Tahiti, Moorea och Bora Bora – drömresmål i Stilla havet

Gästskribent: Hannah Lates

Att resa till Bora Bora var en sann dröm som gick i uppfyllelse. När vi reste till Bora Bora 2018 arbetade jag på ett 5-stjärnigt hotell i Wellington, Nya Zeeland. Vi hade en gemensam bekant som bodde i Bora Bora som vi valde att bo hos i en månad och betala en hyra på 200 USD i en månad.

Flyget till Tahiti tog 3 timmar från vackra Auckland. Dagen innan hade vi varit på vinprovningar på vingårdar och besökt stränder på ön Waiheke Island utanför Auckland.

Tahitis mysiga vandrarhem minns jag inte namnet på. Första dagen hyrde vi en bil och körde runt Tahiti Island och besökte svarta sandstränder – unika svarta stränder från lavan. Dagen efter tog vi färjan över till paradiset Moorea.

Moorea och stingrockor

Om jag fick gissa var Disneys Peter Pan Island var så skulle det vara Moorea. Här bodde vi hemma hos en mysig dam i hennes Air BnB. Min flygvärdinnevän som arbetar och bor i Schweiz flög ner till Bora Bora för att träffa oss. Nästa dag körde vi runt Moorea i Malias hyrbil och stannade för att mata vilda stingrockor. De är inte farliga, lokalbefolkningen har tagit bort deras tagg för att leva tillsammans i symbios.

Stingrocka på Moorea

Simtur med delfiner

På det vackra lyxhotellet Hilton Hotel Moorea fick jag för första gången simma med delfiner. Den jag simmade med räddades från en tropisk storm och var blind på ena ögat. Delfinerna tränades på öppet hav och hade en stor och fin badplats runt hotellet. Här fanns också ett sköldpaddsreservat med sköldpaddsungar.

Delfiner på Moorea
Delfin på Moorea

Bilder från hängmattan och bron på Hilton Hotel Moorea

Vi gick runt hela resorten och tittade på de fina Bungalows på Hilton hotel Moorea och drack en mocktail i solen.

Hilton hotel Moorea

Biltur runt ön

På rundan runt ön besteg vi även ett berg med den vackraste utsikten.

Moorea utsikt

Vattnet vid vägen såg ut så här över hela Moorea.

Moorea i Stilla havet

Vi åkte runt ön med bil och upp på berget för att titta på utsikten och titta på ananasplantager.

Ananasplantage på Moorea
Malia och jag vid ananasplantagen
Bergslandskap på Moorea
Malia på bergslandskapet Moorea

Efter några dagar i vackra Moorea var det dags att flyga till Bora Bora med ett litet flygplan. Nedan ser du några flygbilder från närliggande öar på väg …

Hannah Lates

Följ Hannah här:

Norge

Hannah driver rese-instagramkontot @hannahlates. Hannah älskar att resa till nya, exotiska länder och prova ny mat på fritiden. Hittills har 30-åringen varit i 60 länder. Förutom att jobba med sin egen rese-Instagram jobbar Hannah med marknadsföring, sociala varumärken och nyhetsbrev inom detaljhandeln. Hannah gillar att komma i kontakt med nya människor och kulturer, och inspireras av alla intryck hon får av att resa och uppleva nya platser.