Boracay i Filippinerna – turisternas paradis

Boracay i Filippinerna är en paradisö med en lång vacker sandstrand och gott om hotell, restauranger och båtturer. Tidigare i år stängde landets myndigheter ner ön eftersom man upplevde att den blivit förstörd av turism. Efter månader av rengöring är det snart dags att öppna igen, och vi passar på att dela med oss av våra bästa tips till Boracay.

Paradisön Boracay i Filippinerna

Under vår resa till Filippinerna vintern 2013/2014 besökte vi bland annat huvudstaden Manila samt Sabang och Puerto Galera på ön Mindoro, innan vi förflyttade oss med båt till den av turister väldigt omtyckta ön Boracay. Tidigare i år stängde ön ner, eftersom myndigheter bedömde att den blivit förstörd av turism och behövde saneras.

Uppdatering 2023: Vintern 2022-2023 besökte vi på nytt Filippinerna. Nedan kan du läsa vår nya guide med tips på saker att se och göra på Boracay.

Boracay - värme i vinter

Det känns ju sorgligt att det behöver komma till detta, men samtidigt fantastiskt att myndigheterna tar tag i problemet och gör något åt det. Om vi förstått allt rätt är planen att ön ska öppna för turister igen den 26 oktober, men vi rekommenderar förstås att du kollar upp detta innan du bokar en resa.

Var också beredd på att restaureringsarbete eventuellt fortfarande pågår och att det kan ha skett förändringar på ön. Myndigheterna har till exempel sagt att de vill begränsa antalet turister och ta bort festandet från stränderna.

Boracay i Filippinerna
Promenad mellan stranden och butikerna, Boracay i Filippinerna

Välkommen till Boracay!

Längs den västra kusten på Boracay i Filippinerna löper en lång sagolik sandstrand, White Beach. Stranden är vanligtvis ett mecka för turister från hela världen: amerikaner, ryssar, kineser och svenskar. Runt om finns allt turister kan önska sig: restauranger med bord i sanden, butiker med strandkläder och souvenirer, massage på fina salonger och båtturer, dykkurser och paragliding.

filippinerna
Boracay – en av Filippinernas vackraste öar?

Det är fantastiskt fint, och det är omöjligt att inte bli förtjust i strandpromenaden i vit sand och i de små avslappnade restaurangerna som bjuder på levande musik. Jämfört med Sabang och Puerto Galera, där vi var strax innan, är det här resmålet mycket mer ”perfekt”, på gott och ont.

Stranden är vackrare, hotellen är bättre och man hittar precis alla sorters restauranger man kan önska sig. Å andra sidan är det förstås lite dyrare och lite mindre ”äkta”. Det är bara att välja vad man gillar bäst – eller kanske kombinera.

Boracay och Tyfonen

Stranden White beach

White Beach är den största och mest kända stranden på Boracay. Den här playan är som gjord för lata dagar i solen. Det finns gott om solstolar att hyra och massor av små restauranger, caféer och juicebarer som säljer färskpressad juice av alla tänkbara (och otänkbara) frukter. Tröttnar man på att lata sig finns det både båtturer och alla möjliga vattensporter att välja mellan.

Boracay
Sandstranden på White beach är ca tre kilometer lång

En intressant aktivitet när man ligger på stranden är att spana på andra turister. Vi förstår självklart att människor är individer och olika, men vi la ändå märke till vissa nationella drag som var svåra att bortse ifrån.

Genom att spana på stranden kunde vi konstatera att kinesiskor är blommiga (blommig klänning, blomma i håret och skor med små blommor på), att ryskorna är matchade (en cerise klänning åtföljs av bredbrättad cerise hatt och cerise högklackade skor) och att amerikanskorna har T-shirt med tryck (I love Boracay alternativt I love LA). Svenskorna då? Ja, de är lite sådär lagom ni vet …

Stränder Filippinerna

Segeltur med Filippinsk båt

Boracay bjuder på många möjliga aktiviteter på vattnet och vi provade på segeltur med traditionell filippinsk segelbåt, två gånger. Den första gången fick vi uppleva riktigt hårt väder. Planen var att vi skulle segla runt hela ön, men eftersom det blåste så hårt fick planerna ändras. Kaptenen bestämde att vi var tvungna att vända, och det blev en lite kortare tur till den stora ön Panay, där vi bjöds på kokosnötter innan det var dags att segla tillbaka.

