Tulang Diot i Filippinerna – en mysig liten ö

Tulang Diot är en mysig liten ö i Filippinerna, som ligger i en kommun med det överraskande namnet San Francisco. Ön är inte stor, men har en populär strand där man kan sola och bada, eller kanske campa.

Tulang Diot i Filippinerna

Tulang Diot nås snabbt med båt från den större grannön Pacijan, och man kan även ta sig hit från exempelvis Cebu.

Tulang Diot ligger öster om ön Cebu, i kommunen San Francisco, i ögruppen Camotes Islands i Filippinerna.

Båtresa från Kalanggaman till Tulang Diot

Vi är ute på båtluff i Filippinerna och startade vår resa mot Tulang Diot på ön Kalanggaman. Vi hade inte bråttom, utan stannade först till, strax utanför Kalanggaman, för att spana efter sköldpaddor.

Det fanns massor av dem, och de simmade förbi båten i oväntat hög hastighet. Fascinerande att se! Det var dock väldigt svårt att fotografera, och när vi gick i för att snorkla hade de gett sig av.

Resan fortsatte därefter, i fint väder och ganska sakta mak, eftersom vi samtidigt trollade efter fisk, det vill säga lät betena släpa efter båten. Vi tog inte tiden, men resan tog kanske runt fyra timmar.

Framme vid Tulang Diot

Framme vid Tulang Diot! Hur härligt är det inte att se resmålet dyka upp framför en, efter en lång båtresa? Vi uppfattade genast ön som vacker, med grönska, sandstrand och båtar.

Tulang Diot i Filippinerna

Efter att besättningen lagt båten vid en boj tog vi oss in i land med den mindre båten Filippa.

Hildem, som är med oss ombord, tog en glad selfie tillsammans med oss precis när vi gått av.

Fin strand

Tulang Diot består i stort sett av en fin sandstrand, en liten by samt en del som mest är grön natur. Stranden är riktigt fin, med mjuk finkornig sand och kristallklart vatten.

Strand

Precis vid stranden finns en liten bar/butik, några små ”summer huts” med bord och bänkar samt toaletter.

Tulang Diot

Vi badade så fort vi kom fram och Micke och Julia gav sig direkt ut på en liten paddeltur med sin Filippa. De paddlade dock inte så långt, eftersom de snart märkte att strömmarna var ganska starka.

Micke och Julia i båten Filippa

Bar vid stranden – och andra små matställen

Den lilla baren ligger supermysigt vid stranden och säljer sånt som öl, läsk, snacks och godis. Dessutom finns en meny med klassiska filippinska rätter, såsom grillad kyckling med ris.

Baren på Tulang Diot i Filippinerna

Om man ger sig in i byn upptäcker man att det finns ännu fler små lokala butiker samt några enkla små matställen. Micke stannade på ett av dessa ställen och beställde någon slags friterad matbanan.

Det lokala livet på Tulang Diot

Vi tog en promenad längs den del av stranden där befolkningen bor och har sina båtar.

Tulang Diot i Filippinerna

Därefter vände vi uppåt och promenerade genom byn. Här blev vi verkligen fascinerade av hur mysigt det var. Husen är relativt enkla, men det är otroligt grönt och nästan alla har gjort hemtrevligt med massor av blomkrukor.

De små gångarna är prunkande gröna.

Byns skola är väldigt charmig, med glada färger och massor av blommor.

Skola på Tulang Diot i Filippinerna

Dessutom finns en söt liten kyrka.

Kyrka på Tulang Diot i Filippinerna

Övernattning på stranden

Vi frågade även här, precis som på ön Kalanggaman, om det gick bra att tälta på stranden och det gjorde det, mot att vi betalade en avgift. Vi åt vår middag i en av de små hyddorna (som vi också fick betala hyra för) och njöt av den fina solnedgången.

Vi trodde kanske först att vi skulle vara ensamma övernattande på stranden, men så blev det inte alls. Efter ett tag kom ett helt gäng helgfirare, som campade på stranden, och sov i hängmattor eller på bastumattor.

Solnedgång i Filippinerna

Nästa morgon vaknade vi tidigt och satt och jobbade vid datorerna när solen gick upp. Fantastiskt fint! Vi gillade den här ön så mycket att vi valde att stanna ännu en natt.

Soluppgång i Filippinerna

Mer att se och göra i närheten

I närheten av Tulang Diot hittar du de tre större öarna Pacijan, Poro och Ponson. Det är också någorlunda nära till den större staden Cebu City, den charmiga ön Malapascua, den bördiga ön Leyte samt Bohol, som bland annat är känt för de speciella Chocolate Hills och filippinskt spökdjur.

Våra bästa tips om Filippinerna. Klicka på bilden!

Video från Tulang Diot och andra öar

Fakta om Tulang Diot i Filippinerna

• Land: Filippinerna
  • Region: Central Visayas
  • Provins: Cebu
  • Kommun: San Francisco
  • Ögrupp: Camotes Islands
  • Storlek: 1,6 x 0,6 kilometer
  • Ta sig till Tulang Diot: Ön nås via en fem minuter lång båttur från den större grannön Pacijan.