffar förbi. Tågen går på en smalspårig järnväg från Putbus till Göhren, via orterna Binz, Sellin och Baabe. Vissa av ångloken är så gamla som 100 år.

Ånglok på ön Rügen

Prora på ön Rügen

Igår tog vi husbilarna för att se oss omlring i omgivningarna. Vi kollade bland annat in världens längsta byggnadskomplex Prora. Denna enorma semesteranläggning, som lät uppföras av Adolf Hitler, byggdes 150 meter från stranden. Huset har sex våningar och är hela 4,5 kilometer långt, med ett avbrott i mitten.

Tree top trail

Vi tog oss också till Naturerbe Zentrum Rügen – Baumwipfelpfade med sin ”tree top trail”. Vilken upplevelse! De höga och breda träbroarna går högt upp bland träden, och man kan för en gångs skull uppleva naturen så som den ser ut ur ett fågelperspektiv.

I slutet av promenaden kommer man till ett riktigt högt torn. Jag (Helena) är höjdrädd och kom bara halvvägs, men den upplevelsen räckte bra för mig!

Utmaning 5: Pumpa vatten

Eftersom en utmaning i #strandkorgsutmaningen2019 blev inställd fick vi igår en extra utmaning. En i varje lag skulle på 20 sekunder pumpa upp vatten i ett ”träd”, så högt upp som möjligt. Vi säger grattis till de tre teamen som knep de första platserna i denna utmaning:

1. Team Dreamteam med Janne och Gunilla (3 poäng)
  2. Team Ixeo med Lars och Britt-Marie (2 poäng)
  3. Team Parrot med Lars och Maria (1 poäng)
Pumpa vatten på ön Rügen
Lars från Team Ixeo pumpar vatten
Janne och Gunilla från Dreamteam knep förstaplatsen

Utmaning 6: Bygga sandslott

Den 6:e och sista utmaningen på hela #strandkorgsutmaningen2019 gick ut på att bygga sandslott. Vi möttes vid receptionen på Regenbogen Göhren av en ”lekledare”, som utrustade oss med varsin liten påse med ”verktyg”.

Sandslottsbygge på ön Rügen

Sedan hade vi 20 minuter på oss att bygga. På den lilla bilden till vänster ser du vårt sandslott, på den lilla bilden till höger domarna och på bilden längst ner vinnarna: Christer och Petra från Team Aviano. Vi säger stort grattis till vinnarna i denna utmaning:

1. Team Aviano med Christer och Petra (3 poäng)
  2. Alla andra (2 poäng)

Vinnarna i #Strandkorgsutmaningen2019

Alla teamen har varit fantastiska under utmaningarna och på sätt och vis är alla vinnare! Vi säger därför grattis till alla, men ett extra stort GRATTIS säger vi till vinnarna Team Parrot och till teamen som tog andra- och tredjeplatsen!

1. Team Parrot med Lars och Maria (13 poäng)
  2. Team Ixeo med Lars och Britt-Marie (10 poäng)
  3. Team Aviano med Christer och Petra (7 poäng)
Maria, Lars och Curre i Team Parrot på ön Rügen
Maria, Lars och Curre i Team Parrot

Sista kvällen med gänget

Allting har ju ett slut. Strandkorgsutmaningen har varit ett fantastiskt roligt och spännande äventyr, och inte minst har det varit ett härligt och skönt gäng som rest tillsammans. Programmet har kanske ibland varit på gränsen till för intensivt, men det är väldigt positiva minnen vi tar med oss. Sista kvällen åt vi middag på restaurangen på Hotel Hanseatic. Här åt vi en helt fantastiskt god buffé och stämningen var på topp.

buffé på ön Rügen
buffe efterrätt på ön Rügen

Vi avslutade kvällen med en drink på Regenbogen Göhring, där vi står med husbilarna. Idag är det dags att tillsammans rulla mot Sassnitz och färjan mot Sverige. Vackra Rügen återkommer vi gärna till!

Ön Rügen
Hela gänget samlat den sista kvällen
Maria, Curre, Göran och Anette
Alla våra bästa tips om Tyskland. Klicka på bilden!