Filippinsk båt
Segeltur Filippinerna

Segeltur i solnedgången

Vi gjorde också en segeltur på kvällen,då vi bokade vi in oss på en så kallad ”sunset sailing”. Vi kröp ut på varsin sida av båten, på de långa stagen du ser, och satt här medan vi seglade in i solnedgången. Magiskt!

Sunset sailing
Filippinerna Sunset sailing

Restauranger på Boracay

Det kryllar av restauranger på Boracay, inte minst längs den långa stranden White Beach. Det spelar ingen roll om man är sugen på italienskt, kinesiskt eller thai – man hittar det man söker.

Man kan däremot inte vara helt säker på att de italienska rätterna serveras i rätt ordning eller att de olika alkoholhaltiga dryckerna serveras i de glas man är van vid. Det är fullt möjligt att primo piatto och secondo piatti kommer in samtidigt och att rödvinet serveras i ett dricksglas, men troligtvis smakar det bra ändå!

Traditionellt filippinsk mat är nästan mer ovanligt, men även det går att hitta förstås. Förutom den lite bisarra specialiteten ägg med utvecklat kycklingfoster (som vi inte smakade) kan man få kryddiga och goda filippinska grytor.

Mat Filippinerna

En kväll åt vi middag på den italienska restaurangen Caruso, som tillhör det exklusiva hotellet The District. Mat och service var utmärkt, men det som gjorde upplevelsen speciell var det fina läget i sanden, precis intill havet.

Caruso
Restaurang Boracay
Härlig middagsrestaurang på Boracay i Filippinerna

Nattliv på Boracay

Nattlivet på Boracay är livligt. Det finns massor av restauranger och barer längs stränderna, och det är heller inte svårt att hitta nattklubbar som spelar långt in på nätterna. Vi fastnade för en bar som heter Red Coconut, och som ligger vid Red Coconut Beach hotel. Här upplevde vi många trevliga kvällar medan vi drack whiskey i Martiniglas (!), tävlade om att bygga högsta ”tornet” med klossar och bubblade med andra gäster.

Boracay drink
Boracay bar
Peter är koncentrerad för att bygga det högsta ”tornet”

Att bo på Boracay

Det finns massor av hotell längs stränderna på Boracay, allt från mycket enkla och billiga ställen till de allra mest luxuösa hotell man kan tänka sig. Station 1 ligger längst norrut på White beach och har flera fina hotell, station 2 ligger i mitten och station 3 ligger längre söderut, med fler billiga hotell.

Filippinerna hotell

Vi bodde på Eriko’s House, som ligger ganska långt åt det billiga och enkla hållet på skalan. Vi fick smyga in i en liten gränd för att hitta den oansenliga receptionen och trappuppgången. För 300 kronor per natt (2013/2014) hade vi ett utmärkt rum med AC och minimal balkong. Det var inte lyxigt på något sätt, men både sängen och badrummet var helt ok. Dessutom hade vi bara ett tiotal meter att gå för att komma till stranden.

Hotell Boracay
Igen lyx direkt … men helt ok och nära stranden!
Hotell Filippinerna
Utsikt åt ena hållet (mot ett annat hotell)

Frukost ingick inte i priset, men vi hittade ett café/bar vid stranden dit vi gick och åt frukost varje dag. Lite omelett, frukt, kaffe och juice är inte dyrt i Filippinerna.

Strandbar Boracay

Utanför hotellet fanns förresten en liten religiös Mariastaty när vi kom. En natt slogs den sönder av en full australiensare. Inte så farligt trodde han kanske? Nja, fel land att förstöra en religiös symbol i! Det blev två dagar i arresten och 15 000 kronor att betala till den katolska kyrkan. Ett tips är att inte förstöra religiösa ikoner när man befinner sig i ett religiöst land!

Boracay
Utsikt mot havet på Boracay i Filippinerna

Att resa till Boracay

För att ta sig till Boracay får man först ta sig till Filippinerna, till exempel med flyg till huvudstaden Manila. Härifrån kan man flyga till ön Panay, som ligger strax söder om Boracay. Från Panay tar man sig sedan med båt den sista lilla sträckan till Boracay. En annan variant är att åka med båt från någon av Filippinernas övriga öar. Vi åkte med båt från ön Mindoro till Panay, vilket tog tio timmar.

Summa summarum är vi väldigt nöjda med vår resa till Boracay i Filippinerna. Har du också varit här eller funderar du på att resa hit? Berätta gärna!

Filippinerna
Våra bästa tips om Filippinerna. Klicka på bilden!