Meny Stäng

Äta nyttigt på julen – behöver man tänka på det?

Äta nyttigt på julen, är det något man behöver tänka på? Jag (Helena) har inlett ett onsdagstema om mat och hälsa, och nu i mitten av december passar det väl att prata lite om julens mat och fröjder.

Behöver man tänka på att äta nyttigt på julen?

Varje år i december ser man rubriker i både veckotidningar och dagspress som handlar om att äta nyttigt på julen. Men behöver man verkligen tänka på det? Julen är ju en fest som bara infaller en gång om året? När det gäller mat och hälsa är svaren aldrig enkla, så svaret är väl ”nja”. Men först och främst kan vi konstatera: Det är viktigare hur du äter mellan nyår och jul än hur du äter mellan jul och nyår!

Julen och hälsan

Jag har ju tidigare varit inne på ämnet att mat är mer än näring, och det gäller verkligen när det handlar om julen! På julen träffar man (åtminstone när det inte råder coronapandemi) familj och vänner. Tillsammans skapar man fina traditioner och relationer eller, i värsta fall, upplever man familjebråk och tragedier.

Glasriket

Det jag vill säga med detta är, att det viktigaste med maten på julen kanske inte är att alla ska få i sig exakt rätt mängd av kalorier och näringsämnen, utan att vi ska försöka skapa fina och mysiga ögonblick tillsammans. Det kanske är det allra viktigaste för hälsan!

10 saker du inte visste om julen

Flera aspekter kring julmaten och hälsan

Det jag, som folkhälsovetare, gillar med ämnet mat är att det innehåller så många dimensioner. På julen handlar maten om att skapa möten och minnen – men i år handlar det också i hälsans namn om att inte mötas för mycket. Då riskerar vi ju att föra smittan vidare!

När vi pratar om mat tänker vi ofta på näringsämnen och kalorier, men när det gäller bufféer och julbord kan vi också behöva tänka på säker mathantering för att undvika bakterier. Det är också en hälsofråga! Några saker att tänka på i jul:

  • Var försiktig så inte julen sprider coronasmittan – Risken för att coronavirus sprids via maten bedöms vara mycket liten. Däremot kan smittan spridas när vi möts. Minimera julens möten till så få personer som möjligt!
  • Var rädd om maten! – På julen är det lätt hänt att mycket mat ligger framme länge, och flyttas många gånger in och ut ur kylskåp. Ta gärna fram lite i taget, så maten håller sig och ingen behöver bli magsjuk. Kyl ner (eller frys in) det du vill spara till senare.
Jultraditioner

Om man ändå vill tänka på näring och kalorier?

Även om det är viktigare att tänka på hur man äter mellan nyår och jul än tvärtom så finns det förstås situationer när det kan vara bra att tänka till, exempelvis om man har en dålig hälsa eller vet med sig att det kommer bli många julbord. Men vi kan väl börja med det positiva? Julmat är inte alls bara dålig. Här är några bra saker med julmaten:

  • D-vitamin – På vintern kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin. På julbordet hittar du det eftertraktade vitaminet i bland annat lax, sill och ägg.
  • Omega 3 – Lax och sill är inte bara rikt på D-vitamin, utan också på fettsyran omega-3. Två flugor i en smäll alltså!
  • C-vitamin – Du får c-vitamin genom apelsiner och clemetiner, men också genom olika sorters kål, som grönkål, brysselkål och rödkål.
  • Nyttigt omättat fett – I julens nötter hittar du gott om nyttigt omättat fett.
Äta nyttigt på julen - sill och lax

Att göra bättre val på julbordet

Först och främst ska man ju njuta av och uppskatta den goda maten på julbordet! Det är en ynnest att få träffas och äta god mat tillsammans. Om du vill göra några bra val ur närings- och kalorisynpunkt är här några tips:

  • Ta lagom stora portioner – Njut av maten i långsam takt, så du hinner känna efter när du är mätt.
  • Fokusera på ”riktig mat” – Mat som potatis, julskinka, ägg, lax och sill kan vara en utmärkt middag, och mättar bra.
  • Botanisera bland grönsakerna – Julen är inte grönsakernas högtid, men man kan hitta goda och nyttiga tillbehör som grönkål, rödkål och brysselkål.
  • Välj med omsorg på gottebordet – Man behöver inte prova alla sorter. Välj de bästa sorterna med omsorg och njut av dem ordentligt!
  • Ta en långpromenad – Att ta en långpromenad mellan festligheterna kan kännas uppiggande, och gör att man kanske får plats med lite till.

Hur tänker du kring att äta nyttigt på julen?

Hur tänker du kring att äta nyttigt på julen? Berätta gärna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

FREEDOMtravel avsändare